بر اساس این گزارش خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی با هیات فنی و مهندسی برای تصمیمگیری در مشارکت ایران در ساخت جاده تاتو در ارمنستان، عازم این کشور شد تا در اسرع وقت این مشکل بررسی و برطرف شود که البته این مشکل هم توسط وزارت امور خارجه پیگیری می شود که امیدواریم به سرعت برطرف شود چراکه افزایش هزینه ها برای کامیون ها به هیچ عنوان به صرفه نیست و همین موضوع باعث خواهد شد که ترانزیت در این بخش کمرنگ تر شود.
طبق گفته مدیر کل ترانزیت سازمان راهداری هر کامیون ایرانی برای عبور از این مسیر ترانزیتی باید 130 دلار (3 میلیون و 600 تومان) پرداخت کنند که پرداخت این مبلغ برای کامیون های ایرانی به هیچ عنوان به صرفه نیست.
از تلاش ارمنستان برای بازسازی این محور جهت آماده سازی تردد کامیونهای حامل محمولههای صادراتی به ارمنستان خبر داده بود. سوخت و فرآوردههای نفتی یکی از اصلیترین کالاهای وارداتی ارمنستان از ایران است.
به گفته برخی مقامات ارشد سازمان راهداری، دولت باکو با ایجاد گیت های عوارضی و گمرکات در بخشی از مسیر گوریس-قاپان که بعد از جنگ ۴۴ روزه ارمنستان-آذربایجان و در ذیل توافقنامه آتش بس نوامبر ۲۰۲۰ به عنوان قلمروی آذربایجان شناخته میشود، از کامیونهای عبوری ایران به سمت ارمنستان، ۱۳۰ دلار عوارض دریافت میکنند.
کشور آذربایجان از حدود یک ماه گذشته مقررات سختگیرانهای را نسبت به کامیونهای ایرانی وضع کرده است. از مسیر حدود ۴۰۰ کیلومتری مرز نوردوز تا ایروان، برای کمتر از ۲۰ کیلومتر آن کشور آذربایجان ادعای مالکیت دارد و اخیرا کامیونهای ایرانی برای عبور از این ۲۰ کیلومتر با مشکلاتی از جمله پرداخت عوارض و مالیات مواجه شدهاند.
در حالی که باکو توهم حذف ایران از کریدور جنوب -شمال را دارد و به گمان خود میتواند ایران را از مسیر تجاری به اروپا متوقف کند و بر سر راه ترانزیت و تجارت ایران مانع ایجاد کند، امروز هیاتی فنی و مهندسی از ایران به سرپرستی خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای کشور وارد ارمنستان شد تا در مشارکت تکمیل جاده تاتو، مسیر دیگری جایگزین جاده گوریس – قاپان شود. تکمیل جاده تاتو که تنها کمتر از ۱۵ کیلومتر از آن باقی مانده، به این معناست که ایران بدون نیاز به ورود به آذربایجان به ارمنستان میرسد و از آنجا به روسیه و اروپا متصل میشود.
امروز قرار بر این است که هیات فنی ایرانی بازدیدی از این محور در خاک ارمنستان داشته باشند و برنامه این است که فعلا جاده فرعی ایمنسازی و تنظیم رویه شود تا جاده اصلی طراحی و در مدت زمان کوتاه اجرا شود.
بیشتر بخوانید
باید توجه داشته باشیم که این مسیر از خطوط حیاتی برای تجارت و ترانزیت ایران به اروپا و اتصال اروپا به چین محسوب میشود و باید این مسیر را زنده و روان حفظ کنیم. از این رو ایران برای ساخت و تکمیل هر چه سریعتر مسیر مستقیم ایران به ارمنستان اعلام آمادگی کرده است و به زودی مسیر باقیمانده از جاده تاتو در خاک ارمنستان با مشارکت ایران تکمیل میشود.
حال با توجه به آنکه وزیر امور خارجه کشور ارمنستان وارد ایران شده و دیداری با وزیر امور خارجه ایران دارد که امیدواریم هرچه سریعتر رایزنی ها برای بازگشایی این مسیر صورت گیرد.
انتهای پیام/
الان صداش در نمیاد ادعای بصیرت داشت.جلوشو نمیبینه ادعا داره فقط
به نظرم باید یه بزرگراه تو این مسیر زده بشه
اینا همش بخاطر سیاست مدارای بیش از حد ایرانه
بعدم نخجوان خودمختاری هست زیاد با آذربایجان هماهنگ نیست.
بعدم تنها راه تنفس ارمنستان به معنی واقعی همین مرزیه که با ایران داره. اگه بسته بشه از گشنگی میمیرن.
شده باشه همه کشور و امکاناتش رو بفرسته تو جنگ نمیذاره این مرز ازش گرفته بشه.
همونطور که رهبری فرمودند قره باغ جزئی از سرزمین اسلامی هست که دیگه الان به آغوش وطن برگشت. اینطرف اجازه نداره مرزهای ایران رو هم تغییر بده. واسه ارمنستان اون مرز حیاتی هست. واسه ایران هم خیلی مهمه
چونکه دولت دیکتاتور اذربایجان دولت مستقلی نیست
حزب باد است و بدستور استعمار و کودک کش عمل میکند
داشته .باجگیری میکرده
کشورمان باید کاری کند که به هیچ وجه وابسته به هیچ کشوری برای صادرات نباشد
در عیر اینصورت بر علیه مان استفاده میکنند