محقق و دکترای توسعه روستایی گفت: اقامتگاه‌های بوم‌گردی فرصت خوبی است تا زمینه توسعه روستایی فراهم شود.

محبوبه بابایی محقق و دکترای توسعه روستایی در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، گفت: خراسان رضوی در جایگاه یکی از استانهای برتر و دارنده ظرفیتهای فراوان برای جذب گردشگر داخلی و خارجی، نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در این صنعت دارد اما فراز و نشیب و چالش هم جزء امور طبیعی همراه با صنعت گردشگری در خطه خراسان رضوی است.

او افزود:خراسان رضوی نیز با میزبانی سالانه ۳۰ میلیون زائر و گردشگر داخلی و خارجی در زمینه‌های زیارتی، طبیعی، ورزشی، تاریخی، فرهنگی و غذایی دارای ظرفیت‌ها و جاذبه‌های متعدد و غیرقابل انکار است.

محقق توسعه روستایی ادامه داد: اتکای صنعت گردشگری خراسان رضوی و مشهد به گردشگران عرب در پی ایجاد تنش سیاسی میان ایران و عربستان در سال ۱۳۹۴ و ریزش گردشگران عرب موجب خسران صنعت گردشگری خراسان رضوی شد و شیوع بیماری کرونا و کاهش بی سابقه گردشگران به خراسان رضوی نیز نشان داد نه تنها تنوع گردشگر را نیازمندیم بلکه استفاده از راههای نوین گردشگری و البته تبلیغات و اطلاع‌رسانی نیز برای بازگشت و ترغیب گردشگران  نیز ضرورت دارد.


بیشتر بخوانید


تهدید کرونا هنوز باقی است

بابایی بیان کرد: شیوع بیماری کرونا و لغو تورهای گردشگری داخلی و خارجی و در نهایت تعطیلی تمامی واحدهای اقامتی، پروازها، قطارها و نیز دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی موجب شد تا اشتغال هزاران نفر در صنعت گردشگری خراسان رضوی در معرض تهدید جدی بیکاری قرار گیرد.

او تصریح کرد: اگرچه بازگشایی این واحدها از خرداد ماه شکل گرفت اما درصد اندکی و حدود ۲۵ درصد تاسیسات گردشگری خراسان رضوی اقدام به بازگشایی آن هم با حداقل نیرو کردند و این وضعیت در حالی رقم می‌خورد که دوباره شاهد اوج‌گیری شیوع بیماری کرونا و تداوم تبعات ناشی از آن بودیم.

پیامد‌های گردشگری روستایی

گردشگری روستایی پیامدهایی در محیط روستا دارد که هر کدام از آنها تأثیراتی مستقیم و غیرمستقیم را بر جوامع روستایی و ساکنان محلی برجای می نهد. عمده پیامدهای گردشگری روستایی مرتبط با اقتصاد روستایی است که در کنار کارکرد اصلی روستا برآمده از اقتصاد وابسته به زمین نمایان می شود. در این بین، خراسان رضوی با برخورداری از گونه های مختلف روستاهای دارای سکنه با توجه به عوامل محیطی، اقتصادی و اجتماعی- فرهنگی، قابلیت بالایی را در زمینه گردشگری داراست.

محقق توسعه روستایی تاکید کرد: روستاهای خراسان رضوی به لحاظ جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ظرفیت خوبی ‌برای جذب گردشگر دارند، اما طی سال‌های اخیر تخریب و تعرض در روستاها از سوی برخی گردشگرنمایان سبب شد برخی از اهالی روستا ترجیح دهند، اصلا‌ بیگانه‌ای به روستایشان نیاید، چه برسد به اینکه بخواهند از مواهب وجود گردشگر در روستایشان بهره‌مند شوند.

بابایی در خصوص اقامتگاه‌های بوم‌گردی اظهار کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی چند سالی است در روستاهای اطراف شهرهای بزرگ و دارای آثار تاریخی و طبیعی شکل‌ گرفتند و سازمان‌های متولی از آنها حمایت می‌کنند. از سویی نیز مشکلات شهرنشینی و فطرت طبیعت‌دوست آدمی، او را به دامان طبیعت و مناطق آرام می‌کشاند؛ بنابراین این عامل فرصت خوبی است تا اسباب توسعة روستایی با گردشگری و خدمات آن فراهم آید. 

 

انتهای پیام//ت.ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.