رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور از رشد چشمگیر ثبت نام دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال تحصیلی جدید خبر داد.

 ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  عنوان کرد: از مهم‌ترین مسائل مبتلا به بازار کار کشور آن است که دانشگاه‌ها در رشته‌های گوناگونی بدون توجه به نیاز واقعی بازار کار دانشجو تربیت می‌کنند، اما بازار کار تنها به آن بخشی از فارغ التحصیلان توجه دارد که بتواند نیاز واقعی خود به نیروی کار را برطرف کند.

وی افزود: آمار‌های موجود نشان از افزایش نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی است و این موضوع باعث شده تا موضوع مهارت‌های آموزی برای فعالیت در بازار کار موسسات آموزش عالی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

صالحی عمران تصریح کرد: در همین راستا در دانشگاه فنی و حرفه ای، با مطالعه بازار کار و ارتباط بین صنعت و دانشگاه، همچنین حذف رشته‌های منسوخ، بازبینی، بازنگری و بروزرسانی ۸۸ سرفصل‌های درسی، تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها و تغییر عناوین رشته‌های کارشناسی به مهندسی حرفه‌ای براساس نیاز جامعه و توجه به قانون جامع تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی، آمار ثبت نام پذیرش دانشجویان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۸۵ هزار نفر رسیده و رشد چشمگیری داشته است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: افزایش فارغ التحصیلان مقاطع متوسطه به دانشگاه فنی و حرفه‌ای در شرایطی اتفاق می‌افتند که طبق آمار‌های منتشر شده سازمان سنجش، اکثر دانشگاه‌ها به دلیل عدم انتخاب رشته داوطلبین رشته‌های نظری، با کاهش شدید دانشجو مواجه هستند و این اقبال نشان از امید به دستیابی دانشجویان به حرفه، شغل و کسب درآمد در آینده است. آموزش عالی در حال حاضر سرمایه‌های اجتماعی خود را از دست داده و این موضوع یکی از اشکالات فعلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

او افزود: باید یک سری سیاست گذاری‌های مناسب تدوین شوند تا برنامه آموزش عالی کشور کاملا با برنامه توسعه و آمایش جامعه همراه باشد؛ چرا که آموزش عالی در خلاء عمل نمی‌کند و پیامد‌های آن مهم است.

صالحی عمران تصریح کرد: متاسفانه مدیران و سیاست گذاران کشور سرگرم برون داد‌هایی شده اند، برای مثال آمار کمی تعداد فارغ التحصیلان و مقالات را بالامی برند و می‌گویند که تعداد دانش آموختگان از کارشناسی و ارشد به مقاطع بالاتر رشد دارد، اما هم اکنون در سیاست گذاری‌های جهانی روی برون داد‌ها تمرکز نمی‌شوند.

افزایش تعداد مقالات علمی بدون توجه به نیازهای کشور

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: تعداد استادان و مقالات علمی بدون توجه به نیاز‌های اجتماعی کشور بالا رفته است و این موضوع برای کشور به شدت مشکل ساز است. دانشگاه‌ها نباید گسترش کمی بدون نیاز به جامعه داشته باشند؛ بنابراین سیاست گذاری آموزش عالی کشور کاملا منفعل است و باید روی آن تمرکز ویژه‌ای کرد تا بتوان کلید حل مشکلات جامعه را به دست آموزش عالی داد.

صالحی عمران گفت:: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه یافتگی در کشور تولید مقالات علمی است و احتمال دارد که از منظر فناوری نواقصی وجود داشته باشد. بعد از انقلاب اسلامی نیرو‌های فارغ التحصیل انسانی خوبی تربیت کرده ایم و جزو کشور‌هایی هستیم که در این حوزه توانسته ایم زمینه را برای جهش آماده کنیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور بیان کرد: بحث اصلی این است که تا چه میزان انسان‌های علمی در راس امور هستند و در سیاست، اقتصاد، بهداشت و ... فعالیت می‌کنند. باید گفت که انسان‌های علمی به هیچ عنوان در کشور حاکمیت ندارند؛ با تغییر دولت‌ها نگرش‌های سیاسی هم تغییر می‌کند، در واقع بحث‌های حاشیه‌ای و بحث‌های غیر علمی در سازو کار توسعه دخالت می‌کنند و باعث عقب ماندگی کشور خواهد شد.

گفتنی است، این دانشگاه مأموریت گرا در دوره‌های مهندسی حرفه‌ای بالغ بر ۱۰۰ % و در رشته‌های کارشناسی ناپیوسته بیش از ۴۳ درصد افزایش جذب دانشجو داشته است که نشان از تمایل دانش آموختگان به ادامه تحصیل در این دوره‌ها و موفقیت دانشگاه در ساماندهی دوره‌های مهارتی دارد.

انتهای پیام/ 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار