علی آرزومندی گفت: باید قبول کنیم قیمت بازیکنان حرفه‌ای سطح بالا به مراتب بالا‌تر خواهد رفت؛ چرا که خواست لیگ حرفه‌ای بسکتبال، بازیکنان حرفه‌ای است.

علی آرزومندی، سرمربی تیم بسکتبال نظم آوران نوین سیرجان در گفت‌وگو با خبرنگار توپ و تور گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص شرایط تیم خود برای حضور در رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال اظهار داشت: ما از حدود ۵ هفته پیش تمرینات خود را آغاز کرده ایم و تمرینات بسیار خوبی را هم پشت سر گذاشته ایم. بازیکنان از نظر هماهنگی تیمی و تاکتیکی در شرایط بسیار خوبی قرار دارند. بدنسازی خوبی هم داشته اند که از نظر فیزیکی هم آماده هستند. هفته آینده راهی تهران خواهیم شد تا اردویی را هم در تهران داشته باشیم و کنار تمرینات، بازیکنان دیدار‌های تدارکاتی خوبی را هم با با تیم‌های حاضر در لیگ برتر داشته باشند. خدا را شکر با توجه به برنامه‌هایی که داشتیم، پیش رفتیم و ۲ بازیکن خارجی هم برای تقویت تیم جذب کردیم. یک بازیکن صرب جذب کردیم که دیروز وارد تهران شده و در حال انجام کار‌های پزشکی است که هر چه زودتر به تیم ملحق شود. یک بازیکن هم که باشگاه با او به توافق رسیده، اما هنوز رسمی نشده است و به محض نهایی شدن، این بازیکن به جمع ما اضافه خواهد شد. ما در این فصل تلاش می‌کنیم بهترین نتیجه را نسبت به شرایط تیم خود به دست آوریم.

لیگ حرفه‌ای بازیکن حرفه‌ای می‌خواهد

علی آرزومندی در خصوص بازیکنان داخلی حاضر در لیگ برتر بسکتبال کشورمان و دستمزد آن ها، گفت: وقتی ما قبول کرده ایم که لیگ حرفه‌ای داشته باشیم و حرفه‌ای کار کنیم، باید این را هم قبول کرد که قیمت بازیکنان حرفه‌ای سطح بالا به مراتب بالا‌تر برود؛ چرا که خواست لیگ حرفه‌ای، بازیکنان حرفه‌ای است. نمی‌شود لیگ را حرفه‌ای بخواهیم، اما از بازیکنان سطح پایین‌تر استفاده کنیم. اگر با رشته‌های دیگر مانند فوتبال یا والیبال مقایسه کنیم، می بینیم در دنیا هزینه‌ای که در این رشته ها برای بازیکنان می‌شود، به اندازه بسکتبال در ایران نیست. بسکتبال سال‌ها از چرخه افزایش قیمت بازیکنان عقب مانده است. در واقع به تازگی رقابت بین باشگاه‌ها برای جذب بازیکن خودش را نشان می‌دهد.

او افزود: من معتقد هستم با توجه به شرایط اقتصادی ، مبالغ بسیار زیادی نیست. سال‌ها دستمزد بازیکنان در بسکتبال ثابت بوده و اکنون که افزایش قیمت داشته است به چشم می‌آید. چون در این سال ها به صورت پیوسته افزایش نداشته ایم، امروز می‌گوییم که دستمزد بازیکنان خیلی بالا رفته است. بازیکنان خارجی که وارد لیگ برتر بسکتبال ما می‌شوند، طبیعتا دستمزد بالاتری نسبت به بازیکنان دیگر دارند؛ چرا که هزینه آن‌ها دلاری است و با توجه به شرایط تبدیل ارز به ریال هزینه آن ها خیلی بیشتر از بازیکنان ایرانی است.

کمبود بازیکن با کیفیت در بسکتبال عامل افزایش قیمت دستمزد‌ها شده است

وی ادامه داد: یکی دیگر از عواملی که در خصوص افزایش دستمزد بازیکنان مؤثر است و می‌توان به آن اشاره کرد، نبود بازیکن باکیفیت در بسکتبال ایران است. وقتی لیگ بسکتبال ما که حرفه‌ای است، به ۱۶ تیم ارتقاء داده می‌شود، طبیعی است که باشگاه‌ها به دنبال بازیکنان با کیفیت باشند و وقتی تعداد بازیکنان محدود باشد، دستمزد‌ بازیکنان هم افزایش پیدا می‌کند. ببینید سال‌ها زمان می برد ما بحث بازیکن سازی را به صورت پویا در تیم‌ها و لیگ‌های پایه کشور داشته باشیم. اگر سالیانه بین ۲۰ تا ۳۰ بازیکن با کیفیت وارد چرخه رقابت در لیگ شوند، قطعا شرایط تغییر می‌کند؛ چون در گذشته این اتفاق برای بسکتبال ایران نیفتاده است، امروز کمبود بازیکن با کیفیت را احساس می‌کند.

مشکلات موجود در بسکتبال اجازه برنامه ریزی بلند مدت را نمی‌دهد

او افزود: هر ضعف و نقصانی در بسکتبال داشته باشیم، عواقب آن را در تیم ملی بسکتبال کشورمان خواهیم دید. برای بازیکن سازی و محکم کردن پایه‌های بسکتبال باید برنامه ریزی و هدف بلند مدت داشته باشیم؛ اما متاسفانه با توجه به مشکلات و شرایطی که بر بسکتبال ایران حاکم است، نمی‌شود برنامه ریزی و کار بلند مدت انجام داد.

لیگ امسال بهتر از سال گذشته خواهد بود

او گفت: قطعا شرایط لیگ امسال بهتر از سال گذشته خواهد بود؛ سایه‌ای که همه گیری کرونا در فصل گذشته بر سر بسکتبال انداخت، شرایط را برای همه تیم‌ها سخت کرده بود. امسال با توجه به واکسیناسیونی که انجام گرفته است، لیگ بهتری را خواهیم دید. ضمن این که فدراسیون بسکتبال هم برنامه ریزی بهتری نسبت به سال گذشته دارد. مواردی بود که سال گذشته هم می‌شد به آن‌ها توجه کرد، اما امسال خوشبختانه عملی شده اند؛ مثل فاصله بین ۲ بازی و یا اضافه شدن یک دوره به مرحله گروهی که تعداد بازی‌ها را بیشتر می‌کند و لیگ را باکیفیت‌تر از سال گذشته خواهد کرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار