رییس اداره جهاد کشاورزی دهگلان گفت: برداشت سیاه‌دانه در ۴۰ هکتار از اراضی زیرکشت این محصول در شهرستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، فرهاد یعقوب نژاد رییس اداره جهاد کشاورزی دهگلان گفت: در سال زراعی جاری بیش از ۴۰ هکتار از اراضی دهگلان به کشت سیاه دانه اختصاص یافته و پیش بینی می‌شود بیش از ۳۵ تن محصول تولید و برداشت شود.

او افزود: با توجه به قیمت بالای این محصول و درآمدزایی در حدود یک میلیارد ریال در هکتار، نیاز است کشاورزان به کشت اینگونه محصولات در برنامه تناوب زراعی اراضی خود توجه ویژه کنند.

رییس جهاد کشاورزی دهگلان یادآور شد: محصول سیاه دانه یکی از محصولات پربازده است، که از هر هکتار آن ۸۰۰ کیلوگرم تا یک تن می‌توان برداشت کرد.

یعقوب نژاد بیان کرد: سیاهدانه جز محصولاتی است که نیاز کمی به آب دارد و به صورت دیم و یا آبیاری تکمیلی در ۲ مرحله کشت می‌شود که با توجه به خشکسالی‌های اخیر، کشت آن به کشاورزان توصیه می‌شود.

او گفت: علاوه بر هزینه پایین کاشت این محصول، درصد ابتلا به آفات و بیماری‌ها بسیار کم بوده و از دانه و روغن این گیاه در مصارف دارویی و غذایی استفاده می‌شود و کنجاله آن نیز به علت داشتن پروتئین و فیبر خام به عنوان مکمل غذایی برای انسان و دام محسوب می‌شود.

اکولوژی گیاه سیاه دانه مخصوص نواحی معتدل و سرد بوده و با شرایط آب و هوایی این منطقه سازگاری کامل دارد. سیاهدانه یا شونیز با نام علمی Nigella Sativa، تخم گیاهی است تند بو که مغز آن سفید است، بومی جنوب غربی آسیاست و از قدیم به عنوان ضد انگل و ضد باکتری استفاده می‌شد.

سیاهدانه به عنوان ادویه در مواد غذایی و به عنوان چاشنی در شیرینی و شربت استفاده می‌شود و حاوی روغنی معطر و ویتامین‌های A ,E ,D است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.