به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، فارغالتحصیلان دانشگاهی در کشور ما معمولا افرادی با انبوهی از معلومات نظری هستند که در روزهای پس از اخذ مدرک تحصیلی برای تعیین مسیر آینده خود دچار سردرگمی میشوند. بیشتر این افراد مهارت لازم را برای ورود به بازار کار ندارند و به دنبال میز و صندلی و فرصت استخدام میگردند و گاه به ناچار در رشتههای غیرتخصصی، نامرتبط و یا بی نیاز به مهارتهای خاص مشغول به کار میشوند.
گروه بزرگی از این دانش آموختگان بیکار، افرادی هستند که در رشتههای کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی مدرک گرفته اند، اما برای ورود به بازار کار فقط به دانستههای نظری خود اتکا دارند.
از سوی دیگر باید اذعان کرد جوانان ما رغبتی به فعالیت در بخش کشاورزی ندارند و اصلاح هرم سنی کشاورزی مستلزم فراهم کردن فضای ورود کارشناسان جدید و باانگیزه به این بخش و افزایش سطح دانش کشاورزی است.
بیکاری دست کم ۳۰ درصد از دانش آموختگان کشاورزی
زهرا مظاهری معاون آموزش و فنی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این سازمان حدود ۱۵هزار دانش آموخته رشتههای کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست را در قالب ۱۸ گرایش تخصصی تحصیلی به عضویت خود در آورده است که متاسفانه ۳۰ درصد آنان بیکار و جویای کار هستند.
او ضعف نظام آموزشی عالی کشور در مهارت آموزی به دانشجویان را علت اصلی بیکاری به خصوص در این بخش و سبب کاهش بهره وری در تولید دانست و افزود: ایجاد مراکز توان افزایی راهکاری برای این مشکل است.
مراکزی برای توان افزایی و مهارت آموزی
معاون آموزش و فنی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان اظهار کرد: از شهریور سال ۹۸ با ابلاغ دستورالعمل مراکز مهارت آموزی و توان افزایی حدود ۱۰۰ دانش آموخته کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست برای گذراندن دورههای مهارت آموزی به واحدهای توانافزایی معرفی شده اند.
مظاهری افزود: تاکنون ۹۷ مرکز توان افزایی و مهارت آموزی در شاخههای خدمات فنی و مهندسی، ترویجی، کلینیکهای گیاه پزشکی و دامپزشکی در استان اصفهان دایر شده که بیشترین تعداد در کشور است.
او در خصوص چگونگی ورود به این مراکز بیان کرد: دانش آموختگان بخش کشاورزی، با عضویت در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و دریافت معرفی نامه به مراکز مهارت آموزی و مهارت افزایی هدایت میشوند تا دورههای مهارت آموزی را بگذرانند و در این واحدها مشغول کار شوند.
مهارت محوری به جای ادبیات محوری؛ دانش مزد محوری به جای دستمزد محوری
مهدی تقی پور رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این سازمان با تغییر رویکرد آموزشی از «ادبیاتمحور» به «مهارتمحور»، و با همکاری واحدهای تایید شده تولیدی و خدماتی، که کانونهای یادگیری و توانافزایی به شمار میآیند، برنامه مهارتآموزی نوین اعضا را تدوین و اجرایی کرده است.
او افزود: این آموزشها متکی به بخش خصوصی، تقاضا محور، داوطلبانه و منتج به اشتغال است و سیاست اشتغال در بخش فنی و مهندسی کشاورزی را از «دستمزد محوری» به «دانش مزد محوری» تغییر میدهد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان اظهار کرد: تمرکز ما بیشتر بر مشاغل نوظهور دریا پایه، بازار پایه، مزارع پرورشی انواع جانوران و فعالیتهای کشاورزی اقلیم محور و بیابان پایه است.
تقی پور ادامه داد: هدفگذاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی در کشور ایجاد ۵۰ هزار شغل مفید و مؤثر با همکاری وزارت جهاد کشاورزی است.
مجریان طرح مهارت افزایی، راضی از اشتغالزایی
شیوا بحرینیان صاحب گلخانهای بزرگ در شهر اصفهان است که واحد تولیدی او از واحدهای همکار سازمان نظام مهندسی کشاورزی در اجرای طرح توان افزایی به شمار میآید.
او در این زمینه به خبرنگار ما گفت: گلخانه ما در سال ۱۳۹۸ موفق به اخذ مجوز نخستین مرکز مهارتآموزی و توانافزایی از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان شد.
صاحب این واحد پرورش گل و گیاه افزود: تا کنون۳۱ دانش آموخته کشاورزی و عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی برای طی دورههای مهارتآموزی به این مرکز معرفی و شماری از آنها در همین واحد مشغول به کار شدهاند.
بحرینیان افزود: ۱۳۰ نفر در رده سنی ۲۲ تا ۳۵ سال به صورت غیر مستقیم در این مجموعه فعالیت میکنند.
سعید نوری مدیرعامل یک مجتمع آزمایشگاهی هم که واحد متبوعش از سال ۷۶ در قالب سه آزمایشگاه خاک شناسی، گیاه شناسی و تولید مواد بیولوژیک فعالیت میکند گفت: در سال ۱۳۹۸ به جمع شرکتهای همکار سازمان نظام مهندسی کشاورزی به عنوان شرکت توانافزایی و مهارت آموزی اضافه شده ایم.
او گفت: شرکتهای توان افزایی میتوانند به دانش آموختگان بخش کشاورزی که در حقیقت دانش این حوزه را در دانشگاهها فرا گرفتهاند، اما مهارت عملی کار را ندارند برای اشتغال کمک کنند.
مدیرعامل این مجتمع آزمایشگاهی افزود: این افراد پس از طی دوره مهارت آموزی معمولا جذب همان واحد میشوند و یا حتی میتوانند وارد عرصه کارآفرینی شوند.
آمار بالای دانش آموختگان بیکار دانشگاهی تاییدی بر ناکارآمدی مزمن نظام آموزشی در پرورش نیروهایی متناسب با نیاز جامعه و بازار کار است. طرحهایی مثل گذراندن دورههای مهارت افزایی و توان افزایی گرچه بخشی از گره اشتغال دانش آموختگان جوان را باز میکند، اما شاید در قدم اول باید فکری به حال نظام آموزشی کشور از دوران ابتدایی تا دانشگاه کرد تا افراد جامعه به بستهای از محفوظات تبدیل نشوند!
گزارش از معصومه اکبری
انتهای پیام/ی