رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اردستان گفت: به دلیل تجهیز نبودن اتاق پیش‌سرد کشتارگاه ، اداره دامپزشکی اردستان آلوده نبودن لاشه های کشتارگاه به بیماری های تب مالت و تب کنگو را تایید نمی‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سعید راعی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اردستان گفت: اداره دامپزشکی شهرستان اردستان نواقص و کمبود‌های کشتارگاه دام  را بار‌ها به صورت مکتوب و حضوری برای دستگاه‌های مرتبط مانند شهرداری، شبکه بهداشت و درمان و فرمانداری ارسال کرده است، اما همچنان این مشکلات پابرجاست.

وی با بیان اینکه کشتارگاه اردستان حدود ۲۵ مورد مشکل و نواقص کوچک و بزرگ دارد، افزود: از مهمترین و اساسی‌ترین مشکلات کشتارگاه تجهیز نبودن اتاق پیش سرد است که با وجود اینکه در هفته دولت این قسمت افتتاح شد، اما به دلیل تکمیل نبودن، هیچ گاه به بهره برداری نرسید.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اردستان گفت: اردستان تنها شهرستان استان است که کشتارگاه دام آن مجهز به اتاق پیش‌سرد نیست و این مجموعه همچنان درگیر حواشی تعدادی از ادارات است.

راعی با گلایه از کم کاری شهرداری‌های اردستان و زواره در تجهیز نکردن کشتارگاه دام، گفت: شهرداری زواره اعلام کرده است که کشتارگاه به ماشین حمل گوشت نیاز ندارد و بار‌ها دیده شده که بسیاری از قصابان، گوشت را با وسایل شخصی حمل می‌کنند که خود می‌تواند منشا بسیاری از بیماری‌ها باشد.

وی گفت: تاکنون به صورت حضوری چندبار مشکلات کشتارکاه را با معاونان فرماندار مطرح کردیم و درخواست برگزاری جلسه حل مشکلات را داشتیم، اما هیچ استقبالی نشد، به دلیل نوع برخورد مسئولان، ادارات سرد و بی انگیزه کار می‌کنند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اردستان با اشاره به اهمیت اتاق پیش‌سرد در کشتارگاه گفت: گوسفند و یا گوساله‌ای که درگیر بیماری‌هایی مانند تب مالت و تب کریمه کنگو است و وارد کشتارگاه می‌شود علامت خاصی ندارد و حتما گوشت آن باید ۲۴ ساعت در اتاق پیش‌سرد توقف کند تا این بیماری‌ها از بین برود.

راعی تصریح کرد: گزارش‌هایی به دامپزشکی اردستان رسیده است که برخی از افراد شهرستان درگیر تب مالت شدند که پس از پیگیری‌های انجام شده این افراد با مصرف گوشت دچار بیماری تب مالت شده بودند.

وی با بیان اینکه شهروندان نباید به هیچ عنوان گوشتی که تازه کشتار شده و ۲۴ ساعت در اتاق پیش‌سرد یا دمای یخچال توقف نداشته را مصرف کنند، افزود: شهرداری‌های اردستان و زواره به کشتارگاه یک نگاه اقتصادی دارند در صورتی که در همه شهر‌های کشور نگهداری و راه اندازی کشتارگاه از وظایف اصلی شهرداری‌ها است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اردستان تصریح کرد: اداره دامپزشکی سلامت ظاهری گوشت کشتارگاه مشترک اردستان و زواره را تا حدودی تایید می‌کند، اما اگر لاشه گوشتی که در آن مکان کشتار می‌شود و درگیر بیماری‌هایی مانند تب مالت و تب کنگو باشد به دلیل نبود اتاق پیش‌سرد تایید نمی‌کند.

راعی افزود: کشتارگاه مشترک اردستان سرویس بهداشتی ندارد و با وضعیتی که مشاهده می‌شود یک تهدید علیه بهداشت عمومی است. تعطیلی کشتارگاه اقدام موثری برای شهرستان نمی‌تواند باشد، زیرا قصابان منطقه اقدام به کشتار غیرمجاز می‌کنند.

وی با بیان اینکه بنده گوشتی را که در کشتارگاه اردستان کشتار شود به هیچ عنوان برای مصرف نمی‌خرم، گفت: هنوز کشتار در کشتارگاه اردستان کاملا سنتی و با وضع بسیار آلوده و اسفباری انجام می‌شود و بار‌ها دامپزشکی به مسئولان شهرستان هشدار داده که به وضع این مکان رسیدگی شود، اما هیچ اقدام موثری انجام نداده‌اند.

منبعکایسنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.