شاه جویی گفت: واردات خودرو مشروط بر اینکه فشار ارزی به کشور وارد نکند، می‌تواند فواید و مزایایی داشته باشد.

جواد شاه جویی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در خصوص نحوه صحیح واردات خودرو، گفت: طرحی که اخیرا در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است چند نکته دارد که باید به آن توجه کرد. 

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه واردات خودرو مشروط بر اینکه فشار ارزی به کشور وارد نکند، می‌تواند فواید و مزایایی داشته باشد، گفت: از مزایای واردات خودرو به کشور می‌توان به کاهش قیمت خودرو‌های وارداتی و متاثر شدن بازار خودرو‌های داخلی از این کاهش قیمت اشاره کرد.

او بیان کرد: همانطور که در گذشته اتفاق افتاد، گره زدن واردات خودرو به اسقاط خودرو‌های فرسوده می‌تواند منجر به این شود که مراکز اسقاط خودرو‌های فرسوده رونق پیدا کند و اشتغال ایجاد شود؛ همچنین بحث کاهش آلودگی هوا و کاهش آلاینده‌ها و بی نیازی کشور از واردات آهن قراضه با توجه به اینکه صنعت فولاد رو به رشدی داریم و بحث افزایش ایمنی و توسعه بازار برای خودروساز‌های داخلی می‌تواند از این کار اتفاق افتد.

شاه جویی با تاکید بر اینکه واردات خودرو می‌تواند به رقابتی‌تر شدن بازار و شکستن انحصار خودروساز‌های داخلی کمک کند گفت: نکته دیگر این است که اگر بخواهیم این اتفاق بدون وارد کردن فشار ارزی به کشور صورت گیرد، باید واردات به صادرات گره بخورد.

او ادامه داد: در حال حاضر صادرات خودرو یا نداریم و یا خیلی کم است و می‌توانیم با ایجاد بستری برای صادرات قطعات خودرو که در تولید برخی از آنها، مزیت‌هایی به واسطه نیروی کار ارزان، داشتن منابع طبیعی و انرژی ارزان، می‌توانیم واردات را مشروط به صادرات قطعه کنیم.


بیشتر بخوانید:


این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر یانکه باید زیرساخت صادرات را فراهم کنیم، گفت: به طور مثال شبکه فروش و خدمات پس از فروش ایجاد و روی تبلیغات برند کار کنیم. اینکه کشور به سمت این رود که خودروساز‌ها در تولید محصولات با کیفیت‌تر عمل کنند و همین باکیفیت‌تر کردن محصولات و کنار گذاشتن محصولات قدیمی در خودروساز‌ها می‌تواند باعث سرریز شدن فناوری و تولید خودرو‌های داخلی شود و اساسا کیفیت صنعت را در کشور افزایش دهد.

او با بیان اینکه آزادسازی واردات خودرو می‌تواند مزایای زیادی هم برای مردم و هم خودروساز داشته باشد، گفت: استفاده مردم از این طرح این است که خودرو‌های به روزتری وارد کشور می‌شود و بازار خودرو رقابتی‌تر شده و خودرو ارزان‌تر می‌شود. دولت هم می‌تواند با واردات درآمدی کسب کند، مسئله این است که باید ارزی مورد نیاز نباشد و با همان ارز حاصل از صادرات خودرو‌های داخلی صورت گیرد و به اسقاط خودرو‌های فرسوده گره بخورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
با سلام شما در متن بالا به ای اشاره کردین که ما صادرات خودرو نداریم یا خیلی کم پدر آخر گفتین مردم می توانند با صادرات خودرو خودرو وارد کنند این معما و براما حل کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
سلام در گذشته تمام نمایندگی های اتوموبیل خارجی در ایران بودند وایران هم تولید اتوموبیل داشت هرکس بنا به قدرت خریدش تولید داخل ویا خارج را میخرید وهم اینکه رقابت وجود داشت نه مثل وضع فعلی ککه چند تولید کننده داخلی هر اشغالی تولید می کنند با هر قیمتی بفروشند بدون رقا بت قیمتی وکیفیتی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۰:۳۵ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
صادرات خودرو خنده داره اخه کی از ایران پراید میخره وقتی میتونه ماشین به روز دنیا رو با همون قیمت سوار بشه
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۰:۲۸ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
بارها به مسئولان نامه نوشتم و اینجا هم می گویم. مشکل باید از سرچشمه بست: ما باید تراز تجاری مان مثبت شود تا بازار آرام بگیرد و برای اینکار لازم است به مردم و کسب و کارها بها داده شود و هرچه در توان دولت هست به اینها خدمت کند. اگر تراز مثبت شود و بتوانیم ارز وارد کنیم آنگاه مشکل تخم مرغ و مرغ و شامپو حل می شود و خودرو و مسکن نیز سرجای خودش قرار می گیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
آنطور آزاد سازی نمی کنید که خودروسازان گرانفروش ضربه ببینند، ضربه راهمیشه باید مردم ببینند!!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۹:۳۸ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
خیابانها شده پر از خودرو باید خودروهای عمومی ساخت و وارد کرد و یارانه سوخت فقط به این خودروها پرداخت شود در اینصورت سرویس مدارس و ... را میشود رایگان کرد خیابانهای خلوت و اسمان ابی بدون شنیدن صدای بوق و بوی دود و سرب حق ماست با این وضع برای 4 سال دیگه تمام نفت و گاز مملکت باید ریخته شود داخل باک خودروهای شخصی !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
جرا؟؟؟!!!

مملکت باید ملک شخصی مافیای غارتگر جیب ملت باشد.

چرا مافیای بنجل ساز و مونتاژ کننده آت و آشغالهای عصر حجر ی خون ملت را بکند

جناب رئیس جمهور بفرمایید ملت تا کی باید تحمل این ظلم و ستم را بنماید؟؟؟!!!

جناب رئیس جمهور شما وکیل ملت هستید یا وکیل مافیای بنجل ساز؟؟؟!!!
Canada
ناشناس
۱۸:۳۱ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
بابا تا خودروساز داخلی کارش را درست نکرده خارجی نیآورید ولی بهشان سخت تر بگیرید تا این نخبه های دانشگاه . . . و . . . ببینیم درعمل آبروداری میکنند باسواد شدن آسان, انسان شدن باوجدان و . . چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
واردات خودرو فقط به شرکتهای دولتی زیان میرسونه وبس.ونه تنها به ثنعت اسیبی نمیزنه بلکه باعث بالا بردن کیفیت تولید هم میشه .ضمنا مردم خم قدرت انتخابشون بیستر میشه مصرف سوخت والاینده ها خم کمتر میشه.مگر امریکا المان فرانسه ژاپن کره که بزرگترین تولید کنندگان خودرو هستند ورود خودرو را ممنوع کردن؟تو همه این کشورها ورود خودرو ازاده.تولید خودشون را هم انجام میدن.
آخرین اخبار