۹۰ درصد مصرف آب‌های زیرزمینی در زنجان در حوزه کشاورزی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: مصرف آب‌های زیرزمینی در زنجان بالا است که ۹۰ درصد مصرف آب‌های زیرزمینی در زنجان در حوزه کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، اسماعیل افشاری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به اینکه یکی از نگرانی‌های ما در حوزه آب استان زنجان، مصرف بالای آب‌های زیرزمینی است که باید مدیریت شود، گفت: وضعیت مصرف آب‌های زیرزمینی در استان زنجن به گونه‌ای است که ۹۰ درصد این مصرف مربوط به حوزه کشاورزی بوده و بخش شرب و صنعت نیز به ترتیب ۶ و ۴ درصد را به خود اختصاص داده است.

او با یادآوری اینکه نگرانی بعدی در استان زنجان مربوط به کاهش بارندگی‌ها بوده و همین امر باعث شده است تا شاهد کاهش ۷۰ درصدی ورودی آب به سد‌ها باشیم، ادامه داد: برای اینکه بتوانیم این موضوع و دغدغه را مدیریت کنیم، ابتدا باید مدیریت مصرف آب را معطوف به بخش کشاورزی که بیشترین مصرف را به خود اختصاص داده است، کنیم.

افشاری با بیان اینکه از ۱.۵ میلیارد مترمکعب توان آبی استان زنجان، ۷۷۰ میلیون مترمکعب مربوط به آب‌های سطحی و ۷۳۰ میلیون مترمکعب نیز مربوط به آب‌های زیرزمینی است، خاطرنشان کرد: برای کسب نتایج مطلوب در زمینه مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی باید به سمت توسعه کشت محصولات کم آب‌بر حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در ادامه از لایروبی رودخانه‌های پرخطر استان زنجان خبر داد و با تاکید بر اینکه این اقدام باعث خواهد شد تا خطر بروز سیل به میزان زیادی کاهش پیدا کند، عنوان کرد: لایروبی رودخانه‌های پرخطر در استان زنجان انجام شده و این روند کماکان ادامه دارد.

افشاری با اشاره به روند خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی‌ها در استان زنجان، گفت: طبق پیش‌بینی‌های به عمل آمده، کاهش بارندگی‌ها در پاییز امسال نیز تداوم خواهد داشت و این یعنی امسال میزان بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است.

 

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.