مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: ۱۴ هزار و ۱۹۶ هکتار از اراضی کشاورزی استان از قنات‌ها آبیاری می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان،حسین شاهینی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: تولید ۱۰ درصد از تولیدات کشاورزی استان سمنان به قنات‌ها وابسته است و ۵۰ درصد از قنات‌های فعال استان تا پایان سال ۱۳۹۹ مرمت شد.

او با اشاره به اینکه هزینه مرمت این قنات‌ها از محل اعتبارات استانی با انعقاد قرارداد با پیمانکاران تأمین شد، افزود: در طرح کمک‌های فنی و اعتباری یا اعتبارات ملی که با مشارکت مالکان قنات عملیات بازسازی و مرمت انجام می‌شود، در هر کیلومتر تا پایان سال ۱۳۹۹ اعتباری بالغ‌بر چهار میلیارد ریال کمک بلاعوض دولتی پرداخت‌شد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به بهره‌وری بالای آب در پایین‌دست قنات در استان، از ضرورت پدافندی استفاده از قنات‌ها سخن گفت و خاطرنشان کرد: در هنگام بروز حوادث و بلایای طبیعی و یا حمله مستقیم یا سایبری دشمن به تأسیسات و زیرساخت‌های شهری و در صورت قطع برق سراسری، تأمین آب شرب و کشاورزی تنها از طریق قنات امکان‌پذیر است، پس مرمت قنات‌ها یک ضرورت پدافندی محسوب می‌شود.

شاهینی با بیان اینکه مرمت و بازسازی قنات‌های استان سمنان با هدف حفظ آن‌ها به‌عنوان یک میراث فرهنگی و افزایش آبدهی مصارف کشاورزی در دست پیگیری است، صریح کرد: حفظ قنات یعنی حفظ حیات در یک عرصه بیابانی، چرا که باصرفه‌ترین و مطمئن‌ترین و منطقی‌ترین شیوه استحصال آب از طریق قناات است.

او با اشاره به اینکه مرمت قنات‌ها در استان سمنان تثبیت منابع آبی را در پی دارد بیان کرد: با توجه به پراکندگی قنات‌ها در مناطق کویری و وابستگی زندگی جمعیت‌های اندک همین مناطق روستایی پراکنده در هر منطقه از استان به آب قنات، جلوگیری از مهاجرت و در نتیجه حفظ و حراست کویر از سوی همین تعداد خانوار کم ساکن مناطق کویری استان از دیگر نتایج مثبت مرمت و احیای قنات‌ها است که به حفظ و حراست از منابع آب‌وخاک منجر می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در مناطق بیابانی و حاشیه کویر، قنات‌ها از مهم‌ترین و مناسب‌ترین روش‌های تامین آب است، اضافه کرد: در شرایط حاضر به دلیل هزینه و نبود مقنیان حرفه‌ای و همچنین خطرات جانی، احداث قنات جدید کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، چرا که همیشه در قنات، احتمال ریزش وجود دارد و بیش‌ترین خطر مقنی را تهدید می‌کند.

شاهینی با اشاره به مهم‌ترین مزایای استفاده از قنات در حوزه کشاورزی افزود: قنات میراث تاریخی و فرهنگی محسوب می‌شود و استحصال و انتقال آب قنات به انرژی نیازی ندارد، همچنین نقش قنات در تأمین امنیت ملی کشور با توجه به پراکندگی آن و تأثیری که در حفظ جمعیت در جای جای کشور دارد بسیار مهم و غیرقابل انکار است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار