دادستان ارشد دادگاه لاهه، با بیان تمرکز تحقیقات بر روی اقدامات طالبان، از کنار جنایات ۲۰ ساله آمریکایی‌ها گذشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از گاردین، دادستان ارشد دادگاه بین المللی لاهه در اقدامی با بیان آنکه جنایات صورت گرفته از سوی آمریکا در اولویت این دادگاه قرار ندارد، از پیشنهاد از سرگیری تحقیقات در خصوص جنایات گروه‌هایی نظیر طالبان سخن گفت.

بر پایه این گزارش، کریم خان، دادستان جدید دیوان کیفری بین المللی لاهه (ICC) از این دادگاه خواست تا تحقیقاتی را در خصوص جنایات ادعایی که از سوی طالبان و داعش از سال ۲۰۰۳ انجام شده را به جریان بیاندازد.

او در این باره گفت: به منظور آمادگی برای ازسرگیری تحقیقاتم، در صورتی که به من مجوز داده شود، از محدودیت‌هایی که در زمینه منابع در دسترس و نیز ماهیت جنایاتی که در حوزه صلاحیت دادگاه قرار دارد، آگاه هستم. بنابر این من تصمیم گرفته ام تا بر روی جنایاتی که ادعا شده است از سوی طالبان و نیز داعش خراسان صورت گرفته است، کار کنم و دیگرجنبه‌های تحقیقات را اولویت ندهم.

گفتنی است «فاتو بنسودا» دادستان سابق لاهه در سال ۲۰۱۹ به دلیل تلاش برای انجام تحقیقات در خصوص ارتکاب جنایت جنگی سربازان آمریکایی در افغانستان، از سوی دولت ترامپ تحت تحریم قرار گرفته بود. بنسودا همچنین پرونده جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را در دست داشت که در پایان به علت افزایش بی سابقه فشار‌ها در بهمن سال گذشته استعفا کرد و چند ماه بعد «کریم خان» دادستان جدید این دادگاه جای او را گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار