جعل سند جرم است و ارتکاب آن علاوه بر مجازات، در مواردی خاص باعث ایجاد سوء سابقه می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی - قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جعل را می‌شود به ایجاد چیزی خلاف واقعیت تعبیر کرد، این عمل به شیوه‌های مختلفی مانند ساختن نوشته یا سند، تغییر دادن حرف‌ها و واژه‌های نوشته شده در سند با روش‌هایی مانند خراشیدن و ... به حرف و واژه دیگر، اضافه یا حذف کردن قسمتی از نوشته، کلمه، حرف یا به کار بردن مهر فرد دیگر بدون اجازه او و امثال این‌ها انجام می‌شود.

اقدام به جعل مطابق قانون جرم است و مجرم بسته به موارد مختلفی مانند نوع سندی که جعل کرده متحمل مجازات‌های مختلفی خواهد شد.

بر اساس ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی اگر نوشته‌ها و اسناد غیر رسمی مورد جعل قرار بگیرد فرد باید خسارت وارد شده را جبران کند و علاوه بر آن وی به تحمل ۶ ماه تا ۲ سال حبس یا پرداخت ۳ میلیون ریال تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

همانطور که گفته شد جعل سند، جرمی است که به روش‌های مختلف و مقاصد گوناگون انجام می‌شود؛ این جرم نیز دربسیاری از موارد برای فرد سوء سابقه ایجاد می‌کند.

اگر سند جعل شده، سند عادی بوده و فرد عادی یعنی غیر از کارمند دولت مرتکب آن شود برای وی سوء سابقه کیفری (سابقه موثر کیفری) ایجاد نمی‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: جعل سند ، قوه قضائیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار