به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، زاوه کارشناس صنعت خودرو در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص تاثیر طرح آزادسازی واردات خودرو بر بازار تصریح کرد:آزادسازی واردات برخی خودروها به کشور علاوه بر اینکه بازار خودروهای وارداتی را متعادل تر می کند ، می تواند تورم بخشی خودروهای داخلی را هم تا حدی کنترل کند.
او افزود: در حال حاضر قیمت خودروهای چینی در بازار با دلار ۸۰ هزار تومان و یا بالاتر است .در کل فضای کشور بسته است که این امر سبب عرضه خودرو با قیمت بالا و اجحاف در حق مصرف کننده می شود.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: زمانی که واردات خودرو به کشور آزاد بود کیفیت و تیراژ خودروهای داخلی بهتر هم بود به گونه ای که بیشترین واردات حدود ۱۰۰ هزار دستگاه را در سال ۹۲ داشتیم اما کیفیت و تیراژ خودروهای داخلی هم بد نبود.
او ادامه داد: زمانی که خودروسازان داخلی در بازار رقابت قرار بگیرند کیفیت محصولات بهتر خواهد شد.
زاوه بیان کرد: حاصل بازار انحصاری این می شود که نه تنها صنعت خودرو بلکه کل زنجیره قطعه سازی اقدام جدی در راستای به بهینه سازی کیفیت انجام نمی دهند اما تجربه سایر کشورها همچون ترکیه نشان می دهد وقتی بازار را آزاد می کنید، صنعت خودرو نه تنها از بین نرفته بلکه به شدت رشد خواهد کرد.
او افزود: آزادسازی واردات اولین گام برای رشد صنعت خودروی کشور است.
در ادامه برنامه تقی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در طرح آزادسازی واردات خودرو، فقط به خودروهای دارای برچسب انرژی بالای «B» و شاخص ایمنی سه ستاره و بالاتر، مجوز واردات داده میشود.
او افزود: بر اساس ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو هر شخص حقیقی یا حقوقی میتواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودروی تمام برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) و یا واردات خودروی بنزینی یا گاز سوز با بر چسب انرژی (B) و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و یا بالاتر بر اساس گواهیهای استاندارد معتبر، معادل ارزش صادارتی خود اقدام کند.
تقی پور ادامه داد: واردات موضوع این ماده، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد کند.
او تاکید کرد: واردات خودرو برای تنظیم و رقابتی شدن بازار است و نمیخواهیم خودروسازان داخلی آسیب ببینند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در حال حاضر قیمت خودرو واقعی نیست، گفت: خودروسازان داخلی اعلام آمادگی کردند در صورتی که قیمتها منطقی شود تیراژ تولید را دو برابر بالا ببرند.
در ادامه موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو هم در این خصوص بیان کرد: در صورت اجرایی شدن این طرح، حباب موجود در بازار شکسته شده و قیمتها روند کاهشی به خود میگیرد.
او افزود: در این شرایط خریداران با قیمت مناسب میتوانند خودروی موردنظر خود را خریداری کنند.
موتمنی گفت: بعد از ممنوعیت واردات، خودروسازان داخلی، بازار را در دست داشتند اما به کیفیت خودرو اهمیت ندادند و مشتری را راضی نگه نداشتند در صورتی که اگر بازار رقابتی بود کیفیت محصولات بهتر می شد.
انتهای پیام/
مگه صنعت خودرو سازی ما غیر ازینه؟
فک کنم من یکی بخرم.
یا هم اگه قرار باشه واردات انجام شه فقط چند تا ماشین لاکچری میارن که من شما نمیتونیم بخریم .
به خدا این حق تولید داخل نیست اینا شدن الگوی بی کیفیتی کالاهای ایرانی
چرا باید اینا اسم تولید داخلی رو بد نام کنند که مردم آرزوی ماشین خارجی کنند
مگه ما کم نخبه داریم مگه کم طراح خودرو داریم .
حالا که دارن از مردم سو استفاده میکنن بهترین پاسخ مردم خرید ماشین خارجیه البته اگه به اسم حمایت از تولید داخل بزارن واردات آزاد شه که با این رانت و نفوذ بعید میدونم.
واقعا مردمو بیچاره کردند.
البته از همین حالا معلومه که فروشنده ها ترسیدن چون دارن ماشین خارجی شون رو اقساطی رد میکنن که بره
ایا نتیجش گرانی و فشار خودروسازان بر مردم نبود
اصلا چه کسانی واردات خودرو رو ممنوع کردن
آیا این ممنوعیت به نفع مردم بود یا خودرو سازا
آیا نباید همچین کسایی محاکمه شوند که هر کی از راه برسه مردمو بدبخت کنه؟
مگه شما مخالف سود و منفعت مردمید؟
لطفا یه قانون هم بذارید قیمت نهایی کالای وارداتی بیشتر از xدرصد نشه
اگه به انصاف و آنچه حکم خداست، اعتقاد دارید!
و این افزایش قیمت روی خودروهای قبلی که فروخته شده باید اعمال شه !!!!
این اتفاق باعث زیان انباشته میشه تو صورتهای مالی خودروسازا وبهای تمام شده هم بخاطر گمرکی که توضیح مختصر دادم میره بالا و بهونه دست خودرو ساز میده که قیمت ببره بالا
الانم دوتا از کارخونه های خصوصی که خودروشون حدود ۶۰۰ میلیون بود درخواست افزایش قیمت ۱۰۰ میلیونی به همین دلیل دادن و قسعا بقیه هم این درخواست رو دیر یا زود میدن
این قانون روی قطعات خودروهای داخلی که وارد میشه هم تاثیر میزاره و حداقل ۱۰ درصد میبره بالاتر قیمت رو .
قول میدم خودرو میره بالاتر با این قانون مگه خودروهایی که اماده مصرف وارد میشن که ایناهم تعدادشون کمه و برای اقازاده هاس
ساده بگم هیچ صنعتی با انحصاری شدن در جهان رشد نکرده و هیچ دولتی با بستن کامل (تاکید میکنم کامل) درب ها کشورش به رشد و پویایی نرسیده.
فرض کنید صنایع غذایی کشور ما هم انحصاری بود ایا منجر به این حجم از صادرات محصولاتی غذایی به جهان بودیم؟
شرکت کاله محصولات خودش رو به امریکا هم رسونده و این یک افتخار برای صنعت ماست.
متاسفانه مافیای داخلی خودرو که برخی از نمایندگان و مسولان کشوری در ان حضور دارند اجازه رشد این صنعت رو نخواهد داد و ما همچنان باید محصولات بی کیفیت رو استفاده کنیم.
تو ایران هیچ تاثیری نداره
همش باندبازی