مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی خبرداد ؛

پیش بینی برداشت ۴ هزار تن گردو در خراسان شمالی

محمدعلی شریکیان سطح باغات گردوی استان را ۳۳۱۳ هکتار عنوان کرد و افزود: پیش بینی می‌شود از سطح بارده آن ۴۰۰۰ تن گردو برداشت شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  محمدعلی شریکیان مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت : شهرستان‌های شیروان، فاروج و بجنورد بیشترین سطوح زیر کاشت و تولید این محصول با ارزش و صادراتی را به خود اختصاص داده اند.


بیشتر بخوانید 


او افزود: اغلب باغات گردوی استان با منشاء بذری و عمدتا ژنوتیپ آمیخته خراسانی است که مشکلات عمده‌ای نظیر ناهمرسی گل‌ها، سختی عملیات داشت و برداشت، عدم امکان برداشت مکانیزه و عملکرد کمی و کیفی پایینی در مقایسه با ارقام پر محصول دارند.

او اضافه کرد: طی ۵ سال اخیر ارقام چندلر، هارتلی، فرانکت، رند B، ۲۱، Z۵۳، Z۶۳ در سطح ۴۰ هکتار در شهرستان راز و جرگلان پهنه‌های کلاته ابریشم و کلاته بهار و در سایر شهرستان‌ها به صورت پراکنده توسعه یافته است.

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: از مهمترین خصوصیات ارقام جدید تاخیر در گل دهی و فرار از سرمای دیررس بهاره، هم رسی، امکان برداشت مکانیزه، افزایش کمی و کیفی تولید ازمهمترین خصوصیات باغات احداث شده با نهال گردوی پیوندی است.

شریکیان بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده و تامین پیوندک خوشبختانه برای سومین سال متوالی نهال گردو پیوندی ارقام چندلر، فرانکت و .. به همت یکی از نهالستان در استان تولید می‌شود که تاکنون بیش از ۳۵۰ هزار اصله نهال تولید کرده است.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.