سرهنگ اکبری گفت: سودجویان با تماس های تلفنی افراد را به پای دستگاه های ATM کشانده و حساب آنها را خالی می کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ محمدرضا اکبری معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا درباره شیوه های کلاهبرداران برای خالی کردن حساب مردم اظهار کرد: فردی تماس می گیرد و موضوعی را پیش می‌ کشد که عمدتا بحث برنده شدن در قرعه کشی توسط اپراتور‌های همراه اول، ایرانسل یا رایتل است و ادعا می‌کنند از طریق استودیو‌های شبکه خبر، رادیو جوان یا معارف سیما تماس می گیرند.

وی افزود: این افراد ادعا می‌کنند که شما برنده عتبات عالیات شده اید و می گویند اگر قصد رفتن به عتبات عالیات را ندارید ما ۵ میلیون تومان کمک هزینه این سفر را به شما پرداخت می کنیم.

سرهنگ اکبری بیان کرد: این افراد طوری صحبت می‌کنند که با یک مهندسی اجتماعی معکوس و به صورت کاملاً هدفمند فردا را پای دستگاه ‏ATM می کشانند و صحبت‌های خود را به آن شخص القا می‌کنند و مغز آن شخص را در اختیار خود قرار می‌دهند و مردم بدون شناخت هر چه که به آنان گفته می‌شود، گوش می دهند و عملیات‌های بانکی را مو به مو به خواسته آن شخص انجام میدهد.

وی تصریح کرد: یک عملیات روانی تمام و کمال و یک مهندسی اجتماعی معکوس و برداشت وجه از حساب افراد صورت می‌گیرد این اقدام فقط برای افراد بیسواد صورت نمی‌گیرد و برای افراد وکیل و نماینده و مدیر کل یک سازمان هم اتفاق می‌افتد.

سرهنگ اکبری گفت: ارقام این کلاهبرداری‌ها از ۴۰۰ هزار تومان با ۲۰۰ میلیون تومان متغیر بوده است همچنین این اقدام می‌تواند از طریق چند کارت باشد از یک کارت تا چهار کارت این اقدام صورت می‌پذیرد.

وی بیان کرد: یک بانک اطلاعاتی را در کشور تشکیل دادیم تمام اطلاعات استان‌ها و شهرستان‌های تابعه در مرکز در یک فایل بارگذاری می‌شود و هم چنین جلساتی با مجموعه دادستانی کل، معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور، بانک مرکزی و وزارت اطلاعات برگزار کردیم که منجر به این شد که حساب‌های بانکی و سیم کارت و تلفن همراه این کلاهبرداران را مسدود کنیم.

اکبری گفت: قاعدتا وقوع این جرم کاهش پیدا می‌کند که در یک اقدام بی نظیر با محوریت پلیس آگاهی و با هماهنگی مجموعه دادستانی کل، معاونت فضای مجازی، بانک مرکزی و وزارت ارتباطات در حال حاضر چیزی قریب به ۳۰ هزار حساب‌های بانکی افرادی را که از این روش اقدام به کلاهبرداری می‌کردند مسدود کرده ایم، همچنین قریب به۳۰ هزار کارت و شماره تلفن و سریال گوشی تلفن همراه را غیر فعال کردیم و این موضوع باعث شده است که در این چند سال اخیر تقریبا نزدیک به ۵۷ درصد از این آمار کاهش پیدا کند.

مقصر اصلی در کلاهبرداری ها کیست؟

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی گفت: در مثلث جرم کلاهبرداری، از فردی که کلاهبرداری شده 95درصدمقصر اصلی است، زیرا طمع کرده و به هشدارها توجه ای نکرده است.

فرصت طلبی کلاهبرداران در مواقع مختلف

سرهنگ اکبری گفت: سودجویان در مواقع زلزله و سیل با سوء استفاده از احساسات مردم اقدام به کلاهبرداری می کنند.افراد کمک های مردمی خود را در اختیار مراجع رسمی قرار داده و فریب نخورند.


بیشتر بخوانید

دام کلاهبرداران برای سرمایه‌گذاران در ارز‌های دیجیتال/ آشنایی با روش های کلاهبرداری از طریق رمز ارزها


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
درود
آخرین اخبار