رنگ زرد یاقوت سرخ کویر/ تاجی که با گلوگاه می پوسد

آفت گلوگاه در باغات شهرستان بشرویه رخنه کرده و حدود ۵۰ درصد از محصول کشاورزان را از بین برده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، کرم گلوگاه آفتی است که ۷۰ درصد درختان انار شهرستان بشرویه را درگیر خود کرده و بلای جان محصول اشجار شده است.

گلوگاه که یک پروانه است و اندازه کوچکی هم دارد، در تاج انار شروع به تخم ریزی کرده و پوسته میوه را دچار پوسیدگی می‌کند.

کشاورزان بشرویه‌ای از وجود این کرم در باغات خود ناراضی اند و اگر برای مقابله با آن فکری نشود، محصولی برای کشاورزان باقی نخواهد ماند.

محصول هر درخت، یک چهارم شده است

ابراهیمی کشاورز اهل بشرویه می‌گوید: به خاطر کرم گلوگاه، محصولی که حاصل زحمت چندین ساله ما است، از بین رفته و به درد فروش نمی‌خورد.

او ادامه می‌دهد: تا قبل از دچار شدن درختان به این آفت، از هر درخت انار ۴۰ کیلوگرم محصول برداشت می‌کردیم، اما حالا فقط می‌توان از هر درخت ۱۰ کیلوگرم میوه چید.


بیشتر بخوانید


ابراهیمی بیان می‌کند: درست است که گلوگاه یک کرم کوچک است، اما باغ‌های بزرگی را به خود دچار ساخته و محصولات کشاورزان را از بین برده است.

این کشاورز بشرویه‌ای عنوان می‌کند: مجبور شده ام حدود یک تُن از محصول انار خود را که به گلوگاه مبتلا شده بود را بسوزانم و پای ضررش بنشینم.

او می‌گوید: شاید قبلا از هر هکتار سطح زیرکشت، ۴ تن محصول برداشت می‌شد، اما حالا کمتر از نصف این مقدار برداشت محصول انجام می‌شود.

کمبود اعتبار، مشکل مقابله با گلوگاه

سرچاهی مدیر جهاد کشاورزی بشرویه گفت: گلوگاه یک آفت پروانه است که از طریق تاج انار اقدام به تخریب محصول می‌کند.

او با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی جهاد کشاورزی شهرستان به منظور مقابله با گلوگاه افزود: از اردیبهشت ماه کارشناسان شبکه مراقبت نسبت به تله گذاری و انجام اقدامات مربوطه اقدام کرده اند.

سرچاهی عنوان کرد: در حال حاضر مشکل اصلی موجود در مقابله با آفت گلوگاه در باغات انار شهرستان بشرویه، کمبود اعتبار برای انجام اقدامات لازم است.

مدیر جهاد کشاورزی بشرویه اظهار کرد: در این وضعیت، خرید مواد لازم برای مقابله با آفت به طور کامل انجام نمی‌شود و نمی‌توان پاسخگوی نیاز همه باغات شهرستان بود.

۲۱۸ هکتار از اراضی بشرویه زیرکشت انار است که آفت گلوگاه امسال ۵۰ درصد محصول انار را از بین برده است.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار