با پایان یافتن عملیات مایه کوبی جمعیت دامی سبک استان کرمانشاه علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار رأس دام واکسینه شدند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، همتی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان گفت : واکسیناسیون جمعیت دام سبک استان علیه بیماری ppr (طاعون نشخوارکنندگان کوچک) از نیمه اردیبهشت امسال شروع و تا پایان شهریور ادامه داشت که در این فاز از مایه کوبی جمعیت دام سبک بالغ و نابالغ استان تحت پوشش مایه کوبی قرار گرفت.

او گفت : برای انجام این طرح از توان بخش خصوصی و دولتی استفاده شد که برای خرید خدمت از بخش خصوصی ۱۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.

او افزود: PPR یکی از مهم‌ترین بیماری‌های عفونی با واگیری بالا در نشخوارکنندگان کوچک اهلی و وحشی است که سبب بروز خسارت‌های اقتصادی فراوان در صنعت دامپروری می‌شود، علاوه بر این با توجه به مشترک بودن بیماری بین دام و حیات وحش (نشخوارکنندگان وحشی مانند گوزن، بزکوهی و ...) از این نظر نیز حائز اهمیت است.

 همتی افزود: از مهمترین علایم این بیماری تب، بی حالی، ترشحات از چشم و بینی، اسهال، زخم مخاط ناحیه دهان و ... می‌باشد و در مناطقی که بیماری بومی نیست و گله‌ها علیه این بیماری ایمن نیستند، میزان واگیری تا ۱۰۰ درصد و مرگ و میر به ۹۰ درصد می‌رسد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان گفت: مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری انجام واکسیناسیون، جلوگیری از تماس دام با حیات وحش، رعایت بیوسکوریتی در دامداری، خرید دام از مناطق عاری از بیماری و پایش بیماری در حیات وحش است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.