علی اکبر صفوی، مدیر کارگروه تخصصی آموزشهای الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اختلالات سامانههای مجازی دانشگاهها در ترم جاری اظهار کرد: بعد از اعلام نتایج کنکور هر دانشگاهی چند هزار دانشجوی نو ورود را ثبت نام میکند.
او افزود: آپلود کردن و بارگذاری مدارک و مشاده اطلاعیهها از سوی دانشجویان نو ورود در سامانههای دانشگاهی طی مدت زمان محدودی باعث میشود تا دانشجویان دیگری که کلاس دارند با کندی و اختلال در سیستم آموزشی مواجه شوند.
صفوی تصریح کرد: این موارد به معنای توجیه و تایید کردن ضعف سیستمهای آموزشی دانشگاه نیست، بلکه ریشه اختلالات به علت تراکم و استفاده زیاد جمعیت دانشجویی از یک سامانه است؛ بنابراین سامانه تمامی دانشگاههای کشور به علت اینکه باید همزمان با برگزاری کلاسهای دیگر دانشجویان به ثبت نام دانشجویان نو ورود اقدام کنند دچار اختلالاتی خواهند شد.
مدیر کارگروه تخصصی آموزشهای الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: از آن جایی که هم اکنون تمامی دانشگاههای کشور باید به ثبت نام دانشجویان نو ورود اقدام کنند و همین عامل باعث میشود تا اختلالاتی در سامانه دیده شود؛ بنابراین انتظار میرود تا دانشگاهها تمهیداتی را برای رفع مشکل بیندیشند.
صفوی گفت: همیشه در ابتدای مهر با اختلالات سامانهای به علت ثبت نام کنکوریها در دانشگاه مواجه میشویم که دانشگاهها میتوانند این موضوع را به خوبی مدیریت کنند. برای مثال، زمان رسیدگی به فعالیتهای دانشجویان نو ورود را به بعد از ظهر همان روز انجام دهند تا دانشجویان دیگر بتوانند در کلاسها بدون دغدغه شرکت کنند.
مدیر کارگروه تخصصی آموزشهای الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: پیشنهاد بنده این است که با توجه به حجم بالای محتواهای آموزشی دانشگاهها میتوان میزان حضور آنلاین و همزمان استادان و دانشجویان را برای کلاسهای دانشگاهی کاهش داد.
صفوی ادامه داد: این موضوع فشار سنگین روی آموزشهای مجازی دانشگاهها و کشور را کاهش میدهد و میتواند کیفیت را مدیریت کند.
صفوی با بیان اینکه مدیریت دانشگاهها باید با تمرین زیاد بتوانند زیرساختهای موجود را در زمینه بسترهای مجازی بهبود بخشند، تاکید کرد: دانشگاهها باید از روشهای گوناگون چگونگی تقویت زیرساختها را فرا بگیرند و با ابتکارات داخلی کارآمدی بسترها را بالا ببرند.
او درباره تفاوت زیرساختهای مجازی دانشگاههای دولتی و غیردولتی گفت: بیش از ۲۵۰۰ مرکز آموزشی عالی در کشور داریم، برای مثال دانشگاههای پیام نور و آزاد دارای ۴۰۰ شعبه بوده و دانشگاههای علمی کاربردی دارای ۶۰۰ واحد هستند و دانشگاههای معمولی دولتی متمرکز شیراز، تهران، شریف، اصفهان و ... حدود ۱۵۰ عدد هستند؛ بنابراین نمیتوان گفت که زیرساخت تمامی آنها و بسترهای مورد استفاده شده مشابه و کیفیتهایی یکسان دارند.
رئیس تحقیقات و فناوری کارگروه تخصصی آموزشهای الکترونیکی وزارت علوم ادامه داد: برخی از زیرساختها در گروههای مختلف مانند دانشگاههای علمی کاربردی خوب است و یا احتمال دارد که دانشگاه آزاد در برخی از شهرها دارای زیرساختهای قوی باشد و در برخی از شهرهای دیگر چنین نباشد و استادان ترجیح دهند کلاسهای مجازی را از طریق فضای مجازی برگزار کنند بنابراین دانشگاهها باید زیرساختهای آموزشی را به صورت قوی در همه مکانها بسط و گسترش دهند تا آموزش بهتری صورت بگیرد.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/