مشاور رییس سازمان غذا و دارو از تولید و مصرف سالانه 6 میلیون افشانه تنفسی در کشور خبر داد.


دکتر اعظم انارکی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: بحث تولید افشانه های تنفسی پاک که فاقد گازهای ضرر رساننده به لایه ازن باشد سالیانی است که در دنیا آغاز شده بود و در ایران نیز با توجه به این حجم مصرف افشانه طی چند سال اخیر پیگیری شد تا اینکه با نظارت سازمان غذا و دارو پیش از ثبت و پس از ثبت آن توسط شرکت تولیدی سینا دارو مورد ارزیابی قرار گرفت و به تولید انبوه رسید.
وی افزود: این افشانه که فاقد فریون(مخرب لایه ازن) است تهیه و تولید شده و با انجام پروتکل مونترال موفق به کسب تقدیرنامه از آژانس اجرایی یونیدو وابسته به سازمان ملل متحد شده است.
گفتنی است جمهوری اسلامی ایران در سال 89 موفق به حذف فیزیکی فریون ها در صنعت تولید افشانه های تنفسی دارویی و معرفی محصول جایگزین غیرفریونی به دست اندرکاران بهداشت و سلامتی و جامعه بیماران آسمی و ریوی شد.
شایان ذکر است به همین مناسبت پیش از ظهر امروز بازدیدی از سوی متخصصان دستگاه تنفس و آلرژی و نمایندگان رسانه های گروهی از خط تولید این دارو در شرکت دارویی سینا انجام شد.

ایران اولین کشور آسیا و اقیانوسیه که موفق به تولید افشانه پاک شد

مدیر دفتر طرح ملی حفاظت لایه ازن سازمان محیط زیست گفت: ایران اولین کشور آسیا و اقیانوسیه است که موفق به تولید افشانه پاک شده است.
دکتر ابراهیم حاجی زاده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: با پشتیبانی های سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت و با همت مدیران و کارشناسان تولید افشانه های تنفسی پاک برای اولین بار در منطقه اقیانوسیه و آسیا در ایران صورت گرفت که کار بسیار بزرگی بود.
وی با اعلام اینکه سازمان ملل متحد با ارسال نامه ای از دولت جمهوری اسلامی ایران، سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و مدنی ایرانی به خاطر این اقدام انساندوستانه تقدیر کرده است، افزود: گاز سی اف سی بکاررفته در افشانه های قدیمی حاوی فریون بوده و موجب تخریب لایه ازن می شد که در تولیدات جدید این افشانه ها در ایران فریون حذف شده است.
وی همچنین در کارگاهی که پیش از ظهر امروز به همین مناسبت در مرکز دارویی سینا برگزار شد به تشریح کامل دستاوردهای این حرکت ملی پرداخت و در خصوص ارائه برنامه های پروتکل مونترال در ایران و استراتژی ملی انتقال تکنولوژی و حذف افشانه های تنفسی فریونی در کشور پرداخت.
شایانت ذکر است اجرای این پروتکل در ایران کمک 4 میلیون دلاری یونیدو(UNIDO) را در پی داشته است. /ع
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار