نماینده فریمان، سرخس و بخش‌های احمدآباد و رضویه گفت: ثبت کاروانسرای تاریخی "رباط شرف" سرخس در شمار میراث جهانی، موجب معرفی تمدن و فرهنگ این منطقه به جهانیان خواهد شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، احسان قاضی‌زاده هاشمی‌زاده روز سه‌شنبه در حاشیه سفر ارزیابان یونسکو به سرخس که با هدف بررسی و ارزیابی ثبت جهانی کاروانسرای رباط شرف صورت گرفت، گفت: ثبت جهانی کارونسرا‌های تاریخی ایران و خراسان رضوی در قالب پرونده واحد در میراث جهانی یونسکو، موجب معرفی این آثار و افزایش شناخت جهانیان از فرهنگ و تاریخ ایران و خراسان می‌شود.

او با ابراز امیدواری نسبت به قطعی شدن ثبت آثاری مانند رباط شرف در فهرست میراث جهانی افزود: با ثبت جهانی رباط شرف از آن به عنوان "موزه آجری ایران"، به دلیل قدمت تاریخی و هنر معماری آن نام برده خواهد شد.

نماینده سرخس در مجلس ادامه داد: امیدواریم در تیرماه سال آینده با اعلام گزارش نهایی ثبت جهانی کاروانسرا‌های تاریخی ایران، شاهد اوج نمایش و معرفی فرهنگی تاریخ غنی ایران و خطه خراسان به خصوص شهرستان سرخس باشیم.

جواد موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز در این زمینه اظهار کرد: حضور ارزیابان کمیته میراث جهانی یونسکو از ایکوموس جهانی که برای بررسی پرونده ثبت جهانی کاروانسرا‌ها به ایران سفر کرده‌اند در این استان ادامه دارد و در این قالب هفت کاروانسرای تاریخی استان در سفر مذکور، از نظر ارزش تاریخی و برخورداری از شرایط لازم برای ثبت در پرونده کاروانسرا‌های تاریخی ایران مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند.

او ابنیه تاریخی را شامل کاروانسرای مزینان معروف به شاه عباسی در شهر داورزن، کاروانسرای مهر در جاده سبزوار - شاهرود، زعفرانیه در سبزوار، فخرداوود در مشهد، عباس آباد در تایباد، فخرآباد در بجستان و رباط شرف در سرخس اعلام کرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.