عطاران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

صهیونیست‌ها به هیچ عنوان تمایلی به درگیری سخت با ایران ندارند/ گام خوبی را برای سر جای خود نشاندن آذربایجان برداشتیم

کارشناس مسائل بین الملل گفت: رژیم صهیونیستی در یک چارچوب کلان به کشور‌هایی که زمینه همکاری علیه ایران را دارند، نزدیک می‌شود.

بردیا عطاران کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تنش آفرینی صهیونیست‌ها در روابط تهران و باکو، گفت: باید در یک پازل بزرگ تری به روند‌ها و تحولات منطقه توجه کرد؛ از سال ۲۰۱۶ به بعد آمریکا در حال خروج تدریجی از منطقه است و با وجود تلاش‌های کشور‌های عربی نتوانست رویارویی مستقیم با ایران داشته باشد، حتی در دوران ترامپ هم این اتفاق نیفتاد و کشور‌های عربی و صهیونیست‌ها به این نتیجه رسیدند که خودشان باید به فکر چاره باشند و این نقطه همکاری و اتصال بین کشور‌های عربی و رژیم صهیونیستی بود.

وی افزود: کشور‌های عربی به رهبری امارات و رژیم صهیونیستی به این جمع بندی رسیدند که در نبود و خلاء ایالات متحده آمریکا باید با یک همکاری استراتژیک ایران را محدود و تحولات منطقه را رهبری کنند. در این پازل ارتباط گیری با نهاد‌های سیاسی مدنی را امارات و زیر ساخت‌های امنیتی نظامی را رژیم صهیونیستی دنبال می‌کند.

عطاران ادامه داد: در پازل کلی که ذکر شد، آذربایجان به عنوان یکی از کشور‌هایی که مرز مشترک با ایران دارد و دومین کشوری که نزدیکی جغرافیایی با ایران دارد، مدتی است که روابط نزدیکی با صهیونیستی برقرار می‌کند و بسیاری از تجهیزات و تسلیحات نظامی خود را از این رژیم تهیه می‌کند که با یک سری حمایت‌های لجستیکی و خدمات رفاهی همراه شد و بسیاری از خدمات پزشکی را شهروندان آذربایجانی از رژیم صهیونیستی تامین می‌کنند.

رژیم صهیونیستی  درصدد ابزارسازی در مرز‌های جمهوری اسلامی ایران است

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: رژیم صهیونیستی در یک چارچوب کلان به کشور‌هایی که زمینه همکاری علیه ایران را دارند، نزدیک می‌شود. همچنین در چند دهه گذشته به برخی از بحران‌های جامد و یخ زده منطقه بی توجه بودیم، این باعث شده است که منطقه قره باغ و قفقاز برای صهیونیسم منطقه‌ای باشد که بتواند در آنجا اقداماتی را انجام دهد.

عطاران ادامه داد: ابعاد مختلفی وجود دارد که آذربایجان باید روابط خود را با تمام کشور‌ها در حد بهینه نگه دارد و سعی نکند که با کشور‌های منطقه قطبیتی ایجاد کند. رژیم صهیونیستی هم از آنجایی که به طور کل از ایران احساس خطر می‌کند سعی می‌کند در مرز‌های جمهوری اسلامی ایران ابزارسازی کند که یکی از آن‌ها آذربایجان است، اما ایران به هیچ وجه نسبت به تحرکات نظامی امنیتی رژیم صهیونیستی در منطقه آذربایجان سکوت نخواهد کرد.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: برخلاف سال گذشته که اقدامات جنگی و نظامی بین ارمنستان و آذربایجان اتفاق افتاد و این حادثه در رسانه‌های صهیونیست پوشش داده نمی‌شد، مانور نظامی ایران در مرز‌های آذربایجان به طور دائم در تمام شبکه‌های صهیونیست پوشش داده شد و این مانور را مهم تلقی کردند، ایران این پیام را به درستی به طرف صهیونیست رساند که ما اهل مماشات نیستیم و در اینجا نمی‌توانید پایگاه سازی کنید، همچنین سطح درگیری را به نقطه‌ای رساند که باکو روند پیش روی خود، روند تصرف و تثبیت مناطق را کمی کُند کند و در اظهار نظرات خود کمی تجدید نظر کند.

 گام خوبی را برای موازنه سازی با صهیونیست و سر جای خود نشاندن آذربایجان انجام دادیم

وی افزود: به نظر می‌رسد که ایران برای مقابله با اقدامات صهیونیست ها به صورت امنیتی نظامی و بهبود روابط خود با کشور‌های همسایه یعنی ترکیه، ارمنستان و آذربایجان بایستی اقدامات فوری، هوشمند و قاطع انجام دهد که می‌توانیم در افزایش سطح مبادلات تجاری خود با ارمنستان شاهد باشیم، همین طور در ارتباط با کمک‌های نظامی امنیتی خود و به روزرسانی تسلیحاتی که می‌توانیم به ارمنستان کمک کنیم.

عطاران ادامه داد: صهیونیست‌ها به هیچ عنوان تمایلی به درگیری همه جانبه و سخت با ایران ندارند، در حالی که نقطه قوت ایران در درگیری‌های سخت است، به همین دلیل مانور نظامی ما در مرز های آذربایجان نقطه قوتی ایجاد کرد که باید آن را با توجه به سایر ابزار‌ها و دستگاه‌ها یعنی تبادل دیپلمات‌ها و رایزنی‌های سیاسی و افزایش مناسبات تجاری و اقتصادی خود عملیاتی و محقق کنیم، در غیر این صورت صهیونیست‌ها می‌توانند موقعیت خود را به صورت خاموش تثبیت کنند.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ما گام خوبی را برای موازنه سازی با رژیم صهیونیستی و سر جای خود نشاندن آذربایجان انجام برداشتیم، اما این اقدام کافی نیست و باید به روند هوشمندانه‌ای که آغاز کردیم ادامه دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار