کرسنت از صفر تا صد؛ جریمه بزرگ تری در انتظار ایران خواهد بود؟

حکم جریمه ایران در پرونده گازی کرسنت بر اساس اصول داوری قطعی است، اما این حکم تنها مربوط به بخش کوچکی از این پرونده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کرسنت پترولیوم (Crescent Petroleum) یک شرکت نفتی خصوصی حوزه نفت و گاز در امارات متحده عربی است. این شرکت، سهامدار عمده شرکت «شرکت دانا گاز» نیز هست.

دعوای حقوقی قرارداد ۲۵ ساله این شرکت با شرکت ملی نفت ایران درباره فروش گاز میدان نفتی سلمان که از آن به قرارداد کرسنت یاد می‌شود، امروز مجددا خبرساز شد. خبرگزاری رویترز به نقل از شرکت «دانا گاز» اعلام کرد که یک دادگاه بین المللی، شرکت ملی نفت ایران را به علت اختلاف بر سر تامین گاز با این شرکت، به پرداخت جریمه به میزان ۶۰۷.۵ میلیون دلار محکوم کرده است.

بیژن زنگنه، وزیر سابق نفت نیز در تاریخ یازدهم مردادماه، در جمع خبرنگاران خبر داده بود که پرونده کرسنت هنوز باز است و برآورد می‌شود که در سپتامبر (شهریور- مهر) رای نخست آن صادر خواهد شد.

جریمه‌ای که قرار است به شرکت اماراتی پرداخت شود، مربوط به هشت و نیم سال اول این توافقنامه ۲۵ ساله است که قرار بود در سال ۲۰۰۵ آغاز شود. در سال ۲۰۱۴ نیز حکم مشابهی به نفع دانا گاز صادر شده بود. آخرین جلسه رسیدگی به "طلب بسیار بزرگتر" این شرکت، یعنی برای ۱۶ سال و نیم باقی مانده، در اکتبر سال آینده در پاریس تعیین شده است و تصمیم گیری در مورد این جریمه در سال ۲۰۲۳ انجام می‌شود.

قرارداد کرسنت چرا ایجاد و چرا لغو شد؟

مذاکرات اولیه قرارداد کرسنت از سال ۱۹۹۷ آغاز شد و در نهایت، سال ۲۰۰۱ یعنی در دولت دوم اصلاحات توسط بیژن زنگنه وزیر وقت نفت، منجر به تفاهم مشترک شد. بر این اساس مقرر شده بود که از سال ۲۰۰۵ میلادی، با لوله‌کشی در خلیج فارس، روزانه حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون متر مکعب گاز ترش میدان سلمان (مخزن مشترک با ابوظبی) به امارات صادر شود.

بهای فروش گاز در قرارداد یاد شده بر پایه هزار متر مکعب گاز، معادل یک بشکه نفت در نظر گرفته شد. در این قرارداد، برای هفت سال اول فروش گاز ایران، قیمت نفت به‌صورت ثابت و به میزان ۱۸ دلار برای هر بشکه نفت تعیین شده و بهای فروش هر هزار متر مکعب گاز نیز به همین نسبت ۱۷.۵ دلار در نظر گرفته شد.

برای ۱۸ سال بعد، از هفت سال اولیه و تا پایان زمان ۲۵ ساله قرارداد، قیمت فروش گاز بر پایه قیمت نفت خام دبی (۴۰ دلار در هر بشکه)، به‌ صورت ثابت هر هزار متر مکعب ۳۸.۸۵ دلار تعیین شد.

این قرارداد با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد متوقف شد، زیرا مسئولان آن زمان، عقیده داشتند که چون بهای گاز صادراتی در این قرارداد بسیار پایین در نظر گرفته شده، حدود ۲۰ میلیارد دلار زیان به ایران وارد خواهد کرد.

رای صادر شده قابل تجدیدنظرخواهی است؟

حال با انتشار خبر جریمه مجدد ایران در این پرونده، سوالی که پیش می آید این است که آیا این رای قابل تجدیدنظر خواهد بود یا خیر؟ 

پیگیری باشگاه خبرنگاران جوان از وزارت نفت نیز حاکی از آن است که هرگونه اظهار نظر این وزارتخانه مبنی بر ارائه جزئیات بیشتر در این زمینه، منوط به دستور شورای عالی امنیت ملی است اما موضوع را از چند کارشناس در این زمینه پیگیر شدیم.

فرشید فرحناکیان استاد حقوق و از کارشناسان حوزه قرارداد‌های بالادستی نفت و گاز در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در این زمینه بیان کرد: جزئیات رای منتشر نشده و نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد، اما چون رای، با داوری صادر شده و در دادگاه کشور خاصی این پرونده بررسی نشده است، نمی‌تواند طبق سلسله مراتب دادگاهی قابل اعتراض باشد.

او افزود: بر اساس اصول داوری وقتی اختلافات از طریق داوری رفع اختلاف می‌شوند، حکم داوری قطعی است. جزئیات بیشتر نیز منوط به دیدن رای داوری است. 

فرحناکیان اظهار کرد: این رای تنها مربوط به بخش کوچکی از پرونده کرسنت است نه بخش مهم آن؛ یعنی، رای مهم بعدی هنوز باقی مانده و در واقع، خسارت واقعی در رای بعدی مشخص می‌شود. بنابراین، این جریمه رقم اصلی نیست و میزان خسارت اصلی در مرحله بعدی مشخص خواهد شد.

داریوش اشرافی استاد حقوق بین الملل نیز در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در واکنش به حکم دادگاه لاهه برای پرونده کرسنت اظهار کرد: اصولا آرای داوری دادگاه‌های بین المللی قطعی و لازم الاجرا هستند. فقط در مواردی که کلاهبرداری و یا خیانتی از سوی داور اثبات شود، طرفی که در پرونده متضرر شده است می‌تواند در دادگاه کشوری که رای صادر شده، نسبت به رای پرونده اعتراض کند؛ در غیر این صورت، رای قطعی است.

بر اساس این گزارش، شکایت شرکت اماراتی از ایران درباره پرونده گازی کرسنت که بار‌ها در محافل امنیتی و خبری مطرح شده، دارای دو بخش است. بخش اول مربوط به جریمه لغو قرارداد و بخش دوم نیز مبنی بر ادعای دریافت غرامت ناشی از این لغو قرارداد است. اکنون رای بخش اول صادر شده و آن طور که کارشناسان می‌گویند، به نظر می‌رسد که این رای، قطعی است. حال مسئولان امور حقوقی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران، برای جریمه نشدن در بخش دوم این پرونده راه درازی در پیش دارند.

گزارش از رقیه هویدا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۰۸:۵۶ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
من یه نفر سراغ دارم دکترای حقوق بین الملله و فرزند همکلاسی دکتر محمد مصدقه. خیلی فنی و عبقریه. پدرش هم همطراز دکتر مصدق بوده. اون میتونه با یه جمله کوتاه اب رو این اتیشا بریزه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
باید : بیژن زنگنه و افراد : رشوه بگیر کلان این قرارداد مثل : محمدرضا باهنر فوری محاکمه و دادگاهی شوند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
همون مقطع که روحانی زنگنه رو برا وزارت نفت معرفی کرد، رسایی و زاکانی گفتند این مسئله تو پرونده ی کرسنت برا ایران گرون تموم میشه و طرف مقابل میگه اگه فسادی رخ داده که که دیگه متهمین نباید پست بگیرند.
گوش نکردن و پرونده رو باختیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
عوضش امنیت و اقتدار داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
مگه کرسنت رو نیرو های نظامی بستن؟چرا کار امثال زنگنه رو به بقیه نسبت میدین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
این دیگه سر لجبازی اصولگرایان هست خواهشا گردن روحانی و خاتمی و اصلاحطلبان نندازید.

باید وضع امروز رو از زاکانی و احمدی نژادی ها پرسید... با کرسنت کرسنت گفتن به اهداف خود رسیدند ولی کشور رو بدبخت کردند

نگذاشتن گاز رو بفروشند تا سالها گاز رو اتش میزدن
جای ایران هم قطر پر کرد
جریمه شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
گند رو رفقای جنبعالی زدند. زاکانی جواب پس بده؟؟
مگه رسایی و زاکانی گلوشون رو پاره نکردن که در صورت رأی اعتماد به زنگنه ادعای ایران مبنی بر فساد و تبانی در این پرونده رد میشه؟
حالاکی بود که لج و لجبازی کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
چه ربطی به احمدی نژاد و زاکانی داره؟ مگه اونا قراردادی رو بستن که ایران ۲۵ سال نفت رو به یک چهارم قیمت بفروشه؟ ایران اگر گاز رو هم میداد بازم هم ضرر میکرد چون گازی که ایران یک سوم قیمت به امارات میداد رو امارات به قیمت روز میفروخت و باز هم همین میزان پول به امارات میرسید تازه بعلاوه گاز رایگان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
ربطش اینه که اینا قرارداد رو فسخ کردن و الان سر این موضوع هست که جریمه شدیم.... در ثانی قراداد گازی بوده

