هوشمندسازی موزه ارامنه در تهران با یک اختراع ایرانی تا پایان مهرماه

عضو رسمی انجمن مخترعان از هوشمندسازی موزه ارامنه در تهران با یک اختراع ایرانی خبر داد و گفت: این محصول هیچ نمونه داخلی و خارجی در دنیا ندارد.

محمدرضا گرجی عضو رسمی انجمن مخترعان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اختراع دستگاهی برای حفاظت از اشیای تاریخی و هوشمندسازی موزه‌ها، از جمله پروژه‌هایی بود که توسط یکی از همکاران ما خانم حاجی رحیمی، با توجه به سفر‌های متعدد ایشان به کشور‌های مختلف و مشاهده شرایط موزه‌های داخل و خارج از کشور از جمله کشور‌های آلمان و آفریقای جنوبی، برای نگهداری اشیاء و اجسام قدیمی و همچنین نواقص موجود در نگهداری آن‌ها ایده ساخت این دستگاه ایجاد شد و تیم سه نفره ما سعی در ارائه یک راه حل برای رفع این نواقص داشت.

او افزود: تیم ما پس از یک سال کار بر روی این پروژه در نهایت تصمیم به ساخت این دستگاه برای هوشمند سازی موز‌ه‌ها گرفت که همچنین نبود نوآوری و هوشمند سازی در حوزه موزه‌ها سبب شد تا ما برای اجرای این طرح مصمم‌تر شویم. بعد از انجام مشورت‌های لازم با رئیس شورای عالی موزه‌ها در خصوص نواقص موجود در حوزه نگهداری اجسام، ساخت این دستگاه آغاز شد.

این مخترع تصریح کرد: با اشاره به این که ما در مرحله ثبت اختراع هستیم، رطوبت، نور و دما حشرات موذی از جمله فاکتور‌های اصلی برای تخریب اشیاء داخل موزه‌هاست که با استفاده از این دستگاه می‌توان این فاکتور‌ها را کنترل کرد و در نتیجه از تخریب این اشیاء پیشگیری کرد. یکی دیگر از قابلیت‌های این دستگاه کنترل روند تخریب ساختمان موزه‌هاست؛ همچنین باید توجه داشت که این دستگاه هیچ نمونه داخلی و خارجی در دنیا وجود نداشته و جزو اولین دستگاه‌های هوشمند در خصوص هوشمندسازی و نگهداری اشیاء در موزه‌ها به شمار می‌رود. برای آزمایشگاه این دستگاه موزه ارامنه به پیشنهاد رئیس شورای عالی موزه‌ها انتخاب شده است که تا پایان مهرماه هوشمند سازی این موزه انجام خواهد شد.

او با اشاره به این که هریک از اشیاه با توجه به ماهیتشان (پوشاک، رسم الخط، وسایل فلزی و ...) شرایط نگهداری متفاوتی خواهند داشت بنابراین در نظر داریم تا دستگاه‌ها را متناسب برای هریک از اشیاء طراحی و تولید کنیم.

گرجی در خصوص چگونگی استفاده از این دستگاه تصریح کرد: بخشی از این دستگاه به صورت مرکزی است که در خارج از محیط داخلی موزه و در اتاق کنترل نصب می‌شود و برای حفظ شرایط ظاهری موزه، دستگاه در یک جعبه کوچک به صورت بی‌سیم به همراه یک باتری در کنار اشیاء قرار می‌گیرد.

او با اشاره به این که این دستگاه برای اولین بار بعد از ساخت در مسابقات سوئیس مقامی را کسب کرده، گفت: با برگزاری نمایشگاه اختراعات ترکیه، در این رقابت حضور یافتیم و خوشبختانه از بین ۲۶۰ اختراع موجود از ۲۰ کشور دنیا دستگاه ما به عنوان تنها دستگاه هوشمند برای حفاظت از اشیای تاریخی و هوشمندسازی موزه‌ها، مدال طلای این مسابقه را از آن خود کرد.

این مخترع در نهایت یادآور شد: استفاده از این دستگاه هوشمند با کنترل دما، نور  و رطوبت نه تنها از تخریب این اشیاء جلوگیری می‌کند بلکه به نگهداری هرچه بهتر آن‌ها نیز کمک خواهد کرد.


بیشتربخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار