سرپرست مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان گفت: باتوجه به اهمیت علوم انسانی بر اقتصاد دانش‌بنیان این حوزه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

محمد صادق خیاطیان سرپرست مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اهمیت و میزان توجه معاونت علم و فناوری به حوزه علوم انسانی اظهار کرد:با آغازارزیابی شرکت‌ها از اوخر سال ۹۱ مخاطبان اصلی قانون حمایت و ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان بیشتر حوزه‌های فنی و مهندسی، و بطور کلی شرکت‌های ارائه دهنده محصولات فیزیکی، بوده اند هرچند برخی از حوزه‌های علوم انسانی از قبیل حوزه‌های تجاری سازی، مدیریت و سیاست‌گذاری بصورت دانش بنیان تایید شدند، اما بطور کلی حوزه علوم انسانی نسبت به حوزه‌های فنی و مهندسی کمتر مورد توجه قرار میگرفت.

سرپرست مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان بیان کرد: با تصویب آیین نامه شرکت‌های نوع ۳ در سال ۹۹ توسط کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان به طور خاص معیار‌های ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان علوم انسانی تبیین گردید. علاوه بر این لیست کالا و خدمات دانش بنیان حوزه علوم انسانی که بعنوان بخشی از فهرست کالا‌ها و خدمات دانش بنیان در سایت مرکز شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری منتشر گردید. این فعالیت‌ها بیانگر اهمیت و توجه ویژه مرکز شرکت‌های دانش بنیان به شرکت‌های این حوزه است.

خیاطیان بیان کرد: ما در تلاش هستیم تا لیست کالا و خدمات دانش بنیان حوزه علوم انسانی، به مرور بروزرسانی شود.

او با اشاره به این که ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان در حوزه علوم انسانی نسبت به شرکت‌های فعال در حوزه‌های فنی و مهندسی مشکل‌تر است، گفت: شرکت‌های فعال در حوزه علوم انسانی معمولا به ارائه خدمات یا فعالیت‌هایی با ماهیت غیرفیزیکی می‌پردازند در حالی که شرکت‌های فنی و مهندسی با ارائه محصولات فیزیکی، به دلیل ملموس‌تر بودن محصولات، ارزیابی ساده تری دارند؛ لذا ماهیت غیرفیزیکی محصولات در حوزه شرکت‌های علوم انسانی یکی از چالش‌های اصلی ما برای ارزیابی این دسته از شرکت‌ها بوده است.

خیاطیان اظهار کرد: تولید کالا و خدمات براساس نتایج تحقیق و توسعه، وجود نوآوری و غیرروتین بودن کالا و خدمات ارائه شده در این حوزه از معیار‌های اصلی شرکت‌های حوزه علوم انسانی است. علاوه بر این کالا و خدمات ارایه شده توسط شرکت‌ها در این حوزه باید به مرحله کاربست رسیده باشد و لذا امکان تایید شرکت‌هایی فعال در حوزه علوم انسانی که صرفا به تولید محتوا، انتشار مقاله یا کتاب یا نتایج تحقیقاتی بدون کاربست عملی آن‌ها وجود ندارد.

او در خصوص تاثیر علوم انسانی در اقتصاد دانش بنیان تصریح کرد: شرکت‌های فعال در حوزه علوم انسانی از نظر تاثیرگذاری بر اقتصاد دانش بنیان را می‌توان به چند دسته تقسیم بندی کرد؛ برخی از رشته‌های حوزه علوم انسانی بصورت مستقیم تاثیر چندانی در اقتصاد ندارد، اما بصورت غیر مستقیم نه تنها اقتصاد دانش بنیان بلکه اقتصاد کشور را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد، زیرا خدمات ارائه شده توسط حوزه علوم انسانی به جامعه و شرکت‌های دیگر شرایط را برای پیشرفت هرچه بیشتر اقتصاد فراهم می‌کند. شرکت‌هایی فعال در ارایه الگو‌ها و مدل‌های جدید در حوزه آموزش، اقتصاد و مالی را می‌توان مثال‌هایی از این دسته دانست.

خیاطیان گفت:دسته‌ای دیگر از شرکت‌های این حوزه اثر مستقیمی بر افزایش ارزش افزوده اقتصادی و بطور کلی اقتصاد دانش بنیان دارند و بصورت مستقیم باعث بهبود کیفیت و تولید محتوا برای بسیاری از کسب و کار‌های دیگر می‌شوند که از آن جمله می‌توان به صنعت فیلم‌سازی و انیمیشین و سایر حوزه‌های تولید محتوا که متاثر از ویژگی‌ها و تولید محتوا‌های حوزه علوم انسانی هستند، اشاره نمود.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.