زنگ خطر برای زعفران؛

ورود استان های پرآب به کشت زعفران دغدغه زعفرانکاران شد

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: استان‌های پرآب که می‌توانند محصولات آب بر کاشت و برداشت کنند با ورود به کشت زعفران دغدغه و نگرانی کشاورزان را بیشتر کرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، زعفران محصولی کم آبر است که بیشتردر مناطق خشک و کم آب کاشته می‌شود و از این لحاظ منطقه خراسان در کشور بهترین شرایط را برای کشت این محصول دارد.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: برداشت محصول زعفران از چهارم مهرماه آغاز شده است و تا پایان آذرماه ادامه دارد و با توجه به این که زعفران محصولی است که بیشتر رشد خود را در زیرزمین کرده و به یک باره سر از خاک درمی آورد لذا نمی‌توان برآورد کرد میزان برداشت زعفران در پایان فصل چه قدر خواهد بود.

او افزود: با این حال با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی و افت انگیزه کشاورزان برای تولید محصول بیشتر، به احتمال زیاد امسال تولید زعفران نسبت به سال گذشته کاهش خواهد داشت.

نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: پایین بودن قیمت زعفران طی یکی دو سال گذشته در مقابل افزایش هزینه‌های تولید مانند دستمزد کارگر، نرخ آب، کود و زمین، انگیزه کشاورزان برای کشت بیشتر زعفران یا پیاز آن را کاهش داده است.


بیشتر بخوانید


میری بیان کرد: کشاورزان برنامه منسجم و مشخصی برای کشت و برداشت زعفران ندارند و ما از سال گذشته تاکنون بار‌ها به دولت اعلام کرده ایم که قبل از شروع فصل برداشت به فکر زعفرانکاران باشند و به نحوی تصمیم گیری کنند که کشاورز دغدغه‌ای در مورد قیمت و نحوه فروش زعفران نداشته باشد.

او تصریح کرد: هرآنچه تاکنون درباره قیمت و نحوه خرید زعفران و اختصاص تسهیلات بانکی به کشاورزان از سوی دولت اعلام شده فقط روی کاغذ بوده و عملیاتی نشده است و دولت باید هم اکنون وارد عمل شود، زیرا در زمان اوج برداشت زعفران، گل روی دست کشاورز می‌ماند و برای او چاره‌ای جز فروش آن به واسطه‌گران به هر نرخی باقی نمی‌ماند.

نایب رئیس شورای ملی زعفران تاکید کرد: از هم اکنون باید به کشاورزان کمک کرد تا انگیزه برای کشت بهتر و عرضه محصول باکیفیت‌تر در خصوص زعفران پیدا کنند و این انگیزه را می‌توان با تعیین قیمتی برای خرید زعفران که پشتوانه داشته باشد و فقط روی کاغذ نماند در کشاورز ایجاد کرد.

 

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار