ادیب گفت: ما مشکلات فراوانی را پیش روی صادرات داشته و داریم که امیدواریم دولت جدید به عنوان متولی برنامه‌های حوزه ICT بخشی از آن‌ها را مرتفع سازد.

 به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، داوود ادیب، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: خوشبختانه، برنامه‌های جنابعالی در بر گیرنده موضوعات اساسی، کالبدی و راهبردی قابل توجهی در زمینه‌های اقتصادی و زیرساختی حوزه ICT کشور است.

او ادامه داد: ما نیز با جنابعالی هم عقیده‌ایم که موارد مرتبط با وابستگی‌های شدید کشور به محصولات سخت افزاری و نرم افزاری خارجی در لایه‌های اصلی و زیرساختی، آسیب‌پذیری زیرساخت‌های حساس و حیاتی کشور و برنامه‌ریزی مستمر بیگانگان، برای از کار انداختن این زیرساخت‌ها که در چند ماه اخیر نیز شاهد این موارد بوده ایم، ضعف در قوانین و مقررات به منظور التزام به ارتقاء امنیت زیرساخت‌های فاوا (علیرغم توصیه‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور و افتا)، دلایل متعددی در دولت‌های پیشین داشته است که جا دارد در دولت سیزدهم، در خصوص تامین تجهیزات زیرساختی کشور و به کارگیری محصولات، خدمات، مشاوران و پیمانکاران داخلی به جد، توجه خاصی صورت گیرد.

او ادامه داد: البته گا‌هی می‌بینیم که در خصوص تجهیزات فاقد نمونه مشابه داخلی هم، سخت‌گیری‌های غیر منطقی صورت پذیرفته و جلوی واردات آن‌ها را گرفته و به این دلیل چرخه تکمیلی کسب و کار‌های داخلی متوقف می‌شود و در جای دیگر با وجود ۱۰ها تولیدکننده داخلی، با عمق دانش بالا، اجازه ورود به تجهیزات خارجی را داده و ممنوعیت واردات کالا‌های خارجی دارای نمونه مشابه داخلی نادیده گرفته می‌شود که در این خصوص نیز باید راهکار اساسی اتخاذ شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، در ادامه سخنان خود اظهار کرد: جای خوشحالی است که در دولت جدید و بعد از شروع به کار جنابعالی، فراخوان‌های متعددی را از سوی اپراتور‌های بزرگ می‌بینیم. امیدوار هستیم که در سایر مجموعه‌های مرتبط با وزارت ارتباطات و حتی در تمامی سازمان‌ها نیز به همین منوال عمل شود.

ادیب، تصریح کرد: در بخش چالش‌های مطروحه توسط جنابعالی، با عنوان نبود سند اولویت‌ها و ظرفیت‌های صادراتی دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف و عدم حضور فعال در بازار‌های منطقه و بین المللی و در نتیجه پایین بودن سهم صادرات محصولات دانش بنیان با وجود ظرفیت بالای موجود در کشور به خصوص در بخش تولید سامانه‌های نرم افزاری و خدمات فنی و مهندسی، فقدان بسته‌های قانونی حمایتی ویژه، برای کسب و کار‌های حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات، فقدان زیرساخت‌های فنی و حقوقی لازم برای حضور قدرتمند محصولات و خدمات فناوری اطلاعات ایرانی در عرصه بین الملل؛ باور اتحادیه بر این است که ما مشکلات فراوانی را پیش روی صادرات داشته و داریم که امیدواریم دولت جدید و علی الخصوص وزیر ارتباطات به عنوان متولی برنامه‌های حوزه ICT بخشی از آن‌ها را مرتفع سازند و ما نیز این آمادگی را داریم که به عنوان تخصصی‌ترین تشکل صادراتی کشور در حوزه ICT در ارتباط با این برنامه‌ها هم راستا و همراهی کنیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، گفت: اتحادیه آمادگی خود را جهت هر گونه همکاری در راستای پیشبرد برنامه‌های وزیر، در حوزه صادرات خدمات فنی مهندسی و محصولات فناورانه اعلام می‌کند. باور اتحادیه بر این است که ما مشکلات فراوانی را پیش روی صادرات داشته و داریم که امیدواریم دولت جدید و علی الخصوص وزیر ارتباطات به عنوان متولی برنامه‌های حوزه ICT بخشی از آن‌ها را مرتفع سازد و ما نیز این آمادگی را داریم که به عنوان تخصصی‌ترین تشکل صادراتی کشور در حوزه ICT در ارتباط با این برنامه‌ها همراستا و همراهی کنیم.

ادیب، اظهار کرد: اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران با دارا بودن بیش از ۱۶۰ عضو، متشکل از اپراتور‌های بزرگ کشور و FCP ها، شرکت‌های تولیدی، مشاوران و پیمانکاران حوزه ICT، شرکت‌های EPC و GC و همچنین کمیسیون‌های صادرات، کمیسیون ظرفیت‌سازی و نواوری، کمیسیون مالی- حقوقی، کمیسیون اپراتور‌های پروانه ارتباطات ثابت و کمیسیون رتبه بندی، آمادگی دارد تا ظرفیت خود را در راستای اهداف و برنامه‌های وزیر که طی هشت رویکرد ارائه شده است، قرار داده و به عنوان بازوی مشورتی وزارت خانه، انجام وظیفه کند.

معاونت دیجیتال در وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات تشکیل شود

اسماعیل ثنایی، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: اتحادیه، پیشنهاد ایجاد و تشکیل معاونت دیجیتال را در وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات، اعلام می‌کند. بدیهی است که با تشکیل این معاونت علاوه بر پیاده سازی شبکه‌های ملی اطلاعاتی و خدماتی داخلی و دولت الکترونیک، در کنار سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها، به تعریف و پیاده سازی تحول دیجیتال در تمامی بدنه دولت، همکاری کرده و به سوی دولت همراه و سپس دولت هوشمند، گام برداشته خواهد شد.

او ادامه داد: این معاونت به خصوص در تفاهم نامه ۲۵ ساله با چین می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند تا تجارب تلخ گذشته تکرار نشده و ضمن استقبال از فناوری‌ها و تجارب شرکت‌های چینی، شرکت‌های داخلی نه تنها نابود نشده، بلکه در آستانه این تفاهم نامه، هر یک و در عرصه‌های فعالیت خود رشد کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار