حکیم زاده گفت:هر ضعف در یادگیری می‌تواند بر یادگیری‌های بعدی دانش آموز تأثیر بگذارد.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش؛ طی نشست مجازی معاونان وزیر با مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها و رؤسای ادارات آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور که در ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در معاونت آموزش ابتدایی درخصوص «بازگشایی مدارس»، «آغاز سال جدید تحصیلی» و «از سرگیری آموزش‌های حضوری» پرداخت و با اشاره به این که در جریان یادگیری، بنیان یادگیری در پایه ابتدایی و بخصوص کلاس اول است، اظهار کرد: بهتر است رصد یادگیری دانش آموزان از اول سال تحصیلی انجام شود تا اگر ضعفی وجود دارد، برطرف شود، چون هر ضعف در یادگیری می‌تواند بر یادگیری‌های بعدی دانش آموز تأثیر بگذارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: با برنامه ریزی انجام شده در رصد یادگیری دانش آموزان، دانش آموزانی که در یادگیری مشکلی دارند را به سرعت شناسایی کرده و با برنامه‌های هدفمند، درصدد برطرف کردن ضعف یادگیری این دانش آموزان باشیم.

او گفت: خوشبختانه برنامه جبران و تثبیت یادگیری را در همه مناطق کشور اجرا کردیم؛ در این برنامه ۱۴جلسه آموزش به دانش آموزان در دو درس فارسی و ریاضی دوره اول ابتدایی و سه درس فارسی، ریاضی و علوم در دوره دوم ابتدایی را برگزار کردیم که نتایج ارزیابی‌ها مبیّن آن بود که، میزان تثبیت یادگیری در این دانش آموزان به مقدار زیادی افزایش یافته و چالش‌های یادگیری تا حد زیادی برطرف شده است.

حکیم زاده با اشاره به این که سنجش رفتار ورودی و میزان یادگیری ضروری و لازم برای ایجاد فرصت‌های یادگیری برای مفاهیم جدید، یکی از مواردی است که در ابتدای یک دوره آموزشی باید انجام شود تا بتوانیم با بررسی نتایج آن فرصت‌های بیشتری برای یادگیری جدید در اختیار دانش آموزان قرار دهیم، تصریح کرد: در دوره ابتدایی به ویژه در پایه‌های دوم و سوم، تلاش کنیم تا ارزیابی دقیقی از یادگیری‌های قبلی دانش آموزان داشته باشیم و به شکل هدفمندی رفتار ورودی دانش آموزان را مدیریت کنیم که این مهم با رصد دقیق یادگیری امکان پذیر است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص ثبت نام دانش آموزان در سال تحصیلی جدید گفت: خوشبختانه با تلاش همکاران استانی روند ثبت نام در همه دوره‌ها به خوبی انجام شد و بررسی نتایج اولیه ثبت نام حاکی از آن است که فرآیند ثبت نام از رشد قابل توجهی به ویژه در پایه اول برخوردار بود.

او ادامه داد: دستورالعمل دیگری را جهت شناسایی زودهنگام «تارکان تحصیل» میان پایه‌ها تهیه کرده ایم که به زودی ابلاغ خواهیم کرد؛ و امیدواریم امسال با مدیریت خوب مدیران مدارس، تارکان تحصیلی، شناسایی و به تحصیل بازگردند.

حکیم زاده تصریح کرد: یکی دیگر از دغدغه‌های ما، تسهیل در ثبت نام اتباع فارغ از جنسیت و تابعیت آنان است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که یکی از اولویت‌های ما جبران سنجش پیش دبستانی‌های سال گذشته است، گفت: حدود ۶۰۰ هزار نفر از پیش دبستانی‌ها جزو برنامه سنجش اولیه هستند. این سنجش کمک می‌کند که ما برای شناسایی مشکلات احتمالی و حل آن ها، مداخلات بهنگامی داشته باشیم و بتوانیم به خانواده‌ها کمک کنیم تا رنج کمتری تحمل کنند.

او گفت: تأکید می‌کنم کلاس اولی‌ها حداقل در هفته یک روز، در مدرسه حضور پیدا کنند تا بتوانند با معلمان خود ارتباط عاطفی برقرار کرده و آشنا شوند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
این ستادی های آموزش و پرورش هم انگار هیچ چیزی از تدریس در مدرسه نمی دانند و فقط کارشان بودجه پخش کردن بین خودشان است.
کافی است یک سر به مدارس بزنید تا ببینید هیچ کس در امر فرهنگ و آموزش و پرورش دلسوزتر از معلم شاغل در مدارس نیست.
ستادی ها فقط حرف زدن و بودجه خوردن بلدند و دیگر هیچ!