شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

تذکر آلمان به کابینه طالبان

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: مجمع عمومی سازمان ملل چارچوبی مناسب برای هیچ نمایشی نیست. درحال حاضر مهم است که طالبان به حقوق بشر، به ویژه زنان احترام بگذارند و همچنین نمایندگان سایر دسته های مردم را در دولت شامل کنند.

این در حالی است که پیشتر خبر داده شد که گروه طالبان، سهیل شاهین را به عنوان نماینده خود در سازمان ملل معرفی کرده و طی نامه‌ای به دبیر کل این نهاد بین‌المللی درخواست کرده که به وزیر خارجه طالبان امکان سخنرانی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل داده شود.

اعتراض فعالان مدنی به پایمال شدند حقوق زنان

فعالان حقوق زن خواهان حضور معنادار زنان در ادارات دولتی شدند.

کابینه سرپرست از سوی گروه طالبان در حالی تکمیل می شود که هیچ زنی در سطح رهبری و حتی معاونت وزارتخانه ها حضور ندارد.

فعالین حقوق زن، کابینه دولت را بدون حضور زنان ناقص دانسته و بر مشارکت و حضور معنا دار زنان در حکومت آینده تاکید می کنند.

محبوبه رحمت؛ وکیل سابق مردم سمنگان در پارلمان گفته است که طالبان ناگزیر هستند در حکومت خود جایگاهی معتبر برای زنان قائل شوند در غیر این صورت نه برای جامعه جهانی و نه برای مردم افغانستان پذیرفتنی است.

درخواست قطر از کابینه سرپرست

قطر از طالبان خواست دولتی فراگیر و حامی زنان تشکیل دهد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر از طالبان خواست برای اینکه افغانستان در آینده در وضعیت نگران کننده قرار نگیرد، دولتی فراگیر، معتدل و حامی زنان تشکیل دهد.

وی گفت: اگر طالبان به جهان ثابت نکند که جنبش معتدلی است، ثبات در این کشور ادامه نخواهد یافت و ممکن است افغانستان به زودی در وضعیت نگران کننده‌ای قرار بگیرد.

این در حالی است که محمد نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است که کابینه حکومت فعلی تقریبا همه شمول است و در این کابینه اقوام مختلف در حکومت حضور دارند.

اظهارات تند اردوغان خطاب به آمریکا

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بر لزوم مسئولیت پذیری آمریکا در قبال پناهجویان افغانستانی تاکید کرده و گفت: آمریکا هنوز به تمام مسئولیت‌های خود عمل نکرده است. در کشورمان در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار پناهجوی افغانستانی حضور دارند که هنوز ثبت نشده‌اند و کشور ما دیگر قدرتی برای میزبانی از تعداد بیشتر پناهجویان را ندارد.

بدون شک آمریکا باید کار و سرمایه گذاری زیادی انجام دهد زیرا واشنگتن بیش از ۲۰ سال در افغانستان حضور داشته است، اما دلیل این حضور چه بوده است؟ اول باید به این سوال پاسخ داده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار