معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: واحد‌های عملی دروس دانشگاه‌ها به معنای واقعی اجرا نمی‌شوند و باید برای اصلاح آن برنامه ریزی شود.

محمدعلی زارع چاهوکی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره افزایش دروس عملی دانشگاه‌ها اظهار کرد: در بحث فارغ التحصیلان دانشگاهی باید به این نتیجه برسیم که آن‌ها بعد از دانش آموختگی حتما بتوانند متناسب با نیاز‌های جامعه عمل کنند.

او افزود: مهارت دانشجویان بایستی متناسب با نیاز‌های کشور شکل بگیرد. دروس دانشگاهی به دو صورت عملی و نظری طراحی شده است.

زارع چاهوکی تصریح کرد: واحد‌های عملی دروس دانشگاهی به معنای واقعی اجرا نمی‌شوند، در صورتی که واحد‌های عملی ساز و کار خاصی دارند. برای مثال، واحد‌های عملی دروس دانشگاهی باید در دانشگاه ها، محیط کارخانه، کارگاه ها، عرصه‌های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی متناسب با رشته تحصیلی شکل بگیرند و اجرا شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: به دلیل کمبود امکانات و روی آوردن دانشگاه‌ها به سمت مسائل تئوریک واحد‌های عملی به درستی اجرا نمی‌شوند، وگرنه این موارد در سرفصل‌های دانشگاهی به صورت کامل ذکر شده اند و بایستی برای اصلاح آن‌ها برنامه ریزی شود.

زارع چاهوکی گفت: در حوزه انجمن‌های علمی دانشجویی تلاش می‌کنیم تا خلاء نادیده گرفته شدن دروس عملی در سرفصل‌های دانشگاهی جبران شوند.

او اضافه کرد: برای مثال دوره‌های مهارتی از سوی انجمن‌های علمی دانشجویی طراحی خواهند شد و سپس برگزار می‌شوند. حتی افزون بر تمامی این موارد در دانشگاه تهران مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی را با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای کشور طراحی کردیم و مجوز آن را گرفتیم تا بتوانیم دوره‌های مهارتی را متناسب با رشته‌های تخصصی دانشگاه‌ها برای دانشجویان برگزار کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران بیان کرد: این دوره‌های مهارتی متناسب با استاندارد‌های آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است.

مهارت آموزی؛ راهی برای رفع بیکاری در کشور

گفتنی است که مهارت آموزی راهی برای رفع بیکاری در کشور است و اگر دغدغه شغلی برای آینده فرزندانمان وجود داشته باشد، باید آن‌ها را به سمت آموزش‌های مهارتی یا حرفه آموزی هدایت کنیم.

با ورود هر فناوری به عرصه علمی کشور، فرصت‌های شغلی زیادی در کشور ایجاد می‌شود؛ بنابراین باید به تقویت آموزش‌های مهارتی با رویکرد فناوری‌ها و مشاغل نو توجه کرد، یکی از سیاست‌های کلی ابلاغی اقتصاد مقاومتی در این سازمان تامین شرایط و فعال سازی تمامی امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی است.

به منظور حفظ و پویایی و هم گامی با رشد فناوری در جهان، ایجاد و تقویت مهارت‌های مورد نیاز این فناوری‌ها نه تنها ضروری است بلکه ظرفیت‌های بسیار زیادی را برای ایجاد اشتغال فراهم می‌کند؛ لذا مقاله حاضر با هدف بررسی نقش آموزش‌های مهارتی در مشاغل نوین در عصر تکنولوژی در شرایط اقتصاد مقاومتی تهیه شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.