ارتقا دانش فنی کارگران ساختمانی به منظور کاهش حوادث ساختمانی و  بالا بردن کیفیت کارهای ساختمانی از کاربرد گواهینامه های های فنی و حرفه ای است.

علیرضا طاهرپور مدیر کل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با توجه به تکالیف قانونی محول شده همانند ماده 4  قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان، مصوب 22/12/74 و ماده 3  قانون بيمه هاي اجتماعي كارگران ساختماني، مصوب 16/8/86  مجلس شوراي اسلامي، ماده 21 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ارديبهشت 1387 و ماده 3  قانون بيمه هاي اجتماعي كارگران ساختماني، مصوب 16/8/86  مجلس شوراي اسلامي، برنامه آموزش و صدور پروانه مهارت فنی کارگران ساختمانی مصوب 1376 وظیفه تعیین صلاحیت و آموزش کارگران ساختمانی را عهده دار است.

وی ادامه داد: در حوزه ی صنعت، صنعت ساختمان یکی از گروه هایی است که سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در آن برنامه ریزی درسی طبق استاندارد ها و آموزش را دارد، همچنین یکی از عناوین رشته های مسابقات مهارتی در سطح ملی و جهانی در حوزه ی صنعت ساختمان است.

وی افزود: برخی از اهداف از اجرای آموزش و صدور پروانه مهارت فنی کارگران ساختمانی تربیت و ارتقای کارگران صنعت ساختمانی با اجرای آموزش‌هایی مطابق استانداردهای مورد نیاز برای تقویت و مقاوم‌سازی ابنیه و جلوگیری و کاهش خسارت‌های ناشی از عدم رعایت استاندارد ایمنی در ساخت و ساز ها، كاهش حوادث ناشي از كار كه عمدتاً بعلت فقدان اطلاعات كافي كارگران از شرايط و موقعيت هایی است كه سانحه ساز هستند، و حفظ سرمايه گذاري هاي صورت گرفته در بخش های مختلف وابسته به صنايع ساختمان و افزايش كمي و كيفي خدمات و بهبود بهره وري كارهای ساختمانی و ... است.

طاهر پور گفت: ادارات کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان ها موظفند با همکاری نهادهای مدنی از قبیل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها، کانون کاردان های فنی ساختمان، شرکت های ساختمانی، راهسازی و تأسیساتی، پیمانکاران ساختمانی، انجمن معماران تجربی، تشکل استادکاران تجربی و بنایان و خانه کارگر نسبت به شناسایی و معرفی کارگران ساختمان جهت گذراندن دوره‌های آموزشی مربوط و اعطای پروانه مهارت فنی از طریق واحدهای مرتبط با استفاده از خدمات بخش غیردولتی اقدام کنند.

وی در خصوص محتوای دوره های آموزشی برای کارگران ساختمانی بیان کرد: این محتوا بر اساس استانداردهای آموزشی تهیه شده در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در حرفه های آرماتوربند، بتن ساز وبتن ريز، قالب بندوكفراژبند، جوشكاراسكلت فلزي ، بناي سفت كار، تأسيسات مكانيكي ساختمان (لوله كشي گاز خانگي و تجاري)، لوله كشي و نصاب وسايل بهداشتي ، عايق كار رطوبتي و آسفالت كار ابنيه ، كارگر نگهداري بتن ، كارگر نقشه بردار ، گچ كار،  سنگ كار ،كاشي كار ، درب و پنجره ساز فلزي ، تاسيسات برقي ساختمان(برق كارساختمان) و نقاش ساختمان است.

طاهر پور در خصوص مزایای کسب گواهینامه یا کارت مهارت ساختمانی گفت: مطابق ماده 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اشتغال اشخاص حقیقی و‌حقوقی به آن دسته از امور فنی در بخش‌های ساختمان و شهرسازی که توسط وزارت راه و شهرسازی یاد شده تعیین می‌شود مستلزم داشتن صلاحیت حرفه‌ای است، این صلاحیت  در مورد کارگران ماهر از طریق پروانه مهارت فنی احراز می‌شود که مرجع صدور پروانه مهارت فنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی(سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور) باشد. 

وی ادامه داد: بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی ، مطابق ماده 3 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، وزارت تعاون، كار و امور اجتماعي (سازمان آموزش فني و حرفه‌اي) موظف است نسبت به فراخوان و آموزش كارگران شاغل در كارهاي ساختماني اقدام و كارت مهارت فني براي آنها صادر کند، همچنین كارگران شاغل در كارهاي ساختماني اعم از ايجاد يا توسعه ساختمان، تجديد بنا، تعميرات اساسي و يا تخريب مربوط به ساختمان و به ترتيب مندرج در اين قانون با نام نويسي و اخذ كد ملي نزد سازمان تأمين اجتماعي بيمه مي‌شوند.

طاهر پور در رابطه با کاربرد گواهینامه های های فنی و حرفه ای برای این دسته از افراد بیان کرد: دریافت صلاحیت حرفه ای برای اشتغال در کارهای ساختمانی و نیز بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، ارتقا دانش فنی کارگران ساختمانی به منظور کاهش حوادث ساختمانی و  بالا بردن کیفیت کارهای ساختمانی از کاربرد گواهینامه های های فنی و حرفه ای برای کارگران ساختمانی است. 

وی ادامه داد: دریافت کارت مهارت از طریق ثبت نام متقاضی در پورتال سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به آدرس http://www.portaltvto.com/  و لینک "ثبت نام در آزمون ادواری و صنعت ساختمان" سپس شرکت در آزمون تعیین صلاحیت مربوطه انجام گرفته و چنانچه در آزمون های نظری و عملی قبول شود برای متقاضی پروانه یا کارت مهارت صنعت ساختمان صادر خواهدشد.

طاهر پور گفت: مشمولين اين طرح كارگران و افراد شاغل در پروژه هاي ساختماني هستند كه توسط مجريان شناسائي واجد شرايط و براساس شرايط اين شيوه نامه معرفي و تعيين سطح خواهند شد، افرادي كه در آزمون مربوطه قبول نشوند و به عنوان كارجوي فاقد مهارت به مراكز آموزش فني و حرفه اي بخش دولتي مراجعه مي کنند و براساس تعهدات آموزشي بخش دولتي سازمان و یا آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد وضوابط مربوطه، دوره هاي آموزشي مورد نياز را طي خواهند کرد.

وی اظهار کرد: مراکز آموزشی دولتی در سراسر کشور و اکثر شهرهای بزرگ وجود دارد و ثبت نام آنها از طریق پورتال سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به آدرس http://www.portaltvto.com/  و لینک "ثبت نام در آزمون ادواری و صنعت ساختمان" جهت آزمون تعییین صلاحیت آموزشی و برای دوره های آموزشی از طریق لینک "ثبت نام در دوره های آموزشی" انجام می گیرد.

طاهر پور افزود: طبق قانون بودجه، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور می تواند بابت خدماتی که به گروه هدف خود ارائه می دهد هزینه ی مختصری را از افراد دریافت کند، همچنین این دوره ها در مراکز دولتی آموزش فنی و حرفه ای کشور تقریبا رایگان می باشد و در آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد مطابق تعرفه تعیین شده توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است.

وی ادامه داد: هزینه های دریافتی بابت ثبت نام 15 هزار تومان، مشاوره 10 هزار تومان، هر آزمون رشته های فنی 42 هزارتومان و رشته های غیرفنی 28 هزار تومان همچنین صدور گواهینامه مهارت 50 هزار تومان است که در مقایسه با سایر آموزشگاه ها هزینه کمی محسوب خواهد شد.

طاهر پور گفت: این هزینه ها در بخش دولتی و خصوصی ثابت است، در بخش دولتی هزینه مازادی از این مبالغ از افراد گرفته نخواهد شد اما در بخش خصوصی تعرفه آموزشی طبق تعرفه های مصوب از متقاضی رشته اخذ خواهد شد.


بیشتر بخوانید:

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار