به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد را، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۵۰ با رسالت هدایت و هماهنگی اقدامات بین المللی برای حفاظت جهانیان پناهندگان بنیان گذاشت.
فاطمه عطایی مسئول امور آموزشی اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان گفت: سال تحصیلی گذشته ۲۳ درصد دانش آموزان مقطع ابتدایی افغانستانی از داشتن گوشی یا تبلت اندرویدی برای شرکت در کلاسهای مجازی محروم بودند و در این زمینه به کمکهای کمیساریای عالی پناهندگان نیازمندند.
وی یادآور شد: تعداد دانش آموزان افغانستانی، در مقطع ابتدایی اُستان ۳۷ هزار و ۵۴۴ نفر است که یک هزار و ۲۷۵ نفر آنها معادل ۴۱/۸۸ درصد دختر و یک هزار و ۷۱۹ نفر معادل ۵۶/۴۷ درصد پسر هستند که از این تعداد دانش آموز ۳ هزار و ۴۴ نفر معادل ۸/۱۱ درصد در سال تحصیلی گذشته فاقد فعالیت آموزشی بودند.
فاطمه عطایی با اشاره به دلایل عدم فعالیت آموزشی این دانش آموزان، تصریح کرد: عدم تمایل و بیتفاوتی خانوادهها، مهمترین دلیل و مانع فعالیت آموزشی دانش آموزان اتباع افغانستانی دوره ابتدایی استان به صورت حضوری یا مجازی است بطوریکه در سال تحصیلی گذشته ۱۷۰۰ دانش آموز تنها به این دلیل در کلاسها شرکت نکردند.
وی ادامه داد: فقر اقتصادی و مالی، مهاجرت به نقاط دیگر و اشتغال به کار دانش آموزآن افغانستانی را از دیگر موانع فعالیت آموزشی دانش آموزان افغانستانی مقطع ابتدایی استان است و پدیده کودکان کار در بین دانش آموزان اتباع افغانستانی استان رواج دارد.
مسئول امور آموزشی اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان تاکید کرد: بیماری و یا ازدواج دانش آموز، بیسوادی اولیا، عدم پاسخگویی به تماسهای کادر آموزشی مدارس، اختلافات خانوادگی و عدم تمایل و علاقه دانش آموز به ادامه تحصیلی از دیگر عوامل و دلایل مهمی است که موجب نداشتن فعالیت آموزشی دانش آموزان اتباع افغانی دوره ابتدایی شده است.
بر اساس آخرین آمار اعلام شده حدود ۱۸۳ هزار تبعه کشور افغانستان و حدود سه هزار نفر تبعه عراق در استان اصفهان زندگی میکنند.
در مدارس استثنایی استان اصفهان نیز حدود ۲۷۰ دانشآموز استثنایی اتباع خارجی مشغول تحصیل هستند.
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نخستین دفتر خود در ایران را در سال ۱۳۶۳ افتتاح کرد، اقدامات این سازمان بین المللی به کلی غیر سیاسی و بشردوستانه است.
منبع:ایرنا
انتهای پیام