ششمین جلسه ستاد تنظیم بازار استان کرمان با هدف تنظیم بازار کالاهایی، چون مرغ و سیمان عصر امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، ششمین نشست تنظیم بازار استان کرمان درحالی برگزار شد که موضوعاتی، چون مرغ وسیمان و سبوس‌های گران قیمت کارخانجات آرد استان باعث به حاشیه رفتن جلسه شد.

این نشست با موضوعاتی، چون تغییر دبیرخانه تنظیم بازار، بررسی وضعیت جوجه ریزی استان ونیز بررسی دلایل کمبود مرغ در ماه‌های گذشته، وضعیت فروش سبوس کارخانجات آرد به دامداران وتاثیر آن برافزایش قیمت شیر ونیز موضوع سیمان استان برگزار شد؛ که در خصوص قیمت سبوس واحتمال خراب شدن میزان سبوس انبار شده درکارخانجات آرد نشست به بحث کشیده شد.

در ابتدای نشست محمد حسینی نژاد مدیرکل سازمان صمت شمال استان کرمان با اشاره به بخشنامه دولت مبنی برمنفک شدن بازرگانی داخلی وادغام آن در وزارت جهاد کشاورزی گفت: این مساله باعث می‌شود دبیرخانه ستاد تنظیم بازار عملا به وزارت جهاد وبالتبع آن به ادارات استانی جهاد کشاورزی واگذار شود.

رییس سازمان صمت شمال کرمان دراین نشست گفت: اکنون بازرگانی داخلی منفک وبه وزارت جهاد متصل شده دوگانگی اتفاق افتاده است.

او افزود: از این به بعد مباحث مربوط به کالا‌های کشاورزی با دبیری سازمان‌های جهاد شمال وجنوب با ریاست استاندار کرمان برگزار شود و در جاه‌هایی که نیاز باشد درخصوص کالا‌هایی مانند سیمان ومصلح ساختمانی که زیرمجموعه صمت هستند م اعمال نظرکنیم.

زینی وند استاندار کرمان با انتقاد از دوگانگی بوجود آمده در تفکیک اختیارات ستادتنظیم بازار استان گفت: باید ستاد تنظیم بازار دبیر مشخص داشته باشد.

تغییر دبیرخانه تنظم بازار کرمان به زودی

مهرابی معاون اقتصادی استاندار کرمان نیز دراین نشست گفت: از ۲۰ قلم کالا‌های تنظیم بازار بیش از ۱۲ قلم در حوزه جهاد کشاورزی است و بهتر است دبیر ستاد تنظیم بازار جهاد‌کشاورزی باشد.

زینی وند بیان کرد: بهتراست وظایف منتقل شود و در حوزه معاونت اقتصادی استانداری کارگروه‌های جنوب استان تشکیل شود و جلسه جنوب استان منفک تشکیل شود چرا که اختلاف نظر‌هایی مثل قضیه مرغ ایجاد می‌شود وبهتر است جنوب مستقل کارکند.

رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان دراین نشست با ارائه گزارشی از روند تولید مرغ در استان گفت: در سال جدید نسبت به سال ۱۳۹۹ دراغلب ماه‌ها تولید مرغ استان بیشتر بوده و دلیل اصلی آن افزایش جوجه ریزی بوده است.

سعیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۸ میلیون تن تولید مرغ استان است از افزایش ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تنی مرغ در استان در آینده نزدیک خبرداد.

کمبود  ۳۰تن مرغ در استان کرمان

او بیان کرد: مقدار ۳۰ تا ۳۵ تن کمبود مرغ در استان کرمان داریم که از استان‌های خراسان ویزد وسمنان تامین می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی شمال کرمان تصریح کرد: افزایش ظرفیت تولید در استان یکی از دلایل افزایش تولید مرغ در سال جدید بود.

سعیدی با اشاره به اتفاقی عجیب در صنعت تولید مرغ گفت: همچنین در استان کرمان موفق شدیم فاصله ۹۰ روز تولید جوجه به مرغ را به ۷۰ روز کاهش دهیم و با واحد‌های راکد یا واحد‌هایی که فاصله جوجه ریزی را زیاد کرده بودند با همکاری سیستم قضایی برخورد شد.

سعیدی با بیان اینکه ازعمده‌ترین دلایل کمبود مرغ در استان تحویل دیرهنگام نهاده‌های دامی است به گونه‌ای که سامانه ثبت نام نهاده بسیار سریع‌تر از تحویل نهاده به دامدار، عمل می‌کند که به ایجاد مشکل در قضیه تولید وکمبود مرغ می‌انجامد.

درحالی که طبق گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی ماهانه به ۱۲ تن جو و ۷ هزار و ۵۰۰ تن کنجاله سویا درکنار ذرت نیاز است تنها ۵ هزار تن جو و ۱ هزارو ۳۴۱ تن کنجاله سویا و ۶ هزارتن ذرت در انبار‌های پشتیبانی امور دام استان موجود است.

استاندار کرمان دراین نشست درخصوص مجوز‌های حوزه تولید مرغ  هشدارداد وگفت: درحالی که ما می‌توانیم با رفع مشکلات موجود در بازار تولید مرغ حتی بازار تشنه افغانستان و بازار استان‌های هرمزگان وسیستان وبلوچستان را در اختیار بگیریم کمبود مرغ داریم و این یعنی که بخشی از کار به دست افراد غیرتخصص دراین حوزه افتاده است.

قیمت غیررسمی مرغ در بازار کرمان

او تاکید کرد: تولید مرغ بخشی اش درگیر حاشیه‌هایی است که به تولید ضربه میزنند کاررا به کاردان بسپارید.

همچنین قیمت مرغ زنده ۱۸ هزار تومان به ازای هرکیلو و قیمت مرغ برای مصرف کننده ۲۷ هزارتومان به ازای هرکیلو به شکل غیررسمی اعلام شد.

اما در ادامه نشست موضوع سبوس تولیدی کارخانجات وقیمت ارائه به واحد‌های دامی مورد بحث وبررسی قرارگرفت.

مهرابی معاون اقتصادی استاندار با اعلام اینکه جلسات زیادی باحضور مدیران غله، شورای سیاست گذاری کارخانجات آرد و نماینده اتحادیه دامداران برگزار شده است وهمچنان اعتراض‌ها به کاهش قیمت سبوس است.

او اظهار کرد: کارخانجات آرد با قیمت ۱۴۰۰ تومان به ازای هرکیلو سبوس مخلف هستند وآن را متضاد با هزینه‌های انجام شده در سیستم تولید آرد می‌دانند.

او قیمت هرکیلو شیر را ۶ هزار و ۴۰۰ تومان ذکر کرد و علت این بالا بودن قیمت شیر را سبوس ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی عنوان کرد واظهار داشت: دولت تاکید دارد سبوس باید با قیمت ۱ هزار و ۴۰۰ تومان به دامدار داده شود.

احتمال تعطیلی کارخانجات آرد کرمان

اما نخعی رئیس شورای سیاست گذاری کارخانجات تولید آرد استان کرمان بااشاره به فعالیت ۱۰ کارخانه تولید آرد گفت: در ماه مرداد ۲ هزار و ۷۵۰ تن سبوس تولیدی کارخانجات آرد آماده توزیع است.

او با انتقاد از قیمت گذاری سبوس دراستان گفت: اگر می‌خواهید کارخانجات آرد را تعطیل کنید گزینه بسیار خوبی است چرا که با این روش نمی‌توان ادامه فعالیت داد.

نخعی تصریح کرد: هزینه‌هایی که در تولید آرد انجام شده وبخشی از آن در تمام شدن قیمت ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی سبوس تاثیر داشته واکنون مانمی توانیم قیمت جدید سبوس رابپذیریم.

رئیس شورای سیاست گذاری کارخانجات آرد استان اظهارداشت: محل تامین یارانه مابه تفاوت قیمت سبوس که را چه کسی به ما پرداخت می‌کند؟ مانیازبه ضمانت داریم.

 

ارسلان میری رییس سازمان تعزیرات حکومتی درادامه سخنان رئیس شورای کارخانجات آرد استان گفت: ما تناقض داریم طبق اسنادموجود در سامانه قیمت سبوس ۱۴۰۰ تومان است، اما قیمت دیگری هم مطرح است.

او تصریح کرد: درقانون تعزیرات هم تولیدکننده هم مصرف کننده باید درنظرگرفته شود دولت باید یارانه و ما به التفاوت قیمت اعلام شده را به کارخانجات آرد بپردازد.

اما زینی وند استاندار کرمان با اعلام اینکه ۸۰۰ تن سبوس درانبار‌های کارخانجات درحال فاسد شدن ویا درخطر آتش سوزی هستند گفت: باید علی الحساب سبوس مورد نیاز دامداران را تامین وازخسارت بیشتر به کارخانجات آرد جلوگیری کرد.

همچنین موضوع نهایی موضوع رسیدگی به وضعیت قیمت سیمان بود.

رییس سازمان صمت استان گفت: درخصوص وضعیت سیمان ما چالشی به واسطه قطع برق داشتیم که با حل این مشکل درحال برگشت به پیک تولیدی قبل از تیرماه برمی گردیم.

او تصریح کرد: عرضه سیمان فقط از طریق بورس امکان پذیر است وخوشبختانه تاکنون ۴۰ درصد عاملین توزیع سیمان در بورس ثبت نام وکدبورسی دریافت کرده اند.

او از تعطیلی ۲۰ تا ۳۰ روزه کارخانه سیمان کرمان برای رفع برخی ایرادات در آبان ماه خبرداد وگفت: برخی ایرادات زیست محیطی به این کارخانه وارد است که باید فیلتر‌های آن تغییر کند، البته جریمه‌ای از محل یک درصد فروش این کارخانه باید به محیط زیست پرداخت شود.

این نشست سرانجام بعد ازدو ساعت به پایان رسید درحالی که برخی از اعضای ستاد تنظیم بازار مانند عضو انجمن کشتارگاه‌ها و نماینده مرغ داران وقت صحبت پیدا نکردند.

هرچند جلسه تنظیم بازار به پایان رسید، اما عملا درگیری اصلی بازار کرمان به سبب قیمت بالای سبوس که باعث فروش شیر ۶ هزار و ۴۰۰ تومانی و نیزنوسانات قیمت سیمان برای افرادی که درگیر ساخت وساز هستند وهمچنین وضعیت عجیب مرغ در استان کرمان در بین مردم عادی پابرجاست وبازار مرغ وسیمان وسبوس ملتهب است.

گزارش از مرضیه سادات حسینی

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار