مدیرعامل منطقه آزاد چابهار:

همدلی و هم‌صدایی رمز پیشرفت و آبادانی چابهار است

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه همدلی و هم‌صدایی راز موفقیت چابهار است گفت: اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار چابهار در راستای منافع مردم، برنامه‌ها و امکانات را متناسب با افزایش جمعیت ببینند تا آیندگان از آن‌ها به نیکی یاد کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، شهردار و اعضای شورای شهر چابهار در دیداری صمیمانه با عبدالرحیم کُردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، در خصوص سازوکار‌های توسعه همکاری‌ها بر پایه ظرفیت‌های قانونی و توانمندی‌های موجود به بحث و تبادل نظر پرداختند.

اعضای شورای اسلامی و شهردار چابهار در این دیدار ضمن اشاره به نقش و جایگاه پارلمان شهری به عنوان صدای مردم و با توجه به توسعه محدوده منطقه آزاد و شرایط و جایگاه گردشگری و توریستی شهر عنوان کردند که می‌طلبد سازمان منطقه آزاد چابهار نسبت به ایجاد سند توسعه شهر چابهار همراهی کند. آن‌ها همچنین ضمن قدردانی از مشارکت سازمان منطقه آزاد در توسعه کمربندی شمالی و پارک ساحلی پردیسان با اشاره به اینکه فلسفه و رویکرد الحاق شهر چابهار به منطقه آزاد در راستای توسعه و پیشرفت شهر است عنوان کردند که برنامه‌ریزی و نظارت و توسعه زیرساخت‌های شهر چابهار باید از اصلی‌ترین فعالیت‌های این سازمان باشند و انتظار است سازمان منطقه آزاد چابهار در خصوص توسعه فضا‌های عمومی شهری خصوصا پارک‌ها، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش سرانه فضای ورزشی در سطح محلات شهر، توسعه مبلمان شهری، حل مشکل فاضلاب شهری، ساماندهی حاشیه شهر، توجه به مسئله آموزش و حمایت ویژه از تیم فوتبال ساحلی اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

با این مقدمه، به تشریح گفتگو‌های این دیدار می‌پردازیم

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در نشستی که با حضور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر چابهار در سالن جلسات سازمان منطقه آزاد چابهار برگزار شد اظهار داشت: سال ۱۳۹۵ وقتی به برخی مسائل و پیگیری مطالبات و مشکلات ورود کردم ابتدا لازم دانستم روستای تیس را بعد از سال‌ها ساماندهی و مدیریت یک محله نابسمان را برعهده بگیرم.

کُردی افزود: شهر چابهار رو به پیشرفت است و با طرح‌های بزرگی که در دست اجرا است کارشناسان پیش بینی شهری پنج میلیون نفری را دور از انتظار نمی‌دانند؛ لذا مدیران شهری از هم‌اکنون با ریل‌گذاری و هدفگذاری موضوعات را دنبال کنند تا در آینده با کمبود امکانات و مشکلات مواجه نشویم.

او با اشاره به اینکه به دنبال محله‌بندی شهر چابهار هستیم و معتقدیم فنس‌ها باید برداشته شود و یک منطقه واحد داشته باشیم، خاطرنشان کرد: نگاه‌های قبلی نیز نباید حاکم باشد و عده‌ای بگویند شهر یا منطقه آزاد و یا نام‌های دیگری نباید وجود داشته باشد.

کُردی گفت: معابر روستای تیس بازگشایی شده و در حال تامین امکانات و تجهیزات بهداشتی، ورزشی، آموزشی، رفاهی و آبرسانی هستیم.

وی گفت: سه هزار و ۵۰۰ پرونده زمین در روستای تشکیل شده و مردم با آرامش و خیالی راحت قرارداد واگذاری و مالیکت زمین را منعقد می‌کنند و ساماندهی طبق روال اداری و قانونی در حال انجام است.

