مهدی زاده گفت: به کمک یک روش مربیگری افراد جامعه ای که در هر حوزه ای دچار مشکل می‌شوند با مشاوره ساده و سریع از مشکل خود به راحتی عبور می‌کنند.

زمان مهدی زاده عضو انجمن کوچ های حرفه ای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کوچینگ اظهار کرد: کوچینگ در واژه لغت فارسی به معنای مربی گری است، اما در معنای کاربردی یک نوعی همراهی کردن مراجع برای عبوراز مشکل است تا او به راحتی به راه حل مورد نظر خود برسد. در دنیای امروز و از سال ۱۹۸۰ تا به امروز کوچینگ فراگیر‌تر شدند و در ایران نیز درحال رشد است.

او افزود: با گسترده و تخصصی شدن کوچینگ، کوچ‌ها به دسته‌های سازمانی، منابع انسانی، رهبری، کسب و کار، سلامت و کوچ زندگی و خانواده تقسیم شده است. گوچینگ مانند یک مشاور در همه زمینه‌ها به افراد راهنمایی و راه درست را به آن‌ها نشان می‌دهد. کوچینگ بر خلاف مشاوره شاید هیچ تخصصی در آن حوزه‌ای که مشاوره می‌کند نداشته باشد، اما از آنجایی که معتقد است همه انسان‌ها منحصر به فرد هستند و با تجربیات خاص خود میتوانند درباره اتفاقات خودشان تصمیم گیری کنند، کوچینگ در این تصمیم گیری‌ها به آن‌ها کمک و راه حل درست را نشان می‌دهد.

عضو انجمن کوچ های حرفه ای ایران بیان کرد: یکی از ویژگی های مهم کوچینگ این است که رو به جلو حرکت می‌کند، یعنی براساس انتخاب تئوری که انجام می‌دهد مثل واقعیت درمانی، در هر بخشی که فعالیت می‌کند روند روبه جلو دارد و در تصمیم گیری هایی که برای کار و آینده داریم کمک و راهنمایی می‌کند و کاری با گذشته ندارد.

او ادامه داد: مشاوره‌های درمانی را اگر در نظر بگیریم، مشاوره ها بيشتر به ریشه‌ ماجرا می‌پردازند و سعی می‌کنند مسئله را ریشه‌ای حل کنند. کوچینگ معتقد است که ما توانایی این را داریم که برای مثال از امروز به بعد به گام های شایسته و هر چند کوچک و موثر، مسیر روبه جلو را برای خودمان پیش ببریم و نتیجه خوبی بگیریم.

مهدی زاده گفت:کوچینگ به دلیل تخصصی و منحصر بودن توانسته پیشرفت روبه جلو داشته باشد و به طوری دنیای امروز را با مشاوره هایشان تحت تاثیر قرار داده باشند. به گفته بیلگیتس که می‌گوید؛ هر انسانی لازم است در تمام طول عمر خود یک کوچ کنار دست خود داشته باشد. تمام مراجعین که به کوچ مراجعه می‌کنند نتیجه خوب و رشد روبه جلو خود را می‌بینند.

او افزود: یکی از تفاوت های کوچینگ با سایر مشاوره ها این است که کوچینگ کمک می‌کند فرد از گام اول تغییرات و بهبودی را در کسب و کار و دیگر حوزه هایی که بابت آن به کوچینگ مراجعه کردید را به راحتی ببینید و کمک می‌کند که فرد برای ادامه دادن به آن کار انگیزه لازم را داشته باشد. پیشنهاد می‌شود کسانی که از کوچینگ استفاده می‌کنند مانند ورزشکاری است که تا همیشه به مربی احتیاج دارد و کسی که از کوچینگ برای راهنمایی و کمک استفاده می‌کند باید آن را در حوزه ای که هست همیشه همراه خود بداند. کوچینگ میتواند مشکل یک فرد را در یک جلسه شش روزه حل و به پایان برساند. بهترین ویژگی های کوچینگ سه عامل صداقت، صراحت و صمیمیت بین خود و فرد مراجعه کننده است.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار