سکونتگاه ۴ هزار ساله با فرهنگ‌های پیش از تاریخ در کوهستان‌های ماسوله کشف شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ولی جهانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: شواهد جدیدی از فرهنگ‌های پیش از تاریخ در ارتفاعات ۲۵۰۰ متری ماسوله کشف شده است.

او افزود: براساس نظر باستان‌شناسان یافته‌های جدید نشان می‌دهد که انسان حداقل از اواخر دوره مفرغ از این مناطق مرتفع به‌طور فصلی استفاده می‌کرد و شواهد دوره‌های آهن یک و آهن سه، دوره اشکانی، آل بویه، سلجوقی و ایلخانی نیز حاکی از تداوم این الگوی سکونتی در چهار هزار سال گذشته را دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: این یافته‌های جدید می‌تواند ما را در تکمیل اطلس باستان‌شناسی غرب گیلان خصوصا در مناطق مرتفع البرز یاری کند.

ولی جهانی افزود: کشف آثار سکونت در چنین ارتفاعاتی جلوه جدیدی از انطباق جوامع انسانی در دوره‌های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در مناطق کوهستانی گیلان دارد.

او با اشاره به مشاهدات تیم باستان شناسی در این منطقه و کشف چند دست تراش سنگی تصریح کرد: احتمال وجود آثار قدیمی‌تر در منطقه بسیار قوی است و در صورت بررسی‌های پیمایشی می‌توان انتظار داشت شواهد مطمئنی از حضور انسان‌های دوران پارینه سنگی نیز در منطقه یافت شود.

 

 

انتهای پیام/م.‌ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.