محققان انگلیسی در مطالعات اخیر خود در خصوص آموزش کودکان دریافتند فاصله بیشتر میان حروف در یک متن، کمک بزرگی به نارساخوانان می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیکال اکسپرس، یک مطالعه جدید نشان داده است که سرعت خواندن کودک را می‌توان با افزایش فاصله بین حروف در یک قطعه از متن افزایش داد.

این تحقیق به رهبری دکتر استیون استگ از دانشگاه آنگلیا راسکین (ARU)، مزایای فاصله حروف و پوشش‌های رنگی را در گروهی از کودکان نارساخوان و غیر نارساخوان بررسی کرد. این اولین مطالعه‌ای است که بررسی می‌کند چگونه این اقتباس‌ها می‌توانند به کاهش خطا‌های خاص خواندن کمک کنند.

این مطالعه که در مجله Research in Developmental Disability منتشر شد، نشان داد متن با فاصله بیشتر بین هر حرف برای هر دو گروه از کودکان مفید است. به طور متوسط ​​گروه نارساخوان در مقایسه با گروه غیر نارساخوان ۱۳ درصد افزایش سرعت در خواندن را داشتند، این درصد برای گروه غیر نارساخوان ۵ درصد بود.

این مطالعه شامل ۵۹ کودک بین ۱۱ تا ۱۵ سال بود که ۳۲ نفر از آن‌ها دچار نارساخوانی بودند و ۲۷ کودک غیر نارساخوان گروه کنترل را تشکیل دادند.

شرکت کنندگان چهار متن را با فاصله حروف استاندارد یا فوق بزرگ، هر دو با روکش رنگی و بدون آن خواندند. به کودکان گفته شد هنگام ضبط، متن را با صدای بلند بخوانند. این ضبط برای اندازه گیری تعداد اشتباهاتی که مرتکب شده‌اند، به ویژه کلمات از دست رفته، کلمات اضافه شده، کلمات اشتباه و تلفظ، همچنین زمان خواندن شرکت کنندگان استفاده شد.

علاوه بر افزایش سرعت خواندن برای کودکان مبتلا به نارساخوانی و گروه غیر نارساخوان، فاصله بیشتر حروف نیز منجر به کاهش چشمگیر تعداد کلمات از دست رفته کودکان مبتلا به نارساخوانی می‌شود. با این حال، این مطالعه نشان داد که روکش‌های رنگی تاثیر قابل توجهی بر سرعت خواندن یا کاهش خطا‌ها در هر دو گروه از کودکان ندارند.

دکتر استاگ، مدرس ارشد روانشناسی در دانشگاه آنگلیا روسکین (ARU)، می‌گوید: ما دریافتیم فاصله زیاد حروف باعث افزایش سرعت خواندن کودکان با نارساخوانی و بدون آن می‌شود و به طور قابل توجهی تعداد کلماتی را که کودکان نارساخوان از بین می‌برند، کاهش می‌دهد. معتقدیم فاصله حروف بسیار بزرگ با کاهش آنچه به عنوان «اثر شلوغی» شناخته می‌شود، عمل می‌کند که می‌تواند تشخیص حروف را مختل کرده و سرعت خواندن را کاهش دهد.

او می‌افزاید: یافته‌های ما به شدت نشان می‌دهد متخصصان آموزش می‌توانند اطمینان داشته باشند که با افزایش فاصله حروف در مطالب خواندن به همه کودکان کمک خواهد شد؛  همچنین ایجاد یک تغییر نسبتا ساده هنگام تهیه جزوات و برگه‌ها، بدان معناست که کودکان مبتلا به نارساخوانی نیازی ندارند با معرفی مطالب متناسب با خواندن متمایز شوند، زیرا این چیزی است که همه می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. در حالی که متوجه شدیم پوشش‌های رنگی فایده چندانی ندارند، توصیه می‌کنیم کودکان باید در صورتی از روکش استفاده کنند که به خواندن آن‌ها کمک کند. پوشش‌های رنگی ممکن است سرعت خواندن را افزایش ندهد، اما ممکن است استقامت خواندن را افزایش دهد.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.