وی گفت: در حال اجرای ۲۴ کیلومتر ساخت باند دوم چابهار- کنارک هستیم که ۶ کیلومتر آن آسفالت شده و باقیمانده طرح نیز بزودی تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: برای ساخت پارک خلیج پردیسان در محدوده دریاکوچک ۱۲۰ میلیارد تومان در حال هزینه است گفت: ۵۰ میلیارد تومان احداث جاده کمربندی کلانتری است. همچنین ۲۸۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی محرک توسعه در شهر چابهار در حال اجراست.

همدلی و هم‌صدایی در راستای منافع مردم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بر حل مشکلات فاضلاب شهری درچابهار تاکید کرد گفت: نباید فاصله بین شهر و منطقه آزاد زیاد شود و با همفکری نسبت به حل مشکلات سهیم باشیم و محلات مختلف و فاضلاب شهری داشته باشیم و امکانات رفاهی هم تعریف شود.

وی تصریح کرد: اعضای شورای اسلامی شهر برنامه‌ریزی کنند شهر‌های مختلف در مدیریت شهری را بازدید کاری و از تجربیات آن‌ها استفاده کنند تا موفقیت بیشتری حاصل شود.

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: شهرداری از مشاوره‌های موفق استفاده کند تا بتواند درآمد‌های پایدار تعریف کند و در نقاط مختلف پروژه تعریف و حتی در نقاطی نظیر کمب، رمین و تیس و نقاط مختلف حضور پیدا کرده و طرح‌های مختلفی تعریف کنند.

ارتباط شورای شهر با منطقه آزاد چابهار تقویت شود

کُردی همچنین گفت: برای توسعه شهر بسته‌های سرمایه‌گذاری، پروژه‌های درآمدزا و پایدار تعریف شود و نماینده‌ای از اعضای شورای اسلامی شهر به منطقه آزاد معرفی شود تا اقدامات مثبت زودتر به نتیجه برسد.

وی بیان کرد: برای پروژه‌های فضای ورزشی محلات، میدان میوه تره بار و بازار ماهی و طرح‌های دیگر برنامه‌ریزی می‌کنیم و بسته‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری توسط مشاوران تهیه و در چابهار اجرایی خواهیم کرد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار بر راه‌اندازی دانشگاه علوم پزشکی تاکید و خاطرنشان کرد: رییس جمهوری در خصوص این موضوع قول داده و بزودی شاهد تحقق آن خواهیم بود.

کُردی گفت: ورزشگاه کریکت در چابهار از نیاز‌های ضروری است تا شرایط برگزاری رقابت‌های بین‌المللی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: پایانه مسافری شهید کلانتری راه‌اندازی و تفریحات دریایی از لیپار به کنارک و سایر نقاط را برنامه‌ریزی می‌کنیم تا شاهد رونق گردشگری و توسعه حمل و نقل مسافری دریایی باشیم.

وی بر هم‌صدایی اعضای شورای اسلامی شهر چابهار و تعامل، اعتمادسازی و بسترسازی مناسب در چابهار تاکید کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: منطقه آزاد چابهار ۲۵ سال طرح جامع نداشته است، اما هم‌اینک این اقدام انجام شده و تمامی مشکلات دیگر نیز در حال رفع است.

شهردار؛ برای پیشرفت چابهار همکاری منطقه آزاد حائز اهمیت است

شهردار چابهار نیز در این جلسه اظهار داشت: مساعدت و همکاری منطقه آزاد با شهر را خواستار هستیم تا موفقیت بیشتری در مدیریت شهری حاصل شود.

محمدیونس حقانی با اشاره به اینکه جمعیت شهر چابهار ۱۵۰ هزار نفر در ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار است، افزود: شورای اسلامی شهر چابهار در دوره جدید افرادی جوان هستند که امیدواریم با کمک منطقه آزاد شهری توسعه یافته داشته باشیم و مشکلات رفع و شاهد امکانات بیشتر رفاهی باشیم.

