همزمان با نشر گزارش دیده بان حقوق بشر در مورد ارتکاب جنایت جنگی افراد طالبان در پنجشیر، طالبان این ادعا را رد کرده است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد که تلفات غیرنظامیان و نقض حقوق بشر در نتیجه‌ی جنگ در ولایت پنجشیر نگران‌کننده است و وضعیت در این ولایت در حال بدترشدن است.

او افزوده است که افغانستان در مواجهه با بحران بشری و اقتصادی، وارد مرحله‌ جدید و خطرناکی شده است. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد تأکید کرده است که شهروندان این کشور  به‌ ویژه زنان و دختران و اقلیت‌های قومی و مذهبی عمیقا نگران حقوقشان هستند.

باشله، نسبت به عملکرد نیروهای طالبان با نیروهای امنیتی و دفاعی و کارمندان دولت پیشین اظهار نگرانی کرده و گفته است که طالبان خلاف تعهداتشان دست به بازداشت این افراد و خانواده‌هایشان زده‌اند.

به گفته‌ او، طالبان تعدادی از بازداشت شدگان را هم کشته‌اند.

او تأکید کرده است که طالبان حتی در شماری از شهرهای افغانستان از جمله کابل، قندهار، هرات، مزارشریف، گردیز، میمنه  و سمنگان خانه‌ به‌ خانه در جست و جوی مقامات دولتی و افرادی که با دولت آمریکا کار کرده‌اند، می‌گردند.

کمیسر عالی حقوق بشر تأکید کرد که این سازمان به اطلاعاتی هم دست یافته که طالبان قصد حمله بر دفاتر برخی از نهادها و سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های جامعه‌ مدنی را دارند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان امروز سه شنبه 23 سنبله این ادعاها را رد کرده است.

مجاهد در صفحه تویترش نوشته: "ما این گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر را به طور جدی رد می نماییم که گفته است طالبان  مرتکب جنایات جنگی شده‌اند. سازمان مذکور باید گزارشات خود را بر اساس معلومات غلط تهیه نکند. آنها باید ساحات را از نزدیک بینند و حقائق را معلوم کنند."

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.