طرح "پویش، پایش و رویش" رویای تعامل صنعت و دانشگاه را یک گام به حقیقت نزدیک کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، افزایش واحدهای دانشگاهی در کنار نبود بازار کار مناسب برای فارغ التحصیلان دانشگاهی، ضرورت پیوند صنعت و دانشگاه را بیش از پیش کرده است. اما از سویی فعالان بخش صنعت معتقد هستند دانشگاه آموزش های عملی مناسبی برای دانشجویان در نظر نمی گیرد و از سویی دانشگاهیان صنعت را به بی توجهی به مراکز علمی متهم می کنند.

 پویش، پایش، رویش طرحی است که دانشگاه و صنعت را آشتی می دهد و اجرای آن به صورت الگو از دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان آغاز شده است.

کامران کلانی مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: بحث ارتباط صنعت و دانشگاه موضوعی است که چند سال قبل در سطح وزارت خانه های علوم و صنعت مطرح بوده است، اما ارتباط بین صنعت و دانشگاه بیشتر به حوزه های سخت افزاری و تقاضا محور بوده است به طوری که بنگاه های اقتصادی نیازهای فنی خود را به دانشگاه ها اعلام می کردند و دانشگاه ها این مشکلات را حل می کردند.

باقری افزود: زمینه ای که در بحث صنعت و دانشگاه مغفول مانده بود بحث نرم افزاری و استفاده از ظرفیت موجود در دانشگاه ها و حل مشکل اشتغال است.

او افزود: موضوع مشترکی بین اداره کل  تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی استان در قالب طرحی به عنوان طرح پویش، پایش، رویش در سرای نوآوری اتاق بازرگانی استان مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد که زمینه اشتغال همزمان با تحصیل را برای دانشجوهای دانشگاه های آزاد سراسر استان فراهم کنیم.

 مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی  استان اصفهان افزود: طی بررسی قوانین اداره کار کارآموزان هم می توانند مشمول قوانین کار قرار بگیرند و بر اساس این قانون ممکن بود مشکل پیش بیاید ولی با توجه به مذاکرات انجام شده با پرداخت بخشی از شهریه توسط کارفرما این مشکل را حل کردیم.

 

تحقق رویای تعامل صنعت و دانشگاه

گام اول پویش: اشنایی دانشجویان با نیازها و فضای صنعت

پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان درباره مرحله اول طرح پویش، پایش و رویش گفت: در این مرحله از طرح قصد داریم دانشجویان را همزمان با تحصیل درگیر کار کنیم تا با محیط واقعی کار آشنا شوند و مهارت لازم را کسب کنند،  تا در حین تحصیل متوجه شوند برای ورود به بازار کار چه نیاز هایی دارند و بتوانند برای حل مشکلات صنعت، بازار و بنگاه های اقتصادی آماده شوند.

او افزود: این مرحله بستر مناسبی است تا نیازهای صنایع و مهارت های دانشجویان به خوبی شناسایی شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان  ادامه داد:  طرح از سال گذشته به صورت آزمایشی شروع شده است و در حال حاضر با موفقیت به مسیر خود ادامه میدهد.

نجفی اظهار کرد: دو دانشگاه جامع این طرح  دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان و نجف آباد است و دانشگاه‌های  بزرگ مثل کاشان، خمینی شهر، فلاورجان و شهرضا نیز مشارکت دارند.

او با بیان اینکه هدف طرح پویش، پایش و رویش ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه است ادامه داد: در این طرح دانشجویان علاقه مند همزمان با تحصیل در بنگاه اقتصادی که اعلام نیاز کرده‌اند، در قالب کارآموزی و کارورزی شروع به فعالیت کنند.

 

تحقق رویای تعامل صنعت و دانشگاه

شناسایی نوع رشته ها و نیاز صنایع

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان  تصریح کرد: دانشجویان در دوران طلایی و در فاصله سنی ۱۸ تا ۲۲ سال هستند که توان آموزشی و اجرایی بسیار بالایی دارند، چنانچه بتوانیم بهره وری آموزشی را از طریق ارتباط با بنگاه‌های اقتصادی افزایش دهیم می‌توانیم نیروهای توانمندی را به جامعه ارائه دهیم.

نجفی تاکید کرد: طرح پویش براساس اعلام نیاز صنایع مختلف است و فراخوان آن نیز داده شده تا دانشجویانی که علاقه‌مند هستند همزمان با تحصیل وارد بازار کار شده و علاوه بر گذراندن واحدهای کارآموزی یا کارورزی خود، به صورت جدی مشغول کار شوند.

او گفت: رشته‌هایی که طرح پویش برای آن‌ها اختصاص داده شده تنها محدود به رشته‌های فنی نیستند بلکه رشته‌های علوم انسانی و کشاورزی نیز شامل این طرح می شوند؛ بر این اساس ارتباط مؤثری با اتاق بازرگانی اصفهان در سراهای نوآوری اصفهان داریم تا با همکاری آن‌ها و اتاق کار به صورت مشترک این طرح را پیاده کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد واحد خوراسگان اظهار کرد: تضمین استخدام دانشجویان در قالب طرح پویش نیست، هدف این است که دانشجو با محیط کار و صنعت آشنا شود و صرفاً در محیط‌های ایزوله شده دانشگاهی نباشد، بلکه وارد محیط واقعی کارشوند.

نجفی اظهار کرد: تضمین استخدام دانشجویان در قالب طرح پویش و آمار دانشجویان فارغ‌التحصیل استخدام شده دانشگاه، اولویتی برای استخدام نیست، هدف این است که دانشجو با محیط کار و صنعت آشنا شود و صرفاً در محیط‌های ایزوله شده دانشگاهی نباشد، بلکه وارد بسترهای واقعی جامعه شود.

 

تحقق رویای تعامل صنعت و دانشگاه

گام دوم پویش:هدفمند کردن پایان نامه ها

اکبر پیرستانی معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد خواسگان و مجری برگزاری طرح اظهار کرد: مرحله دوم یعنی پایش به منظور هدفمند شدن پایان نامه‌هاست تا پایان نامه‌های دانشجویان این مقاطع به سمت کاربردی‌ شدن پیش برود.

او افزود: ورودی‌های مرکز رشد را افزایش داده‌ایم تا فضا برای کاربردی شدن رشته‌ها و ثبت شرکت افزایش پیدا کند؛ فضا نیز کاربردی شده تا تعداد شرکت‌های دانش بنیان بیشتر شود و ایده‌ها در صنایع و بنگاه‌های اقتصادی استفاده شده و تولید کار و ثروت کند.

 مجری برگزاری طرح  اظهار کرد: طرح پویش به صورت آزمایشی در استان اصفهان اجرا می‌شود و بقیه استان ها هم استقبال خوبی از پیاده سازی این طرح داشتند.

پیرستانی تاکیدکرد: ما به رشته‌های فنی، مهندسی، کشاورزی و علوم پایه نیاز زیادی داریم، در حالی‌که رشته‌های پر مخاطب ما به غیر از این رشته‌ها هستند و ما در آینده به متخصصان رشته‌هایی همچون کشاورزی، باغبانی، زراعت، مهندسی برق، آی تی، متالورژی و نساجی نیاز خواهیم داشت.

او در ادامه افزود: سرای نوآوری گیاهان دارویی برای فارغ التحصیلان رشته کشاورزی آماده شده است تا در این حوزه مشغول کار شوند. شرکت‌های زیادی در زمینه گیاهان دارویی در حال فعالیت هستند، اما نیروی توانمند و متخصص در این زمینه کم داریم.

مجری برگزاری طرح پویش ادامه داد: سازه‌های گلخانه و سطح زیر کشت گلخانه‌ای به سرعت در کشورمان در حال افزایش است و به منظور توسعه این حوزه نیازمند متخصص هستیم. سرای نوآوری فرش ماشینی نیز ارتباط بین کارخانجات صنایع فرش ماشینی را که بیشتر در کاشان متمرکز هستند با دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته نساجی و رشته‌های مرتبط فراهم می‌کند.

پیرستانی تصریح کرد: شرایط کرونا به ما نشان داد که ما نیاز به فناوری آموزشی داریم و در این زمینه باید خدمات IT ارائه شود؛ در حالی‌که در این حوزه متخصص توانمند کم داریم. سرای نوآوری IT و تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اصفهان زمینه و بستر را برای فارغ التحصیلان این حوزه فراهم می‌کند.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا حوزه IT بسیار مورد توجه است و نرم افزارها و سخت افزارهایی در آن تولید می‌شود. چنانچه دانشجویان در کشور ما همراه با تحصیل، اشتغال و کارورزی داشته باشند بهره وری و میزان تولید سخت افزار و نرم افزار را در این حوزه خواهیم داشت.

او افزود: علاوه بر رشته‌های فنی و علوم پایه به رشته‌های علوم انسانی همانند مدیریت آموزشی، روانشناسی، حسابداری، حقوق، مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی و تربیت بدنی نیز نیاز است و دانشگاه‌های جامع آزاد استان اصفهان همه رشته‌های تخصصی را دارند.

پیرستانی با اشاره به نحوه پذیرش دانشجو تصریح کرد: پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های بزرگ ما در صورت پذیرش بدون آزمون با شرط معدل انجام می‌شود و تلاش داریم دانشجویان با معدل بالاتری در این دانشگاه‌ها مشغول تحصیل شوند. همچنین در تلاش هستیم در شرایطی که کرونا آموزش‌ها را به فضای مجازی برده است از توان اساتید برجسته که برخی از آنان فرصت‌های مطالعاتی خود را در خارج از کشور می گذرانند استفاده کنیم.

مجری برگزاری طرح پویش عنوان کرد: سعی داریم سطح علمی واحدهای جامع و بزرگ دانشگاه آزاد بالاتر باشد؛ پذیرش با آزمون و پذیرش بدون آزمون داریم که در پذیرش بدون آزمون، سوابق تحصیلی فرد در نظر گرفته می‌شود.

 

تحقق رویای تعامل صنعت و دانشگاه

گام سوم رویش:  تایید ایده های فناورانه دانشجویان

علی انصاری مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان به خبرنگار ما  گفت : در مراحل پویش و پایش دانشجوها با خلاء های صنعت آشنا می شوند و پایان نامه خود را ارائه می دهند و  در صورت داشتن ایده فناورانه برای برطرف کردن نیاز صنعت و یا ایده ای جدید برای تسهیل کردن کار صنایع و مردم وارد مرحله رویش می شوند، به این صورت که ایده خود را ارائه می دهند و در صورت تایید در مرکز رشد دانشگاه مستقر می شوند و روند رشد و پسا رشد را با حمایت های دانشگاه سپری می کنند.

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان گفت : اگر شرکت ها نیاز به سرمایه گذار یا مشارکت کننده داشته باشد دانشگاه آزاد اسلامی در قالب شیوه نامه اقتصاد دانش بنیان و در قالب ده نوع مشارکت ورود پیدا می کند و این زنجیره فعالیت هیچ گاه متوقف نمی شود.

طرح پویش، پایش و رویش طرحی است که اگر به خوبی اجرا شود دانش آموختگان پس از فراغت از تحصیل به آسانی جذب بازار کار می شوند و صنایع هم از نیروی کار ماهر، تحصیلکرده و با تجربه بهره مند خواهند شد.

گزارش از فاطمه پاک نژاد

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.