یکی از متفاوت‌ترین خوراکی هایی که اصفهانی‌ها در طول سال می‌خورند دوغ و گوشفیل است، طعم شور و شیرینی که تصورش در ابتدا عجیب اما در ادامه جذاب است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، «گوشفیل» خوراکی که نامش ما را به یاد افطار‌های ماه مبارک رمضان می‌اندازد، با طعمی نزدیک به زولبیا و بامیه که پس از ساعت‌ها روزه داری آن را می‌چشیم.

اما در اصفهان این خوراکی در ترکیب با دوغ در طول سال هواداران بسیاری دارد و فروش آن، چنان رونقی که برخی از مغازه‌ها مخصوص عرضه همین خوراکی هستند  دوغ و گوشفیل فروشی.

بله جای تعجب ندارد، در اصفهان گوشفیل شیرین را با دوغ شور میل می‌کنند، خوراکی پر آوازه‌ای که طرفدارانش از خیر هر چه بگذرند از این طعم متفاوت، اما گیرا نمی گذرند و از میهمانان شان نیز با همین ترکیب پذیرایی می‌کنند.

وقتی هنوز ویروس منحوس کرونا گریبان ما را نگرفته بود و گردشگران خارجی گروه گروه اصفهان می‌آمدند چهره‌های متعجب‌شان هنگام چشیدن این خوراکی دیدنی بود، طعمی که خاطره‌ای جالب را به آن‌ها سوغات می‌داد.

علاقه مفرط اصفهانی‌ها به گوشفیل و دوغ

یکی از شهروندان اصفهانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سوغات و خوراکی‌های اصفهان در سراسر ایران زبانزد است، طعم‌هایی که اگر کسی امتحان نکرده باشد ممکن است نتواند تصور کند که مثلا چگونه دو طعم متفاوت شور با شیرین در کنار هم ترکیب خوشمزه‌ای داشته باشد.

او ادامه داد: از دوران نوجوانی بهترین خوراکی که دوست داشتم دوغ و گوشفیل بود و هر روز منتظر پایان مدرسه بودم که با دوستانم دوغ و گوشفیل بخریم و در کنار زاینده‌رود پر آب بخوریم.

یکی دیگر از شهروندان اصفهانی که شغلش فروش دوغ و گوشفیل است به خبرنگار ما گفت: به قدری به این خوراکی علاقه داشتم که تصمیم گرفتم خودم هم مغازه دوغ و گوشفیل بزنم و این خوراکی را با بهترین کیفیت به مشتریان عرضه کنم.

او افزود: روزی سه بار فقط خودم دوغ و گوشفیل می‌خورم و مشتریان ثابتی دارم که هر روز برای خرید دوغ با گوشفیل به مغازه‌ام می‌آیند.

دوغ و گوش فیل

پذیرایی خاص اصفهانی‌ها با دوغ و گوشیفل

شهروند دیگری که بطری بزرگی دوغ با جعبه‌ای گوشفیل خریده بود به خبرنگار ما گفت: این خوراکی خوشمزه در بیشتر مراسم شادی و مذهبی اصفهان برای پذیرایی از میهمانان استفاده می‌شود.

او ادامه داد: وقتی از سایر استان‌ها برای ما میهمان می‌آید با دوغ و گوشفیل از آن‌ها پذیرایی می‌کنیم، آن‌ها هم این خوراکی را خیلی دوست دارند، دوغ و گوشفیل پای ثابت دورهمی‌های ما در اصفهان است.

خوراکی خوشمزه

از افطار تا هر روز سال، دوغ و گوشفیل پای ثابت میهمانی‌ها در اصفهان

طاهری از فروشندگان گوشفیل در اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: گوشفیل یکی از شیرینی‌هایی است که درون شربت قرار می‌گیرد، این شیرینی به عنوان شیرینی مناسبتی و برای پذیرایی از میهمان استفاده می‌شود.

او ادامه داد: سایر استان‌ها این خوراکی را در ماه رمضان و برای سفره‌های افطار تهیه می‌کنند، اما در اصفهان یکی از شیرینی‌های سنتی است که همراه دوغ در طول سال عرضه می‌شود.

طرز تهیه گوشفیل

این فروشنده اصفهانی بیان کرد: این شیرینی بافت ترد و پوکی دارد و وقتی در شربت قرار داده شود، مزه خوبی می‌گیرد. برای پخت این شیرینی از تخم‌مرغ، بکینگ‌پودر، شیر، آرد و روغن استفاده می‌شود.

طاهری افزود: برای آماده کردن خمیر ابتدا زرده تخم مرغ و یک قاشق روغن را مخلوط می‌کنیم تا خمیر یکدستی به دست بیاید، سپس خمیر را داخل نایلون قرار می‌دهیم، در آن را می‌بندیم و دو ساعت به آن استراحت می‌دهیم. بعد از دو ساعت خمیر حسابی نرم و لطیف می‌شود حالا خمیر را به صورت لوزی برش می‌دهیم و در روغن سرخ می‌کنیم.

او در خصوص مراحل آماده کردن شربت گوشفیل عنوان کرد: ابتدا آب را به همراه شکر درون یک قابلمه می‌ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا شکر کاملا حل شود، نیاز به هم‌زدن شکر نیست، وقتی شکر به طور کامل حل شد و شربت شروع به جوشیدن کرد، دیگر نباید با قاشق آن را هم زد. آبلیمو به آن اضافه و صبر می‌کنیم تا به غلظتی که می‌خواهیم برسد. سپس گلوکز یا عسل را به آن اضافه می‌کنیم.

این فروشنده اصفهانی ادامه داد: وقتی شربت پنج دقیقه دیگر روی حرارت ملایم جوشید و کمی غلیظ شد، حرارت را خاموش و گلاب و زعفران دم کرده را به آن اضافه می‌کنیم. بعد صبر می‌کنیم تا شربت به دمای محیط برسد و بتوان گوشفیل‌ها را در آن غوطه ور کرد.

خوشمزه اصفهانی ها

فاطمه شیرانی متخصص تغذیه به خبرنگار ما گفت: دوغ و گوشفیل ترکیب یک ماده خنک و سرد در کنار یک ماده گرم و چرب است.

او افزود: دوغ یک نوشیدنی بسیار سالم و مناسب برای سلامتی به خصوص در هوای گرم است، دوغ به دلیل طبیعت سرد علائم گرمازدگی، خستگی و عطش را التیام می‌بخشد مانند ماست حاوی میکروارگانیسم‌های زنده و مفیدی است که از رشد و تکثیر بسیاری از باکتری‌های مضر در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند، اما به این شرط که دوغ را کم نمک و چرب استفاده کنیم.

این متخصص تغذیه ادامه داد: گوشفیل نیز یک خوراکی بسیار شیرین و چرب است که طرفداران خود را دارد و باید با روغن تازه درست شود و بهتر است در مصرف آن تعادل حفظ شود.

شاید دعوت به خوردن گوشفیل با دوغ دعوت به یک چالش به نظر بیاید، اما این چالش به یک بار امتحان کردنش می‌ارزد.

 

 

گزارش از سپیده صالحی
انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار