کشاورزان روستای دوست آباد شهرستان سرایان با همت و تلاش خود توانسته اند پسته‌های مرغوبی را روانه بازار کنند و از این راه درآمدی به دست آورند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، پسته یکی از گران قیمت‌ترین محصولات آجیلی در دنیا به شمار می‌رود و شهرستان سرایان نیز یکی از تولیدکنندگان آن در خراسان جنوبی است.

در روستای دوست آباد شهرستان سرایان، جمعی از کشاورزان دور هم جمع شده اند و با اشتغال به پسته کاری امرار معاش می‌کنند.

کشاورزان این منطقه توانسته اند با استفاده از همت و اراده، زمین‌های بایر و آباد نشده را آباد کنند و برای خودشان درآمد ایجاد کنند.

از شوری آب تا شیرینی درآمد از طلای سبز

یکی از کشاورزان روستای دوست آباد سرایان می‌گوید: آب این منطقه شور است و نمی‌توان در آن هر محصولی را کشت و برداشت کرد.

او ادامه می‌دهد: با مردم روستا دور هم جمع شدیم و کار کشت پسته را آغاز کردیم و در حال حاضر نیز به درآمد خوبی رسیده ایم که جای خوشحالی دارد.

این کشاورز پسته کار بیان می‌کند: برداشت چنین محصولی آن هم در شرایط خشکسالی که گریبان گیر منطقه خراسان جنوبی شده است، باعث خرسندی است.


بیشتر بخوانید


این کشاورز دوست آبادی عنوان می‌کند: یقینا همت و تلاش ساکنین روستا در به ثمر رساندن این نهال‌های پسته بسیار موثر بوده، زیرا خشکسالی کار را برای کشاورز بسیار سخت کرده است.

او می‌گوید: پسته‌های برداشت شده در ۸ ترمینال ضبط پسته شهرستان فرآوری و خشک می‌شود.

از بین رفتن ۴۵ درصد محصول پسته به واسطه خطرات طبیعی

با وجود همت کشاورزان، برخی از عوامل باعث شده تا پسته‌های این منطقه از گزند بلا در امان نباشند.

صفایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرایان گفت: امسال به دلیل عوامل متعددی از جمله تگرگ و سرمای هوا، حدود ۴۵ درصد محصول پسته شهرستان از بین رفته است.

پسته های سرایان نیز دچار آفت و بلایای طبیعی شدند اما این امر نتوانسته بر روحیه کشاورزان تأثیر بگذارد

او با بیان اینکه امیدواریم برای جبران خسارت کشاورزان اقدامی انجام دهیم افزود: در شهرستان سرایان ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زیرکشت پسته است.

صفایی با اشاره به وجود ۸ ترمینال ضبط پسته در شهرستان اظهار کرد: پیش بینی می‌شود امسال از سطح زیرکشت پسته در سرایان، حدود ۶ هزار تُن پسته‌تر برداشت شود.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۱ مهر ۱۴۰۰
ببخشید یه سوال داشتم چرا وقتی گوجه فرنگی یا خیارو بادمجان ومرغ گران میشه سروصدای شما خبرنگارا در میاد ولی کسی کاری به پسته نداره مگه ما مستضعفین بچه نداریم روزی ۱۵۰۰۰۰هزار تومان در آمد یک کیلو پسته ۲۰۰۰۰۰تومان خوشا بحالم چه خواستیم چه شد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۴۲ ۱۱ مهر ۱۴۰۰
سلام دوست عزیزمن در روستایی زندگی می کنم که 70درصد مردم پسته کارندامامن بدلیل نداشتن آب برای کشت وکارپسته اوایل زندگیم بنایی میرفتم امابعداز مدتی باجمع کردن سرمایی کم وخرید گاو وباتلاش واستقامت امروزدارای سه گاو شیرده یک تلیسه آبستن دوتا گاو نرو تولید لبنیات درروستا هستم هرکیلویی روغن حیوانی 170000تومان میفروشم مابایدخودمون تلاش کنیم ودنبال اینکه کی چی داره یاگرون شده فایده ای نداره
Iran (Islamic Republic of)
حق
۱۰:۰۹ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
پسته گرون شده کار دلال هاست پسته مارو هیچ کسی نمیخوره یا با چک‌های مدت دار و هزار منت با قیمت پایین می‌خرن اونم باید خرج خود زمین بشه اگه میدونستین چقدر پسته چقدر هزینه داره میدونستی قیمت بالاش منصفانه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۱ مهر ۱۴۰۰
پسته خندان .مردم گریان .گریه بخاطر فقر و ناتوان جهت خرید پسته ۴ساله پسته نخوردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۱ مهر ۱۴۰۰
خدا قوت به بازو و رونق به کارتان بدهد انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۱ مهر ۱۴۰۰
یه میلیون درآمد تو روستا زیر آفتاب و هوای پاک و دوری از ترافیک = ده میلیون حقوق توی شهر بدون آفتاب و هوا و با ترافیک خفه کننده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۱ مهر ۱۴۰۰
البته آب زاینده رود هم بی تاثیر نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۱۱ مهر ۱۴۰۰
به ما مردم کم درآمد چه ربطی دارد