آنطور که تولیدکنندگان لوازم خانگی مدعی هستند، صنعت لوازم خانگی در ایران نیازمند واردات تجهیزات بروز دنیاست.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در نشست هم اندیشی تولیدکنندگان لوازم خانگی با وزیر صمت که امروز (۱۷ مهرماه) برگزار شد، تعدادی از تولیدکنندگان نقطه و نظرات خود را بیان کردند.

فاتحی مدیرعامل کارخانه امرسان گفت: ما در کشور تاجیکستان و در شهر دوشنبه یک واحد تولید لباسشویی داریم و صادرات مناسبی به آذربایجان و ترکمنستان داریم. مشکلات زیادی در فرآیند صادرات داشتیم. پاکستان با نوعی اجباری محصولات ایرانی را نمی‌خرند. در سوریه اغلب به صورت غیر قانونی محصولات ما راه پیدا کرده و به دنبال تولید مشترک با کشور سوریه هستیم.

او گفت: ما در اغلب کشور‌های همسایه فعالیت داشته‌ایم از جمله آن‌ها لجستیک و‌ جابجایی پول است. مشکلات ریز و درشتی وجود دارد که به وزارت صمت ارائه خواهیم کرد.

فاتحی قیمت محصولات خارجی را ۲ برابر محصولات داخلی دانست و گفت: با توجه به افزایش هزینه لجستیک چین به خاورمیانه فرصت خوبی ایجاد شدت تا بازار‌های منطقه را به خودمان اختصاص بدهیم. ما نیاز به طراحی، قالب سازی و واردات ماشین آلات داریم که این یعنی ما به نقدینگی احتیاج داریم. ما در بین کشور‌هایی قرار داریم که تولید کننده نیستند و این فرصت مناسبی برای کشور ماست.

صادرات در صورتی امکان پذیر است که نیاز داخل تامین شده باشد

کانی مدیر عامل گلدیران گفت: امروز سبد محصول ما بسیار گسترده از گذشته است. اگر اشتغال ایجاد و حفظ شده است باید مورد توجه قرار بگیرد. تا زمانی که بازار داخل را به طور کامل و درست تامین نکنیم امکان صادرات میسر نخواهد شد. اقبال و انتخاب مصرف کننده باید مورد توجه قرار بگیرد. من دانش آموخته بازاریابی هستم و رقابت زمانی ارز پیدا خواهد کرد که رقابت آزاد و باز باشد. ما باید بازیگران اصلی این صنعت را شناسایی کنیم و نتیجه تجارب آن‌هابهره ببریم. امروز چینی‌ها در رقابت از کره‌ای‌ها جلو افتادند و باید به آن‌ها هم توجه شود. نباید کره‌ای‌ها کنار گذاشته شوند و بازار به دست چینی‌ها بیفتد. به نظر می‌رسد بازی با الفاض شده باشد و اطلاعاتی غیرکارشناسی منتقل شده باشد.

شانه ساز لوازم خانگی کوچک تاکید کرد: اگر تکنولوژی از طریق واردات وارد کشور می‌شد هم اکنون امارات مرکز تکنولوژی‌های حوزه خودرو محسوب می‌شد. در لوازم خانگی کوچک نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد افزایش تولید و ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش فروش داریم. تکنولوژی اغلب برای افزایش قیمت کالاست و جنبه گول زدن دارد. اقلامی که امروز فروخته می‌شوند بیش از ۳۰ اپشن دارد، اما تنها ۲ یا ۳ مورد آن برای افراد کارایی دارد.

دانیال رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی لوازم خانگی گفت: برای صادرات باید کالای با کیفیت و رقابت پذیر داشته باشیم. خواهش ما از وزارت صمت این است که ساخت‌هایی مثل رقابت پذیرای که قابل اندازه کاریست را اندازه گیری کرده و بر مبنای آن برنامه ریزی کنیم. ما با شاخص رقابت پذیرش ۹۹ چطور می توانیم با چین با شاخص ۲۸ و ترکیه با شاخص ۶۱ رقابت کنیم.

او‌گفت: نمایشگاه بین‌المللی که در آبان ماه برگزار خواهد شد می‌تواند تاثیر چشمگیری بر توسعه صادرات داشته باشد از وزارت صمت تقاضا داریم توجه ویژه‌ای به این نمایشگاه داشته باشند.

ورق، abs،pp، و سایر موارد را از بازار جهانی گران تر می‌خریم

دیانی مدیر عامل گروه انتخاب گفت: طبق آماری ۷۰درصد بازار ایران در اختیار محصولات خارجی بود، اگر که هیچکس باور نمی‌کرد اما تولید کنندگان داخلی تحت فشار و اتفاق تولید را توسعه دادند. در اوج مشکلات تامین ارز این جهش تولید رقم خورد.

او گفت: غوغای تفکری را در گوش مردم فرو کرده بودند که کالای ایرانی خوب نیست. قطعه ساز‌های ما در شرف تعطیلی بودند. امروز اتفاقی افتاده است و برخی مردم ما را باور کردند؛ قبول کردند که ما با خودروسازها متفاوتیم. مافیای واردات را من نمی‌گویم بلکه همه می‌گویند. قاچاق رسمی از طریق قانون مرز نشینی انجام می‌شود. از کره جنوبی چند روز کذشته ۲ کشتی لوازم خانگی به سمت ایران حرکت کرده است. اگر این مسیر توسعه ادامه پیدا کند قیمت تمام شده کاهش پیدا خواهد کرد. بیش از این ۲۰ درصد هزینه تمام شده مربوط به نیرو کار بود و امروز این رقم به ۶ درصد رسیده است.

وی افزود: اگر خارجی‌ها واقعا به دنبال انتقال دانش هستند بیایند سرمایه گذاری کنند و با نیروی کار و هزینه ارزان تر از ترکیه قطعاتشان را در ایران تولید کنند. ما امروز ورق، abs،pp، و سایر موارد را از بازار جهانی گران تر می‌خریم. اغلب واحدها در فولاد، مس ، آلومینیوم ‌‌غیره دچار مشکل هستیم. ۴۰ درصد ورق مصرفی ما را از بازار آزاد خریداری می‌کنیم.

دیانی تاکید کرد: ما متاسفانه بارها از آقای واعظی دیگری کردیم تا تعرفه توجیهی لوازم خانگی به ترکیه ندهند چرا که این کشور رقیب ماست. ما با هیچ کشوری تعرفه توجیهی نداریم. امروز کالاهای ما با برند ایتالیایی در کشور‌های خارجی یافت می‌شود. اگر حمایت ویژه‌ای داشته باشید مشکل ما حل خواهد شد. امروز ما به یک شرکت ترک تعهد خرید دادیم و این شرکت هم در داخل ایران سرمایه گذاری کرده است. باید تضمینی وجود داشته باشد که قطعه ساز و سرمایه گذار خارجی انگیزه فعالیت در داخل کشور را داشته باشد.

این مقام مسئول تاکید کرد: ما بدون تولید انبوه با مقیاس بالا موفق نمی‌شویم. باید ساماندهی مناسبی داشته باشیم. باید سطح استاندارد‌ها برای حمایت از مصرف کننده افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار