به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نیروی هوایی ارتش از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز دفاع مقدس نقش پر رنگی در دفاع از کشورمان به خصوص در مقابله با ضد انقلاب در کردستان و مناطق عملیاتی غرب داشته است.
نیروی هوایی ارتش در هنگام تهاجم رژیم بعث به ایران اسلامی در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ نیز به عنوان یک نیروی واکنش سریع وارد عمل شد و امیر سرلشکر خلبان شهید فکوری فرمانده وقت این نیرو با طراحی عملیات ۱۴۰ فروندی نخستین پاسخ به تجاوز ارتش بعثی را به صدام داد.
اگر بخواهیم نقش نیروی هوایی ارتش را در دوران دفاع مقدس بیان کنیم باید بگوییم که اگر خلبانان نیروی هوایی و پشتیبانیهای آنان نبود شاید بسیاری از عملیاتهای دریایی و زمینی مانند عملیات مروارید و والفجر ۸ نیز به پیروزی نمیرسید. این نیرو از پایان دفاع مقدس تا کنون هم در عرصههای خودکفایی، ساخت و تولید تجهیزات جدید و به روز هم از نیروهای پیشگام در نیروهای مسلح به شمار میرود.
این نیرو از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و بعدها در طول دفاع مقدس علاوه بر عملیاتهای مهمی، چون حمله به الولید یا اچ ۳، حمله به اوسیراک، کمان ۹۹، بمباران شهر کوت و بسیاری دیگر از عملیاتها نقش مهمی در نابودی توان نظامی ارتش بعثی داشت و در این راه شهدای بسیاری را هم به انقلاب و کشورمان تقدیم کرده است. نخبگان نیروی هوایی ارتش توانستند عملیاتهای بسیاری را علیه دشمن بعثی طراحی و اجرا کنند که تا آن زمان شاید نظیر آن در دنیا وجود نداشت. این نوابغ و نخبگان نه تنها با این عملیاتها توانستند دشمن بعثی را مجبور به پذیرش شکست کنند، بلکه کارشناسان نظامی جهان را هم به حیرت واداشتند.
امیر سرتیپ خلبان شهید علیرضا یاسینی
خلبانان جنگندههای اف۴ و اف۵ نیز از شجاعترین و بهترین خلبانان ایران هستند؛ خلبانانی از جمله شهید فریدون ذوالفقاری، شهید علیرضا یاسینی، شهید حسین خلعتبری، فرجالله براتپور، شهید مصطفی اردستانی و هوشنگ آغاسی بیگ. اف ۵ها و اف۴های ایرانی نیز ستونهای زرهی رژیم بعث را در دشت خوزستان به گونهای مورد هدف قرار دادند که دشمن نتوانست به هدف خود برای تصرف جنوب خوزستان و دزفول دست پیداکند. باید توجه کنیم که خلبانان ایرانی باعث شدند تا صادرات نفت عراق تحت از حدود دو میلیون بشکه به ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.
نبردهای هوایی خلبانان ایران اسلامی علیه رژیم بعثی عراق نیز بخشی جذاب از جنگ است که متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است. اف۱۴های ایران در دست خلبانان بزرگی چون یدالله خلیلی، اسدالله عادلی، حسین خلیلی، جلیل زندی، فضلاله جاویدنیا و دهها مرد بزرگ دیگر نه تنها هشت سال مانع تسلط هوایی دشمن بر آسمان ایران شدند، بلکه حدود ۱۳۰ (پیروزی هوایی ثبت شده) تا ۱۹۰ (پیروزی غیررسمی) را کسب کردند. در حالی که دشمن تنها توانست پنج فروند اف۱۴ ایران را ساقط کند.
در ادامه با چند نمونه از رکوردهای خلبانان ایرانی اف۱۴ در دفاع مقدس آشنا میشویم.
رکوردهای مذکور تنها بخشی از رکوردهایی است که توسط خلبانان ایرانی جنگندههای تامکت در دفاع مقدس کسب شده؛ رکوردهایی که شاید در دنیا نظیر نداشته باشند.
انتهای پیام/
شاه از نیت شوم صدام با خبر بود و گفته بود به ازای هر تانک عراقی یه بالگرد کبرا میخرم... یکم با شرف و قدرشناس باشید
(((نفاق خیلی بد است )))
کسی که نفاق اندازی کند منافق است >>>>>
جای دوری نمیره بخدا اینها محافظان و فدایان و سرمایه کشوراند
مانند تمام نیرو ها چه زمینی و دریایی که الحق با این بودجه کم نظامی و نبود تجهیزات و دوره های خارج از کشور نیرو های نظامی ایران در هر زمینه ای مورد خیانت قرار میگیرن چون بلاخره اینها هم سرمایه ها و افتخارات یک ملت است و هم از جان و زندگی عادی خودشان گذشتن تا مایه سربلندی ایران بشوند چه سپاه و چه ارتش
آره دم خریدارش گرم ولی اف ۱۴ اساسا هواپیما ی ناو نشین هست و مخصوص عملیات از رو ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا بود و همچنین مختص رزم هوایی هست و قابلیت عملیات هوا به زمین نداره. موقع خرید، شاه میتونست بین اف ۱۴ و اف ۱۵ انتخاب کنه. اف ۱۵ مال نیروی هواییه و از روی زمین عملیات میکنه. سریعتر از اف ۱۴ هست. قابلیت عملیات هوا به زمین داره. ارزون تره، با پول ۸۰ تا اف ۱۴ میشد حدود ۳۰۰ فروند اف ۱۵ خرید. خود آمریکا و اسرائیل و عربستان و چندتا کشور دیگه اف ۱۵ استفاده میکنن، پس تامین قطعات یدکیش راحت تره. هزینه تعمیر و نگهداری اف ۱۵ به علت ساختار ساده ترش و زمین پایه بودن خیلی کمتر از اف ۱۴. مهندسی معکوس کردن اف ۱۵ خیلی راحت تره.
با این همه و بیشتر از اینا من اگه جای شاه بودم اف ۱۵ رو میخریدم. خریدن اف ۱۴ اگه خیانت نبود، صد در صد حماقت بود.
بعدش هم اف ۱۴ نه خیانت بود نه حماقت
العانش هم بزرگترین و دور برد ترین رادار سه بعدی رو داره که روی کمترین هواپیمایی نصب میشه که اجازه میده موشک های راداری برد بلند روش نصب بشه و قبل از درگیر شدن با هواپیمای دشمن و رسیدن به رنج موشک های دشمن اونا رو هدف گیری و بهشون شلیک کنه العان هم که موشک های کروز ساخت داخل رو بهش نصب کردن که برد و سر عت بیشتری نسبت به فونیکس داره
میلیون ها جنگاور. صد ها هزار
صد ها هزار جانباز و قطع عضو.
تو فقط قصد شیطانی ات همینه که پیام برسونی : فقط بخاطر جنگنده ها بردیم!!
اگر بردن به جنگنده باشه که عراق 700 فروند جنگنده نوین داشت.
و تا آخر جنگ همین طور تامین میشد از میگ های پیشرفته روسیه تا فانتوم های آمریکا و میراژ فرانسوی
این مردم همیشه قدر نشناس بودن
اون بنده خدا هرچی بود مرده رفته پی کارش
خدا میدونه با اعمالش
ولی رمز موفقیت خلبانان ما توی جنگ، دوره های حرفه ای آموزشی در ایالات متحده و هواپیماهای بروز بود
که نمیدونی الان خلبانان در ایران آموزش میبینند.
شکار ۴ فروند میگ ۲۳ در یک روز و به وسیله یک تامکت که برای آن ها کاری ندارد ۱۰ فروند اف ۳۵ را در یک روز با اف ۱۴ یا تامکت در هوا پودر میکنند
یه خبر از قاهر 313 بدید.
سال 1400 هم داره تموم میشه.
منم اوایلش خیلی بهش امیدوار شدم ولی بعدا فهمیدم الکی بوده