محققان توانستند از ترکیب دو نوع باتری، یک باتری جدیدی تولید کنند که منجر به انقلابی در صنعت خودروی ماشین های برقی می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پی آر نیوز؛ محققان موفق شدند با ترکیب دو نوع باتری، مدل جدیدی از باتری‌ها را بسازند که می‌تواند انقلابی در عرصه ماشین‌های برقی و فناوری‌های مشابه مبتنی بر باتری‌های لیتیوم-یونی باشد. در این باتری جدید از الکترولیت‌های جامد و آند‌های تمام سیلیکونی استفاده شده و باتری تمام جامد سیلیکونی نامیده می‌شود. نخستین آزمایشاتی که انجام شده نشان می‌دهد این باتری امن و با دوام است و توانایی ذخیره انرژی بالایی نیز دارند. مهندسان نانو دانشگاه سن‌دیگو، کالیفرنیا با همکاری محققان مرکز "LG Energy Solution" تحقیقات مربوط به این باتری را برعهده دارند.

ساز و کار باتری جامد تمام سیلیکونی جدید

چگالی آند‌های سیلیکونی ۱۰ برابر بیشتر از آند‌های گرافیتی است و به همین دلیل مورد توجه قرار گرفتند. البته این آند‌ها با الکترولیت مایع تخریب شده و در زمان شارژ باتری منقبض و منبسط می‌شوند. همین مشکلات و چالش‌ها نیز باعث شده که دانشمندان از این آند‌ها در باتری‌های لیتیوم-یون تجاری استفاده نکنند، اما این تحقیقات جدید راه استفاده از آند‌های تمام سیلیکون را محقق کرده و به لطف الکترولیت‌های مناسب می‌توان این مشکلات را حل کرد. دانشمندان نتیجه گرفتند که می‎توان با تغییر الکترولیت مایع و جایگزین کردن آن با الکترولیت جامد مبتنی بر سولفید، این محدودیت‌ها را برطرف کرد.

فرآیند کار باتری جامد تمام سیلیکونی

دارن تان، یکی از محققان این پروژه در این باره گفت: "با دیدن نتایج این تحقیقات، قلمرو جدید در حوزه باتری‌های جامد ایجاد کردیم که استفاده از آند‌های سیلیکونی را امکان پذیر می‌کند. باتری‌های تمام جامد سیلیکونی بسیاری از محدودیت‌ها را از بین می‌برد و فرصت‌های جدیدی را برای برطرف کردن تقاضای بازار برای انرژی بیشتر، هزینه کمتر و باتری‌های ایمن‌تر در اختیار ما قرار می‌دهند. "

باتری جامد تمام سیلیکونی

دانشمندان توانستند این باتری‌ها را ۵۰۰ بار با ظرفیت ۸۰ درصد در دمای محیط شارژ و تخلیه کنند در حالی که باتری‌های جامد مبتنی بر آند لیتیومی برای شارژ شدن به دمای خاص نیاز دارند.

گفتنی است که اکنون دانشمندان مجوز ساخت باتری تمام جامد سیلیکونی را از استارتاپ Unigrid Battery دریافت کردند و انتظار می‌رود با توسعه بیشتر در نهایت بتوانند این باتری‌ها را به صورت تجاری تولید کنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
باتری کالای مصرفی است و عمر مفید دارد.خودرو برقی به زیرساخت شارژ نیاز دارد و شارژ نیاز به ساعتها زمان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
اگه قابل تعویض باشن مشکل حل میشه. باتریهای شارژ شده و آماده در جایگاههایی مثل پمپ بنزین و پمپ گاز با یک بازوی رباتیک میشه سریع تعویض کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
اشاره نشده که این باطری جدید چقدر شارژ نگه میداره نسبت به باتریهای موجود و در خودرو برقی چند صد کیلیومتر میشه باهاش رفت؟
Iran (Islamic Republic of)
قریشی
۰۹:۳۴ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
در این مطلب به تکنولوژی باتری اشاره شده . میزان شارژ بستگی به آمپر باتری داره با همین تکنولوژی میتونن انواع باری با ظرفیت های متفاوت تولید کنند
Iran (Islamic Republic of)
یا علی (ع)
۰۷:۳۹ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
امام على علیه السلام فرمودند:

العِلمُ سُلطانٌ،
مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ؛

دانش، قدرت است،
هر كه آن را بيابد، با آن يورش برد و هر كه آن را از دست بدهد، بر او يورش برند.
Iran (Islamic Republic of)
ابوحامد
۰۸:۰۹ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
احسنت صد آفرین از متن وزین وزیبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
عالی گفتین، خدا نگهدارتون باشه