وحیدی: یک نقشه راه مشترک، برای توسعه همکاری ایران و ترکیه تدوین شود / وزیر کشور ترکیه: امیدوارم همکاری‌های دوجانبه به سود دو ملت به پیش برود

وزیر کشور در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود، گفت: ایجاد امنیت درون‌زا در منطقه، مسئولیت مشترکی است که بر عهده دو کشور ا‌ست.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه، امروز (۵ مهرماه ۱۴۰۰) در تماس تلفنی با احمد وحیدی وزیر کشور، بر اراده ترکیه برای تعمیق روابط ایران و ترکیه تأکید کرد.

در این تماس تلفنی، «سویلو» با اشاره به روابط خوب و گسترده ایران و ترکیه، لزوم تقویت و توسعه همکاری‌های دو وزارت کشور ایران و ترکیه را مورد توجه قرار داد و برای برنامه ریزی مشترک این روند ابراز تمایل کرد.

وزیر کشور ترکیه با تبریک آغاز بکار وحیدی به عنوان وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، اعلام آمادگی برای همکاری در حوزه‌های مختلف اظهار داشت: امیدوارم دست در دست هم، مسیر همکاری‌ها را به سود دو ملت به پیش ببریم.

وزیرکشور ترکیه در این گفت‌و‌گوی تلفنی با اشاره به سوابق دوستی عمیق و تاریخی ایران و ترکیه ابراز امیدواری کرد: روابط دو کشور و دو ملت رو به توسعه باشد و آمادگی خود برای سفر به ایران و گفتگو‌های بیشتر با هتمای ایرانی در هفته‌های پیش رو را ابراز داشت.

«احمد وحیدی» وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی با ابراز خوشنودی از فرصت گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای و آرزوی بهروزی برای ملت دوست و برادر ترکیه ابراز امیدواری کرد: در دوره پیش رو با تلاش مشترک، روابط گسترده‌تری میان دولت‌ها و ملت‌های دو کشور پایه ریزی شود.

وزیر کشور تصریح کرد: دولتِ رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، سیاست همسایگی و ارتقاء روابط همسایگی را سیاست قطعی خود می‌داند و ما این سیاست را نه فقط به عنوان یک جبر جغرافیایی بلکه یک ضرورت فرهنگی اعتقادی عمیق، بین دو کشور می‌دانیم.

وحیدی در این گفت‌و‌گوی تلفنی، ایران و ترکیه را دو قدرت مهم منطقه توصیف کرد که نقش مهمی در ایجاد ثبات و آرامش در منطقه می‌توانند ایفا کنند و گفت: ایجاد امنیت درون زا در منطقه، مسئولیت مشترکی است که بر عهده دو کشور است.

وزیر کشور با اشاره به اینکه روابط تاریخی، عمیق، تمدنی و فرهنگی ایران و ترکیه، دوستی بسیار ارزشمندی را بین دو کشور و دو ملت برقرار کرده است، خواستار تدوین و طراحی یک نقشه راه مشترک، برای توسعه همکاری دو کشور شد.

وحیدی، مرز‌های دو کشور را مرز‌های دوستی توصیف و تصریح کرد: مرز‌های ایران و ترکیه، مرز‌های تبادلات فرهنگی و اقتصادی و مرز‌های همبستگی است.

وی با دعوت از «سویلو» برای سفر به ایران، ابراز امیدواری کرد: در دیدار با وزیر کشور ترکیه در تهران، پیرامون ادامه و تعمیق همکاری‌ها و نیز تدوین نقشه راه این روند، گفت‌وگو‌های بیشتری بین وزاری کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه صورت پذیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۹ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
ترکیه رفیق همراه و قابل اعتمادی نیست بخصوص اردوغان دمدمی مزاج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
بهترین راهکار برای برون رفت از وضعیت اقتصادی کنونی تشکیل اتحادیه ای همانند اتحادیه کشورهای اروپایی با کشورهای همسایه و ایجاد پول مشترک است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
از شمال ایران هم باکو داره نا امنی ایجاد میکنه و مرز ایران با ارمنستان میدزده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
چقدر نقشه راه داریم و آخرش هم هیچی نداریم!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
دو ملت ایران و ترکیه مسلمان و برادرند و سالهاست با هم رابطه برادرانه و خوبی دارند فقط؟ فقط این آقای اردوغان مدتهاست نشون داده توهمات خطرناک و بدی در سر دارد و کارهای ناشایستی که اصلا و اصلا جزء صفات ملت مسلمان خوب ترکیه نیست انجام میده..تخیل برپایی امپراطوری عثمانی قدیم ..خیانت به کشور همسایه مسلمان و گرفتار جنگ سوریه و چشم داشت به خاک اون و همینطور عراق....و ماجراجویی ارسال نیرو به افغانستان و لیبی و... بخدا وندی خدا این کارها شایسته یک کشور مسلمان نیست و اصلا با صفات خوب ملت برادر ترکیه که بینهایت مورد علاقه و اعتماد ملت ایران هستند جور درنمیاد..پیشرفت کشور خوبه ولی نه با خیانت و نامردی به کشورهای مسلمان گرفتار در جنگ دشمنان... در این اوضاع باید به سوریه و عراق و افغانستان و لیبی و..کمک کنیم اونها مسلمان هستند اصلا انسان هستند همسایه هستند انشاا. یا بزودی توبه کند و دست از این وسوسه های شیطانی که عاقبت ندارد و زیانش رو به دوش ملت ترکیه خواهد گذاشت دست بکشد یا انشاا.. زودتر زمینه تغییرش و گرفتن قدرت ازش پیش بیاد و آینده ملت ترکیه خراب نشه..ما ایرانیها اکثرا ترکیه میریم و اونجا زندگی می کنیم و دو ملت برادر همدیگر رو دوست داریم ولی نباید بزاریم اشخاصی به بهانه پیشرفت و قدرتمند شدن کشور دست به هر جنایتی بزنند.. و ملتها رو گرفتار کنند...
Netherlands
ناشناس
۲۱:۵۰ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
اما قبل از همکاری، ازاد سازی باکو ، گنجه ، وان ، دیاربکر و ارزروم و ارزنجان و باز گشت این مناطق به ایران عزیز
آخرین اخبار