آزمایش موفق موشک فراصوت روسیه از زیردریایی اتمی

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوگان روسیه برای نخستین بار یک موشک مافوق صوت را از زیردریایی هسته‌ای با موفقیت شلیک کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روسیه امروز (دوشنبه) از آزمایش موفقیت آمیز موشک کروز مافوق صوت زیرکان از یک زیردریایی خبر داد، نوع جدیدی از سلاح‌هایی که مسکو آن‌ها را شکست ناپذیر می‌داند و واشنگتن را نگران می‌کند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ناوگان روسیه برای نخستین بار یک موشک مافوق صورت زیرکان را از زیردریایی هسته‌ای سورودوینسک شلیک کرد که این شلیک موفقیت آمیز بود.»

بر اساس این بیانیه که در پیام سان تلگرام منتشر شد، موشک طبق برنامه ریزی‌های انجام شده روی هدف تمرینی در دریای بارنتز در شمال روسیه فرود آمد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، ویدئویی که از سوی این وزارتخانه منتشر شد، موشک در حال پرواز را در شب نشان می‌دهد.
اولین شلیک رسمی موشک زیرکان به اکتبر ۲۰۲۰ برمی گردد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از آن به «یک رویداد بزرگ» نام برد. آزمایش‌های دیگری از آن زمان  به ویژه از ناوچه آدمیرال گورچکوف انجام شده است.

این آزمایش‌های موشکی، غربی‌ها به ویژه آمریکا را نگران کرده است.

این شلیک در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات بین مسکو و واشنگتن بر سر «ثبات راهبردی» پس از دیدار ژوئن بین پوتین و جو بایدن رؤسای جمهور روسیه و آمریکا بی سر و صدا از سر گرفته شده است.

بحث کنترل تسلیحاتی یکی از مهمترین موضوعات این مذاکرات است که با هدف آرام کردن به روابط دوجانبه بسیار وخیم بین دو کشور و کاهش سرعت رقابت‌های تسلیحاتی صورت می‌گیرد.

در بحبوحه تنش‌ها با کشور‌های غربی، روسیه در سال‌های اخیر اعلام خبر تسلیحات جدید را که پوتین آن‌ها را «شکست ناپذیر» توصیف می‌کند، چند برابر کرده است. زیرکان یکی از آنهاست. این موشک با حداکثر برد حدود ۱۰۰۰ کیلومتر، قرار است ناو‌های روی سطح و زیردریایی‌های ناوگان روسیه را مجهز کند.

چندین سلاح دیگر مانند موشک مافوق صوت کینجال که برای نیروی هوایی طراحی شده است یا موشک بوروستنیک با نیروی محرکه هسته‌ای در حال ساخت هستند. نخستین موشک‌های مافوق صوت نسل جدید آوانگارد با سرعت ۲۷ ماخ و قابلیت تغییر مسیر و ارتفاع، دسامبر ۲۰۱۹ در اختیار ارتش روسیه قرار گرفتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار