عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره تاثیر جذب دانشجویان بر افزایش ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌ها توضیح داد.

عبدالمجید خشنود عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره معضل «ظرفیت‌های خالی دانشگاه ها» اظهار کرد: ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌ها حاصل برنامه ریزی نکردن‌های آموزش عالی است که می‌تواند مشکلات گسترده‌ای را ایجاد کند.

او افزود: بحث اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهی فراهم نیست و دانشگاه‌ها همواره با ظرفیت‌های خالی مواجه هستند.

خشنود تصریح کرد: این موضوع احتیاج به بررسی کلانی در حوزه ظرفیت‌های وزارت علوم دارد، به صورتی که در دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید برنامه ریزی‌های لازم صورت بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: ما با دانشجویانی مواجه هستیم که فارغ از ظرفیت جذب دانشگاه‌ها می‌شوند و بعد از فارغ التحصیلی دچار مشکلاتی در حوزه اشتغال خواهند شد.

خشنود گفت: نیاز سنجی در کشور بر حسب رشته‌های دانشگاهی انجام نشده و دانشجویانی که در رشته‌ها قبول می‌شوند آینده شغلی و بازار کار تضمین شده‌ای برای آن‌ها وجود ندارد که این موضوع می‌تواند بی نظمی‌هایی را به وجود آورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اضافه کرد: یکی از اولویت‌های مهم حوزه آموزش عالی به خصوص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید ساماندهی ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌ها باشد.

خشنود درباره تاثیر دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین روی ساماندهی بحث ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌ها گفت: یکی از راه حل‌های دیگر ساماندهی ظرفیت‌های خالی دانشگاه هاست که اگر بتوانیم ماموریت گرایی را در اولویت آموزش عالی کشور قرار دهیم حتی نیازمندی‌های موجود در جامعه هم می‌تواند در حوزه ظرفیت تحصیلات عالی انجام می‌شود و هم اکنون طبق گزارش‌های رسمی مختلف مراکز کشور با مشکل مهارتی نبودن آموزش‌ها و کارآفرین نبودن آن‌ها مواجه هستیم که باید دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین در دستور کار قرار بگیرند.

هرم نیازمندی صنایع مختلف به دانشجویان مهارتی زیاد است

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بیان کرد: باید بر اساس ظرفیت‌های صنعتی و اشتغال به جذب دانشجویان فارغ التحصیل در مشاغل اقدام کنیم که در حال حاضر این روند به خوبی انجام نمی‌شود و هرم نیازمندی صنایع در حوزه دانشجویان مهارتی بیش از دانشجویان معمولی خواهد بود.

خشنود با اشاره به تاثیر پذیرش دانشجویان بین المللی در بهبود و پر کردن صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها اظهار کرد: اگر این موضوع به صورت جدی پیگیری شود امکان دارد که صندلی خالی دانشگاه‌های کشور پر شوند و دیگر با کمبود دانشجو مواجه نشوند.

او با بیان اینکه همکاری‌های بین المللی دانشگاه‌ها با جذب دانشجویان خارجی افزایش می‌یابد، تاکید کرد: در حال حاضر تعداد دانشجویان بین المللی و خارجی در ایران کم است و اگر این موضوع به صورت جدی دنبال شود به خوبی می‌تواند بحث اشتغال فارغ التحصیلان و کسب درآمد دانشجویان را بهبود بخشد و از مشکلات دانشجویان هم کم کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.