در ضمن گاز رو شما اتش زدیم استفاده که نکردی که بگی ضرر میکردیم

خوشم میاد شما همه چی رو عکس جلوه میدید .اونا به حرف زاکانی استناد کردن نه به عمل دولت....وگرنه تو مجموعه وزارت میتونه هزاران اتفاق بیفته ولی وزیر مجرم نباشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
اگر فروش به قیمت نرخ روز بود کاملا منطقی بوده حالا فروش 25 سال گاز به نرخ سال اول باید در مورد شعور و عقل سالم این افراد یه تحقیق انجام گیرد در صورت نیاز روانه تیمارستان بشوند چون این افراد برای جامعه خطرناک هستند حالا چرا حسن روحانی دوباره این فرد رو مسوول وزارت نفت کرده بررسی مجدد انجام گیرد تا نقش روحانی و زنگنه در این قضیه معلوم شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
دلم برای این کشور می سوزه که دلسوز نداره تا کی باید قربانی حماقت افراد احمق باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ممدم
۰۸:۱۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
ازمردم درمیارید دیگه شماکه راهشو بلدین مثل ایندفعه که اعلام کردید منع تردد شبانه رفع شد حتی همین سایت هم خبرشو زده بود و خبرانلاین واقتصادنوین و وهر وووو الان اما اعلام کرذن خیر منع تردد سرجاشه و کلی مردمو جریمه کردید این مابین که همین پولها حرامه و عاقبتش همین چیزا ...من حتی یک مورد تخلف درزمان منع ترددشبانه یا شهری انجام نداده بودم ولی وقتی ازادشد راحت رفتم الان بااین حساب کلی این دوهفته جریمه شدیم وپیاماشم که حدیدا یکماه بعد میاد ..
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۷:۴۸ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
متاسفانه تمامی قرار دادهای که منجر به اختلاف شد ما محکوم شدیم واز افراد پاسخگو استفاده نمی شود تمام مسولین ما فقط براساس سلیقه ونگرش انتخاب میشوند کشوری که برای دانش ارزش قائل نشود آخرش به حراج کردن بیت المال لطفا این پواها را کمی برای مردم بخت برگشته خرج کنید حالا بگوید یارانه مردم راحذف کنیم بسم ا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
یا حسین بابا کور بودید وقتی که داشتید قرارداد امضا می کردید ای خاینین وطن کمرتان بشکند انشاا.... من الان نزدیک صدمیلیون پول لازم دارم که مشکلاتم حل بشه سه ساله دنبالش هستم پول پیدا نکردم بعد می روید نفت و گاز این کشور که من هم در آن سهم دارم را به باد فنا می دهید ای خاک عالم بر سرتان.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
عزیزم به فنا هم ندن یه ریالشو به تو نمیدن همش میره سوریه و لبنان و عراق و یمن
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۷:۳۴ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
اصولا این اقایون فقط و فقط برا نابودی ایران و ایرانی بدنیا اومدند این اقای چقدر دیگه باید به کشور خسارات وارد کنه ته محاکمه بشه هرچند محاکمه شدنش سودی ندارد پس بهتر هرانچه دارد را مصادره کنید تا حد اقل یک صدم خسارات را جبران کند و خودمش بالای همون دکل گاز داخل یه سبد زندانی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
هرکی پای این قرداد ترکمنچای امضا کرده پولش از جیب مبارکش بده یعنی امارات هم سر ایران کلاه بذاره عجیب هست بخدا اگه تو ایران قاجارها میذاشتیم انقدر فساد نمیکردن که آخوندها کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۲ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
باید اموال روحانی،زنگنه و دارو دسته هاش بردارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۲ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
مملکت رو ویران کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
خوب خود زنگنه الان کجاست؟ایشان و همپالیکهایش باید این خسارت را جبران کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
کم‌کم کل منابع ارزی کشور رو باید صرف پرداخت جریمه‌ی غلط‌های اضافی این عزیزان بکنیم و ضررش رو هم مردم ببینند. جریمه‌ی تیم‌های فوتبال، جریمه‌ی شرکت نفت، جریمه‌ی سقوط هواپیما و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
میدان مشترک با ابوظبی؟
این میدان های مشترک چجوریه؟اگه ما استفاده نکنیم سهممون باقی میمونه یا ابوظبی خالیش میکنه؟
چقدر از اون میدان برداشت کردیم چقدر ظرفیت میدان بوده و الان چقدر باقی مانده؟
از اون میدان ۶۰۷.۵میلیون دلار بعد از متوقف کردن قرارداد سود داشتیم که الان خسارت بدیم؟
اینکه قیمت رو بر اساس بشکه نفت اونم در طی سالها با نرخ ثابت ببندن همون زمان عجیب نبوده براشون؟
احتمالا هزینه تولید و سرمایه گذاری از کشور خریدار بوده به صورت بدون بازپرداخت؟
Iran (Islamic Republic of)
نورالله حسینی
۲۳:۵۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
این قرارداد مربوط به گاز بوده این گاز ازش میشد پول درآورد اما الان دارد همینطور میسوزد چون امکانات تصفیه وجود نداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
منتظر عواقب قرارداد ۲۵ ساله با چین و ۲۰ ساله با شوروی باشید
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۶:۲۷ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
داداش شوروی خیلی وقته از هم پاشیده ا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
چرا هرجا بحث از خیانت میاد زنگنه و اصلاح طلبان در راس قرار دارند چه قدر رشوه گرفتند که این قرارداد را امضا کردند، از اموالی که به ناحق به دست اوردن جریمه را پرداخت کنین و به جرم خیانت محاکمه بشن نه هتل برن
Netherlands
ناشناس
۰۴:۲۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
شورای نگهبان خواب بود ؟ چرا میندازین گردن مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
تمام کسانی که در این قرداد دست داشتند را باید اعدامش کنند که به اموال مردم چوب حراج زده و شاید هم در آن زمان از شرکت مقابل برای بستن این قرارداد رشوه سنگین گرفته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
هر روز از افتخارات مسئولین فاسد کشور مطلب میزارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
در زمان احمدی نژاداعتراز کردند که قیمت خیلی پایین است و قبول شد چون ان وزیر قبلی رفته بود و خیانتی که شد دوباره اقای زنگنه که امد انها بل گرفتن ودوباره شکایت کردند در صورتی که حقوقدانها به اقای روحانی گفتند اگر زنگنه بیاید در رابطه با قرارداد کر سنت ضرر فراوان به مملکت میخورد ولی روحانی ودارودسته با اوردن دوباره زنگنه این خسارت را به ایران زدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
هر دم از این باغ بری می رسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
یعنی انصافا بازم مسئولی حتی حاضر هست اسم برجام رو بیاره؟؟
مذاکره = بدبختی بیش تر و از بین رفتن اختیارات اتمی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
چه ربطی به برجام داره؟ درضمن اون تصمیم نظامه نه مسئول و دولت خاص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
خدایا فقط خودت
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۱:۲۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
اگر قرارداد منعقد شده مشکل داشته بایستی افرادی که دخیل در موضوع عقد قرارداد بودند محاکمه شوند اگر قرارداد مشکلی نداشته بایستی افرادی که جلوی اجرای قرارداد را گرفتند محاکمه شوند ولی متاسفانه به دلیل مشکلات ساختاری حاکمیت هیچکس مورد بازخواست قرار نمی گیرد و تنها مردم هستند که در این وضعیت نامساعد باید خسارت را پرداخت کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ممدم
۰۸:۱۹ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
دقیقا از جیب منو تو ودیگران میگیرن میدن دوهفته پیش اعلام کردن منع ترددشیبانه رفع وتمام شده مردم راحت اینطرف اونطرف رفتن الان گفتن نه سرجاشه یعنی بین این دوهفته کلی جریمه زدن پای مردم ..پولای حرام عاقبت این کشورو بباد میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
بر زنگنه و تمام خائنینی که در این قرارداد خیانت الود دست داشته اند لعنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
باید زنگنه و همه کسانی که در این قرارداد نقش داشتن محاکمه و حتی اعدام شوند تا دیگه هیچ کسی از این قراردادها نبنده
محمد خاتمی
زنگنه
روحانی
وتک تک نماینده هایی که به زنگنه رای اعتماد دادن باید محاکمه شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
ای داد بیداد
باید کلی جریمه بپردازیم؟؟
از مقصرین بگیرد.
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۷:۴۰ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
ناشناس جان اتفاقا دارند از مقصرین ( مردم ) روی هر قبض مبلغی بعنوان بازسازی میکشند و میگیرند که اینا را انتخاب کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
آیا وقت آن نرسیده که آن هایی که در این قرارداد نقش داشتن را اعدام کنند تا کی مملکت باید چوب امثال زنگنه ومجموعه اصلاح طلب را بخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
با این کسانی که تو این قرارداد ها دخیل هستن و سود خودشون و خانوادشون رو به جیب زدن چه لزومی داره که پول بدین
Iran (Islamic Republic of)
Majid
۲۰:۴۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
خیلی جالبه هر جایی که صحبت از تحریم وجریمه ویا محکومیت پرونده‌های بین‌الملی در هر سطح وشکلی که به ضرر کشور ونظام وملت ایران صادر میشود همیشه وهمه جای این مدل پرونده‌ها به اسم یکی از آقایان اصلاح طلب میرسیم اصلا مثل این هست که آقایان اصلاح طلب آنقدر آزاد و رها وبدون ترس و واهمه هر خیانتی که در داخل کشور کردن وکسی هم جرأت نکرد چیزی بهشون بگه که در خیانت با دشمنان قسم خورده خارج از کشور هم همراه وهماهنگ بوده وهستند آخر تا کی باید ملت شاهد این همه بی عدالتی وخیانت باشند
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۷:۴۱ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
اقا مجید چون اینها مهره های خفته غرب مخصوصا انگلیس هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
یاد انحصار توتون و تنباکو زمان قاجار افتادم
یعنی هنوز کوتاه مغزانی هستند که از این قراردادها امضا کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
چرا آراء دیوان لاهه برای آمریکا لازم الاجرا نبود در جایی که برای اجرای تحریمها آمریکا محکوم شد
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۲۰:۳۹ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
https://www.yjc.news/fa/news/7910408/

این خبر را مطالعه کنید
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۷:۴۴ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
چون اون قرارداد بعنوان قرارداد مودت زمان شاه حدود 70سال پیش روزی یکمیلیون دلار از محل برداشت مشترک ایران و انگلیس از چاه های دریای شمال (انگلیس ) بود در جهت استفاده برای نیازهای اساسی مردم ایران و غیر قابل تحریم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
توی کشور خودمون در هیچ زمینه ای بلد نیستند قرارداد ببندند. چطوره که اگر ایران قراردادها رو بهم بزنه جریمه میشه ولی اگر کشورهای دیگه قرارداد رو بهم بزنن هیچ مشکلی بوجود نمیاد.قطعا اشکال از قراردادهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
بسیارخوب چند سال دیگرهم اموال ملت رابدن این کشورعرب غارت کم بوداینم اضافه شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
عاملین این قراداد ننگین باید محاکمه و جریمه بشن و حزب اصلاحات مسئول این زیان بر مردم است.
Iran (Islamic Republic of)
V
۲۰:۱۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
اخر سیاسی کاری و مسئولین سیاسی همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
قرارداد ۲۵ ساله بستن.بابت ۷ سال اولش ۶۰۷ میلیون دلار غرامت.بابت ۱۸ سال مابقی هم جریمه میلیاردی میدیم آقای احمدی نژاد هم که باعث و بانی لغو این قرارداد بوده سکوت کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۴ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
باعث و بانی قرارداد ظاهرا بیژن دیگه ای بوده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
مملکتو دادید به باد فنا
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۹:۵۶ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
واقعا دیگه هیچی ندارم بگم
فقط خسته شدیم از دست تون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
قرارداد خرید سلاح رو یکطرفه لغو کردین و اینهمه خسارت به کشور زدین.قرارداد کرسنت رو هم‌ لغو کردین خسارت میدین.قرارداد ویلموتس هم همینحور بود.کلا مسئولان ما فکر میکنن قرارداد با شرکت و کشورهای خارجی مثه قرارداد بنگاه سرکوچه اس که با صلوات بسته میشه و با ریش گرو گذاشتن لغو میشه.خدا میدونه تا کی باید غرامت نادانی بعضی هارو بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
خواهش میکنیم هیچ قراردادی روامضا نکنید مسوولین ما مدرک سهمیه ای دارن وبه انگلیسی تسلط ندارن نتیجه ضررشو باید از تو سفره ی مردم بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
کشور رو علنا بدبخت کردن،،هیشکی جرات نداره اعتراض کنه،،،بایدم اینجوری کشور رو بفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
برای این خیانتها هم که شده، باید عوامل این خسارت بزرگ دادگاهی و اموالشان مصادره شوند.
چرا از جیب مردم شریف ایران خسارت بدهیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
طلب ادعایی ژاپن وکره از ایران از طریق داراییهای بلوکه شده ایران بدون اینکه از مسولین ایران اجازه گرفته شود پرداخت شد البته بدست صاحب اصلی پولهای بلوکه ایران یعنی امریکا.
نگران نباشید حکم وصول خسارت امارات توجیب کشور امارات هست با اجازه امریکا از دارایی های بلوکه شده ایران پرداخت خواهد شد .
بگو نمایندگان مجلس شوری اسلامی بلندتر شعار بدهند .مرگ بر....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
زنگنه را محاکمه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
باید : بیژن زنگنه و افراد : رشوه بگیر کلان این قراردادننگین باید پاسخگو و خسارات وارده را بدهند .
Iran (Islamic Republic of)
شوقی
۱۸:۴۷ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
مجلس هفتم بریاست حداد عادل و دولت احمدی نژاد باید جوابگو باشد چون شورای عالی امنیت کشور آقای زنگنه از تشریح و صحبت کردن بابت این قرارداد منع کرد
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۲۱:۲۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
این گندی هست که دولت خاتمی زده
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۲۶ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
عجب به جای زنگنه که عامل اصلی این قرار داد ننگین بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
این کلمه ی مطر چه صیغه‌ای است که به کار می برید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
اموال آقایون مقصر در این قضیه رو بلوکه کنین بدین جریمه
United States of America
کیان
۱۸:۲۶ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
با سلام، فکر میکنم آقای احمدی نژاد باید این خسارت‌ها را ب بپردازد!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
موندم اینا چرا راست راست میچرخن و به ریش ملت میخندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
مردم ایران رو بدبخت کردید.
خدا ازتون نکرده.
United States of America
ناشناس
۲۱:۳۷ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
مردم ایران بدبخت نیستن تو بدبختی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
خیلی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
بریدببینیدبیژن زنگنه چه بلائی سرکشورآورده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
عزیزم این آش رو دولت مردمی بهار به ریاست محمود احمدی نژاد پخته . همون که میگفت تحریم نمنه!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
آقای زنگنه دست مریزاد،
United States of America
ناشناس
۲۱:۳۹ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
آقای زنگنه چه کاریه???
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
آقای زنگنه مسبب بستن این قرارداده چون وقتی داشت این قرارداد رو میبست حواسش نبود قیمت توی ۲۵ سال ثابت نیست مثلا قیمت گاز بر پایه نفت خام الان حدودا ۸۰ اما طبق این قرارداد ایران باید حدودا ۳۸ یعنی به قیمت زمان بستن قرارداد اون رو میداد به امارات
آخرین اخبار