وی گفت: ایجاد جاده کمربندی کلانتری قبل از الحاق شهر به محدوده منطقه آزاد اجرایی شده و طرح‌های خوبی در حال اجراست که با تکمیل آن‌ها شاهد اتفاقات خوب باشیم.

همکاری منطقه آزاد برای کاهش مشکلات و موانع

رییس شورای اسلامی شهر چابهار نیز به الحاق شهر به منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و گفت: انتظارات برای مساعدت منطقه برای کاهش مشکلات بیشتر می‌شود.

رحیم جدگال بر همکاری بیشتر در واگذاری اراضی و سرمایه‌گذاری تاکید و خاطرنشان کرد: بازار فروش خودرو، میدان میوه و تره بار و سایر کاربری‌ها در واگذاری زمین‌ها در نظر گرفته شود.

وی گفت: فضای سبز و پارک‌های محلی در شهرچابهار نامناسب است و حتی شهر چابهار سرویس بهداشتی ندارد که مسافران و مردم از آن استفاده کنند.

ورود منطقه آزاد چابهار به افزایش امکانات رفاهی شهر

سعیدی امیری مقدم عضو شورای اسلامی شهر چابهار نیز گفت: سرانه‌های شهر در پذیرایی و استقبال از مسافران به‌شدت با کمبود مواجه است و شهرداری و شورای اسلامی شهر خواستار ورود منطقه آزاد در احداث پارک ساحلی، امکانات رفاهی و کاهش سایر مشکلات هستند.

عبدالحق آسوبار دیگر عضو شورای اسلامی شهرچابهار نیز اظهار داشت: راه‌اندازی درمانگاه شبانه‌روزی درمنطقه آزاد چابهار از آرزو‌های مردم است که پس از سال‌ها عملی نمی‌شود، درخواست می‌کنیم این مورد به‌صورت جد پیگیری تا بخشی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان مرتفع شود.

وی به نبود ماشین آلات شهرداری و ایجاد بازار سنتی اشاره و افزود: مشارکت و ورود منطقه آزاد به حل مشکلات شهر پس از الحاق از ضرورتهاست. یکی از درخواست‌ها ایجاد مسیر دریایی چابهار- کنارک است تا شاهد توسعه گردشگری و کاهش ترافیک جاده‌ای باشیم.

توسعه فضای ورزشی

عمر بلوچ هم عضو دیگر شورای شهر چابهار درخواست توجه به فوتبال ساحلی و ورزش‌های آبی ساحلی و میزبانی منطقه آزاد برای برگزاری رقابت‌های ورزشی در این حوزه را خواستار و توجه به توسعه فضای ورزش و تخصیص امکانات را مورد تاکید قرار داد.

بلوچ بر توجه به حمل و نقل عمومی، جمع‌آوری آب‌های سطحی، زیباسازی و تنظیف بهتر شهر و ساخت پارک حافظ تاکید و گفت: تمامی شهر و حاشیه شهر و سکونتگاه‌هایی نظیر کُمب و سرخ ریگ در محدوده منطقه آزاد چابهار است و باید همه نگاه‌های متعادل و امکانات عادلانه تقسیم و برنامه‌ریزی برای زیباسازی در همه جا یکسان باشد.

عبدالقادر هوت نیز عضو شورای اسلامی شهر چابهار تصریح کرد: منطقه آزاد منابع وسیعی دارد که امیدواریم برای رفاه مردم، تنظیف، زیباسازی، فاضلاب شهری، معابرسازی و گردشگری در شهر نیز هزینه کند و سرانه‌ها را بالا ببرد.

لازم به ذکر است، با توجه به طرح‌های بزرگ پتروشیمی و فولاسازی و سایر طر‌های اقتصادی دیگری که در منطقه آزاد چابهار درحال اجرا است، کارشناسانی که طرح جامع این منطقه را تهیه کرده‌اند از رفع کامل بیکاری در چابهار طی سال‌های آینده و بعد از تکمیل طرح‌های صنعتی و اقتصادی می‌گویند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار