نصب دوربین مداربسته در منازل از اقداماتی است که برای تامین امنیت انجام می شود اما به منظور حفظ حقوق فردی این کار نیاز به مقدماتی دارد.

مسعود اسلامی مهر وکیل پایه یک دادگستری در گفت و گو خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مراحل حقوقی نصب دوربین مداربسته در ساختمان اظهار کرد: در سال‌های اخیر یکی از اقداماتی که برای تامین امنیت و کاهش وقوع جرم انجام می شود استفاده از دوربین‌های مداربسته است. اما چون این دوربین‌ها بر رفتار و رفت و آمد ساکنان یا کارکنان محیط نظارت مستقیم دارد برای حفظ حقوق افراد لازم است پیش از نصب مراحلی طی شود.

اسلامی مهر بیان کرد: یکی از اماکنی که اشخاص مایل به نصب دوربین در آن هستند آپارتمان است، اما از آن جایی که فضای آپارتمان مشاع است، ساکنان باید با چنین اقدامی موافقت کنند و  هر کسی نمی تواند به تنهایی چنین اقدامی انجام دهد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: بنابر این برای نصب دوربین باید این موضوع در مجمع عمومی ساختمان مطرح شده و در صورت موافقت ساکنان موضوع به تصویب هیئت مدیره برسد. مدیر ساختمان نیز با توجه به نظر اکثریت و نیاز آپارتمان تعداد و محل نصب دوربین را تعیین خواهد کرد.

وی تصریح کرد: البته اگر قرار باشد که دوربین در اماکنی نصب شود که مربوط به حریم شخصی افراد است برای مثال دوربین مشرف به درب ورودی ساختمان مقابل باشد، باید مراحل دیگری نیز طی شود.

اسلامی مهر گفت: برای نصب دوربین در این مکان‌ها لازم است همسایگان را از وجود دوربین مطلع کنید و می‌توانید این کار را با نصب یک اطلاعیه راجع به نصب دوربین انجام دهید.

این وکیل دادگستری افزود: اگر ضرورتی به نصب دوربین در مکانی باشد که به طریقی ارتباط بیشتری با حریم خصوصی شخص دارد قانون برای حفاظت از حقوق فردی این کار را ملزم به دریافت مجوز از نیروی انتظامی یا مراجع قضایی کرده است.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۰:۵۲ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
اصل ۲۵ قانون اساسی هرگونه نظارت و استراق سمع بر زندگی مردم را منع می‌کند. بنابراین قبل از نصب هرگونه سیستم نظارتی باید برای دریافت مجوز قانونی آن اقدام نمایید. همچنین اصل ٢٢ قانون اساسی تاکید دارد حیثیت افراد باید مصون باشد ، در ماده ۴١ منشور حقوق شهروندی نیز به این موضوع اشاره شده است: «کنترل‌های صوتی و تصویری خلاف قانون در محیط‌های کار، اماکن عمومی، فروشگاه‌ها و سایر محیط‌های ارائه خدمت به عموم، ممنوع است.» در واقع در منشور حقوق شهروندی هم به نصب خلاف دوربین‌های مداربسته اشاره کرده است.دولت نیز منشور حقوق شهروندی را منتشر کرده و در جای‌جای این منشور تاکید بسیاری به رعایت حریم خصوصی افراد شده است. منشور حقوق شهروندی بر رعایت اصول قانون اساسی در جهت رعایت و احترام به حریم خصوصی افراد تاکید موکد کرده است. تحت هیچ شرایطی مگر در موارد استثنایی مانند کشف جرم یا مسائل امنیتی نمی‌توان بدون اجازه کسی که در حریم شخصی خودش است، دوربین نصب کرد. افراد وقتی در حریم خصوصی خود یا در واقع در حیاط خلوت خودشان هستند، نیاز به آرامش و حس امنیت دارند و اصل بر این است که کسی آنها را تحت نظر نگرفته و نظاره‌شان نمی‌کند.به‌طورکلی دوربین‌های مداربسته تنها باید به‌منظور موارد امنیتی و نظارتی مورد استفاده قرار گیرند و هر عملی که باعث شود تا استفاده از دوربین مداربسته جنبه دیگری پیدا کند و ایجاد مزاحمت برای همسایگان کند یا باعث تجسس یا فضولی کردن در حریم خصوصی زندگی معمولی شهروندان شود ، از لحاظ اخلاقی و قانونی مجاز نیست و خلاف قوانین محسوب می‌شود و جرم محسوب می شود .همچنین فیلم‌های تهیه شده به‌وسیله دوربین‌های نظارتی و مداربسته نباید در اختیار شخص ثالث قرار گیرند و این عمل نیز نقض قانون به شمار می‌رود.واضح‌ترین مثال در این زمینه، فیلم‌ دوربین‌های مداربسته‌ای است که با موضوعات مختلف و به‌راحتی در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‏شوند و در دسترس همگان هستند و جرم محسوب می شود و مجازات کیفری در پی خواهد داشت .دوربین‌های مداربسته موارد استفاده فراوانی دارند، اما طبق قانون به‌هیچ‌وجه نباید از این دوربین‌ها برای تجاوز به حریم شخصی و نظارت بر زندگی دیگران استفاده شود.به دلیل تنوع بالای دوربین‌های مداربسته و تجهیزات وابسته به آن (DVR، NVR، هارددیسک و…)، پیشنهاد می‌شود پیش از تهیه این تجهیزات حتما با افراد متخصص و باتجربه مشورت کنید.نصب این دوربین‌ها در ظاهر کار ساده و پیش‌پا افتاده‌ای به نظر می‌رسد، اما در واقع نصب آن‌ها تنها باید توسط نصاب‌هایی صورت گیرد که دارای پروانه کسب باشند تا امنیت محل کار یا سکونت شما دچار تزلزل نشود.و هر کسی بخواهد دوربین مدار بسته کار گذاری کند باید تمامی مراحل قانونی را با کسب دریافت مجوزهای قانونی از مراجع قانونی دریافت کند با رضایت همسایگان که ایجاد مزاحمت و حریم شکنی زندگی معمولی مردم نشود و قانون گذاران هم نباتید به هر کس و ناکسی که خواست دوربین مداربسته نصب کند مجوز بدهند شاید آن طرف بخواهد در زندگی خصوصی همسایگان از هر لحاظ تجسس و فضولی کند و هزاران سوءاستفاده از فیلم و عکسهای همسایگان بکند فقط باید به افرادی مجوز نصب دوربین مدار بسته را بدهند که از هر لحاظ صلاحیت داشته باشند و این افراد باید معتمد محلهای مسکونی باشند . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه عادلانه خداپسندانه .
آخرین اخبار