معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی از افزایش ۶.۶ درصدی واکسیناسیون دام های سبک در برابر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان خبر داد.

بخشی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: در ۶ ماهه نخست امسال یک میلیون و ۴۶۲ هزار و ۶۶۵ رأس دام سبک در برابر بیماری طاعون واکسینه شده اند.

او با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست پارسال یک میلیون و ۳۷۰ هزار و ۹۳۸ رأس دام سبک در برابر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) واکسینه شده اند افزود:‌ در ۶ ماهه نخست امسال واکسیناسیون دام های‌سبک نسبت به مدت مشابه پارسال ۶.۶ درصد افزایش داشته است.

بخشی اظهار کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است که قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی و یا بالعکس است‌

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نام دیگر این بیماری سندرم استوماتیت پنوموآنتریت است تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) این بیماری را در زمره بیماری‌های بسیار مسری فرامرزی با پیامد‌های جدی اجتماعی – اقتصادی طبقه بندی کرده است.

او گفت: برنامه ملی ریشه کنی طاعون نشخوار کنندگان کوچک جهت هدفمند سازی اقدامات در سطح ملی و دستیابی به ریشه کنی این بیماری تا سال ۲۰۳۰ بر اساس نقشه سازمان جهانی بهداشت دام و سازمان خواربار تنظیم شده است و جمعیت هدف در این برنامه حداقل ۸۵ درصد جمعیت دام استان‌ها به مدت سه سال متوالی مورد واکسیناسیون قرار خواهد گرفت.

بخشی ادامه داد: دامداران در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک به بیماری شامل ترشحات از چشم و بینی، زخم دهانی، تنگی نفس و اسهال بدبو، در اسرع وقت جهت اقدامات پیشگیرانه به نزدیکترین پست یا شبکه دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.