۳۵ درصد از اراضی سنندج وقفی است

رییس اداره اوقاف و امور خیریه سنندج گفت: در حال حاضر ۳۵ درصد اراضی سطح شهر سنندج وقفی بوده و از این میزان ۹۸درصد وقف بر مساجد است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،آرمان شریفی رییس اداره اوقاف و امور خیریه سنندج اظهار داشت: در حال حاضر ۳۵ درصد اراضی سطح شهر سنندج وقفی بوده که از این میزان اراضی، ۱۵ درصد موقوفاتی است که متولی دارند و بصورت غیرمتصرفی اداره می‌شوند.

شریفی افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه ۹۸درصد موقوفات وقف بر مساجد است لذا وقف برمساجد در اولویت ما نیست و واقفان می‌توانند در نیات خود نیازمندی‌های روز جامعه از جمله کمک به بیماران خاص، ازدواج جوانان، اشتغال، درمان و مسکن زوج‌های جوان را لحاظ کنند.

او اضافه کرد: از صدر اسلام وقف از درجه و اهمیت بالایی برخوردار بوده و در آن زمان اکثر صحابه از بهترین دارایی خود می‌گذشتند و آن را وقف می‌کردند و هدفشات قرب الهی بود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه سنندج  یادآور شد: امروز استان کردستان و شهر سنندج به لحاظ جمعیت و مساحت درجه برتر کشوری را در زمینه وقف دارد، ضمن اینکه انتظار می‌رود در این زمینه دغدغه روز احصا شده و مردم براساس نیازمندی‌های جامعه وقف کنند.

شریفی در ادامه به عملکرد این اداره در نیمه نخست امسال اشاره کرد و گفت: از اول امسال تا پایان شهریور ۵۷۰ مورد اجاره‌نامه املاک وقفی در سطح شهر سنندج تنظیم شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته است.

شریفی با اشاره به تنظیم اولیه ۷۵ مورد اجاره نامه با پیگیری ادارات حقوقی، وصول مطالبات و اجارات اوقاف در سال جاری افزود: همچنین در این بازه زمانی ۴۶۰ مورد بازدید میدانی از رقبات و همچنین در زمینه احیای موقوفات انجام شده است.

او  اظهار داشت: همچنین امسال ۷۰مورد طرح دادخواست حقوقی علیه متصرفین دعوانی انجام شده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه سنندج اضافه کرد: در نیمه نخست امسال موقوفات سطح شهر سنندج ۷۰ میلیارد ریال درآمد داشته که ۴۰ میلیارد ریال آن اجرای نیات واقفان بوده است.

شریفی به افزایش حقوق ماموستایان اشاره کرد و گفت: سالانه ۲۴میلیارد ریال حقوق به ماموستایان و خادمان مساجد پرداخت می‌شود.

او با بیان اینکه در حال حاضر ۶۱۰موقوفه در سطح شهر سنندج وجود دارد، اظهار داشت: از مردم خیر و نوعدوست و کسانی که از استطاعت مالی برخوردارند انتظار می‌رود وارد میدان شده و از مال و دارایی خود در راه رفع نیاز‌های روز جامعه وقف کنند.

از ۱۲تا ۲۲ مهر جاری با عنوان دهه وقف نامگذاری شده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار