جواد هدایتی مدیر کل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در حال حاضر مرز نوردوز باز است و تردد کامیونها از این مسیر انجام میشود، گفت: بسیاری از کامیونها ایرانی از مرز نوردوز تردد میکنند و کالای ترانزیتی را از این مسیر انجام میدهند، اما به دلیل آنکه بخشی از مسیر این مرز در حال بازسازی و تعمیر، کامیونها این مسیر ۲۰ کیلومتری را از کشور آذربایجان باید تردد کنند که در ابتدا کشور آذربایجان اجازه تردد نمیداد که با رایزنیهای صورت گرفته و ورود کشور روسیه این مشکل برطرف شد.
او ادامه داد: در حال حاضر کشور آذربایجان برای عبور کامیونهای ایرانی از این مسیر ۲۰ کیلومتری ۱۳۰ دلار اخذ میکنند که این تعرفه و عوارض را هم تنها از کامیونهای ایرانی اخذ میکنند که همین امر باعث ایجاد مشکلات و افزایش هزینهها برای کامیونداران شده است.
مدیر کل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای توضیح داد: وزارت امور خارجه ایران در حال رایزنی برای حل این مشکل است و کشور ارمنستان هم اعلام کرده که به زودی این مسیر را خواهد ساخت.
هدایتی با بیان اینکه کشور ارمنستان باید هرچه سریعتر اقدامات لازم در خصوص بازسازی این مسیر را در دستور کار خود قرار دهد، افزود: با نزدیک شدن به فصل زمستان این مسیر کوهستانی برای کامیونداران بسیار دشوار است که البته کشور ارمنستان قول داده که تا یک ماه آینده مسیر جدید را احداث کند که امیدواریم این قول آنها عملی شود.
این مقام مسئول اظهار کرد: کامیونهای ایرانی یک بار در مرز ارمنستان عوارض پرداخت میکنند و یک بار دیگر هم برای این مسیر ۲۰ کیلومتری عوارض ۱۳۰ دلاری پرداخت می کنند که البته برای کامیونهای حامل سوخت و مواد خطرناک نرخ عوارض بیشتر خواهد و در مجموع کامیونهای ایرانی بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار باید پرداخت کنند.
این مقام مسئول توضیح داد: در حال حاضر وزیر امور خارجه در حال رایزنی برای حل این مشکل است و ما امیدواریم این مشکل با پیگیری وزارت امور خارجه به زودی حل شود، اما پرداخت این هزینهها توسط کامیونهای ایرانی باعث میشود که کامیونهای گرجی و ارمنستانی جایگزین این کامیونها شود.
او اظهار کرد: مسیر تجاری ایران و آذربایجان در وضعیت کنونی و با تدبیر مقامات ارشد دو کشور، در همان مسیر قبلی در حال انجام است.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری توضیح داد: اخذ عوارض از کامیونهای ایران در مسیر گوریس -کاپان به تجارت ایران و ارمنستان ضربه زده است؛ به نوعی اختلال مقطعی رخ داده در این مسیر و هزینه کالاهای وارداتی ارمنستان از ایران را افزایش داده است؛ این عوارض از صاحب کالای ارمنی دریافت میشود که سبب میشود هزینه تمام شده کالا برای ارمنیها از ایران افزایش یابد.
انتهای پیام/